Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Destiny

Destiny: Rise of Iron

I løpet av de siste to årene har Destiny utviklet seg til å bli en bauta i bransjen. Med den nyeste utvidelsen står imidlertid spillet på stedet hvil...

TwitterRedditGoogle-Plus

Jeg har vært periodevis avhengig av Destiny i to år nå, og det har definitivt vært en følelsesmessig berg- og dalbane. Ikke desto mindre har utvikler Bungie stadig blitt flinkere til å implementere nyheter og forbedringer fansen har etterspurt. Dermed er det et helt annet spill vi ser i dag enn det som ble lansert tilbake i 2014. Jeg har for øvrig ikke spilt Destiny like mye det siste halvåret, på grunn av fraværet av nytt innhold. Kan den nyeste utvidelsen, som faktisk er den siste vi kjenner til, være nok til å fange oppmerksomheten min igjen?

I Rise of Iron er det de gamle "Iron Lords" som står i fokus, altså de som var vakthundene før oss "Guardians" dukket opp. Vi har allerede truffet den ærverdig "Lord Saladin" i starten av Destiny, da han presenterte "Iron Banner"-arrangementet. Nå ber han om din hjelp, ettersom noe er iferd med å skje ved tempelet til de gamle jernkjempene. Det første oppdraget er derfor å samle mitt "Fireteam" for å undersøkte snødekte "Felwinter Peak" i Gamle Russland, der "The Fallen" herjer med noe skumle greier. Når vi ankommer tempelet møtes vi av "Sepiks Prime", som vi kjenner som en av de første bossene i grunnspillet. Her har han imidlertid fått nye krefter, og faktisk går han under navnet "Sepiks Perfected" nå.

Jeg skal ikke gå i ytterligere detaljer på historien, men kan nevne at Rise of Iron introduserer en ny type fiender kalt "SIVA". SIVA beskrives som et virus som infiserer og tar over teknikk og våpen. Vi får tidlig vite at SIVA er en gammel trussel menneskeheten har vært borti tidligere, som The Iron Lords klarte å begrave. De trodde de hadde løst problemet for alltid, men nå har altså The Fallen fått tak i viruset. De ønsker å utnytte det til egen vinning, og kampanjen i Rise of Iron kretser derfor rundt å hindre at dette faktisk skjer. Dette kommer i tillegg til nye våpen, rustninger og innhold til flerspilleren, men det føles likevel litt tynt.

DestinyDestiny

Den nye kampanjen består nemlig av ynkelige fem oppdrag, og det hele er over i en håndvending. Fem oppdrag kan naturligvis være tilstrekkelig i mange tilfeller, men da må det være fem velregisserte og episke oppdrag det er snakk om her. Dette er ikke tilfellet i Rise of Iron, selv om det siste oppdraget er riktig så bra. Det hjelper likevel lite når resten er slappe greier, der man drar til steder man allerede har besøkt tidligere. At noe sånt sliter må å gi deg følelsen av noe friskt og nytt, sier seg vel i grunnen selv.

Heldigvis er det mer å bite i her enn bare den nye kampanjen. Det finnes massevis av sideoppdrag og nye våpen, og Bungie har låst deler av innholdet bak tidsvegger. Jeg blir eksempelvis bedt om å samle inn åtte såkalte "Iron Lord Artifacts", men jeg kan bare få én i uken. På denne måten blir spilletiden strukket ut, men ikke uten at det føles litt kunstig . Samtidig er det en måte å få spillere jevnlig tilbake på, slik at man sammen kan nyte alle de gode sidene Destiny fortsatt har.

DestinyDestiny

Ved å la seg infisere av SIVA har Fallen blitt til en ny fiendetype kalt "Splicers". Dessverre er dette en endring som i hovedsak fremstår som kosmetisk. De ser litt annerledes ut, men de oppfører seg på samme måte som før. Bungie har med andre ord ikke klart å gjenta suksessen fra "The Taken King"-utvidelsen, der de nye fiendene hadde nye egenskaper som gjorde dem unike å slåss mot. Dette er dessuten en tendens vi finner igjen i de nye områdene, som inkluderer en ny sosial "hub" og et patruljeområde kalt "The Plaguelands". Sistnevnte er i praksis en modifisert utgave av "Cosmodrome"-området som vi allerede kjenner. Det er nå dekket av snø, og invadert av Splicers, men ellers er mye likt. Samtidig er det masse å ta seg til ute på patrulje, da Plaguelands er proppfullt av hemmeligheter og samleobjekter.

Den største delen er dessuten satt av som et event-bassert område, der spillere kan samles for å nedkjempe bølger av fiender sammen. Det kalles "Archons Forge", og fungerer som "Court of Oryx" gjorde i The Taken King. Du plasserer ut en "SIVA offering" og starter det som kan kalles en horde/survival-modus. Bølgene går så sing gang før det hele avsluttes med en bosskamp. Hvilke belønninger man får kommer an på vanskelighetsgraden og hva du velger å ofre. Dessuten spiller det en rolle om dere bare er et par stykker eller liten gjeng på seks-sju stykker. Archons Forge er morsomst når man er litt flere, og til forskjell fra i Court of Oryx får alle deltagerne belønning her i form av deilig "loot".

Ellers finnes det selvsagt nye våpen og rustninger, men den største nyheten er nye "artifacts". Disse har nå ulike "perks", og dette gir spillingen en helt ny dybde. Blant annet finnes det artiifacts som lar deg overta kontrollen over en fiende, slik at han begynner å slåss mot sine egne. Artifacts lar seg dessuten kombinere innad i et fireteam, og selv om vi har ikke funnet alle ennå har vi sett nok til å kunne slå fast at systemet har masse potensial.

DestinyDestiny