Watch Dogs 2

Watch Dogs 2

San Francisco er uten tvil bedre enn Chicago, men ikke så bra som vi hadde drømt om. Vi har hacket kystbyen på kryss og tvers i jakten på en karakter...

Mange mener at det originale Watch Dogs har en rekke gode ideer, men at det mangler finpuss for å være så bra som vi hadde håpet. Det samme var tilfellet med Assassin's Creed, så mange hadde troen på at Watch Dogs 2 kunne gjøre et lite stort sprang som snikmorderne gjorde fra originalen til oppfølgeren. Vel, spillet har helt klart gjort et sprang, dog ikke så stort som vi ønsket.

Historien forventet vi ikke så mye av, og godt er det. Den er langt fra like kjedelig som originalen sin, men figurene blir ofte altfor klisjefylte og overdrevne. Her snakker vi om folk i midten av tjueårene som mener at staten har skylda for absolutt alt, at tegneserier og b-filmer er konge, og som slenger ut småfrekke kommentarer i annenhver setning. Noen få ganger ser jeg konturene av det som kunne vært en fascinerende historie med dybde og sjel. Dette er som regel når de faktisk har en grunn til å gjøre det de gjør. Fokuset på å være morsomt og ungdommelig blir rett og slett altfor stort for min del. Du vil nok humre til en rekke referanser og scenarioer i starten, men vil kanskje gå lei etter et par timer.

Watch Dogs 2
Watch Dogs 2Watch Dogs 2Watch Dogs 2

Heldigvis finner spillet en bedre balanse når det kommer til gameplay. San Francisco ser ikke bare bedre og mer variert ut enn Chicago, men byr også på mer å gjøre. Det tar ikke mer enn rundt 30 minutter før du settes ut i det fri, og kan gjøre hva du vil. Det kan nok ta en liten stund før kontrollene sitter som støpt, men når de først gjør det er det klart hvor mye bedre det føles. I originalen hadde man bare ett valg når man hacket noe, men her får man raskt fire muligheter på det aller meste. Da holder man inne hacke-knappen, for så å velge blant fire andre knapper som enten vil ødelegge tingen (vil for eksempel slå av lysene), lage en lyd som tiltrekker noen, gjøre at den eksploderer når noen kommer nærme, eller sprenge den der og da. Etter hvert som du tjener erfaringspoeng, eller følgere i dette tilfellet, vil du også få flere valgmuligheter, noe som blant annet vil hjelpe deg i puzzle-liknende sekvenser.

Mange av spillet sine samlegjenstander er nemlig plassert slik at man må bruke hacke-ferdighetene for å få tak i dem. Det kan være at du må bruke en truck for å løfte noen eksplosiver tønner bort til en ødeleggbar vegg for å sprenge den, få en bil ut av en container, eller dronene dine for å komme inn i ellers ugjennomtrengelige områder. Alt dette skaper mer variasjon og rom for eksperimentering, særlig i kampsekvenser.

Watch Dogs 2
Watch Dogs 2Watch Dogs 2Watch Dogs 2

De fleste områder er designet slik at man kan løse dem på ulike måter. Har du lyst til å bare brase inn med våpnene du har skapt i 3D-printeren, snike deg inn med den kjørende dronen, utforske området med den flyvende dronen samtidig som du hacker alt og alle, eller hva? Uansett hva vil du nok finne en fremgangsmåte som passer deg. Jeg bør uansett nevne at de har fjernet "Focus" fra spillet så du kan ikke få tiden til å gå sakte lenger. Ikke et nevneverdig problem for min del siden jeg foretrekker å bruke hacking, og uansett kan du sette på ulike grader av auto-sikte for å hjelpe deg.

Noen av scenarioene du kommer over føles litt forutbestemt med fiender som er "litt for godt plassert til å være sant", men dette gjør det bare ekstra moro når du føler at du har gjort noe uventet. Personlig var jeg litt fornøyd med meg selv da jeg innså at man kan stå på en bil samtidig som man kontrollererte den. Da måtte jeg selvsagt bare kjøre rett inn i et område med fiender mens jeg surfet på en bil samtidig som jeg skjøt eller hacket alt og alle i området.

Denne gangen er det lettere å planlegge hva man skal gjøre siden Marcus har det nå ganske populære "detektiv-synet". Dermed kan du se og hacke kameraer gjennom vegger. Slik vil du se hvor du bør gå inn, hvilke luftventiler du kan bruke dronen din i, eller i enkelte tilfeller bare hacke målet ditt.

Mange av oppdragene byr på litt ekstra underholdning ved at de har et humoristisk særpreg. Ubisoft har prøvd å ta en mer satirisk tilnærming til mye av humoren i spillet, og selv om den ikke lever helt opp til Grand Theft Auto-serien for min del treffer den til tider ganske godt. I motsetning til historieaspektet av spillet føler jeg at 80-tallsreferansene og humoren sitter bedre her.

Verdenen i seg selv reflekterer også dette. San Francisco er mye mer fargerik og variert enn originalens Chicago. Selv om kartet er relativt lite til mange av konkurrentene byr det på mange vakre og varierte omgivelser. Byen finner også en bedre balanse hva humoren angår enn historien gjør. Ubisoft er ikke redde for å ha litt selvironi ved å ha figurer som snakker om hvor tåpelig mikrotransaksjoner er i enkelte spill, hvordan oppfølgere ofte bare kommer for pengenes skyld og mye mer.

Utenfor oppdragene kan man kappseile, kappkjøre, finne kjente steder å ta selfier eller bilder ved, være en slags Uber-sjøfår med litt "spesielle" oppdrag (ja da, vi kjører over syke hopp med bilen vår mens du sitter på), finne samleobjekter, kjøpe klær, kjøpe biler, kjøpe båter, eller bare løpe rundt og gjøre sprell mens du hører på favorittmusikken (av sangene i spillet ) din i headsetet. Har du planer om å "fullføre" spillet har du altså flerfoldige timer foran deg. Jeg tror ikke du vil kjede deg heller, for nesten alle elementene er særegne og interessante.

Musikken er også ganske særegen. Her snakker jeg ikke om den helt greie radiomusikken, men det originale lydsporet. Miksen av musikals techno og bass med elektro er ganske fengende til tider, og hjelper med å bygge opp stemningen.

Uheldigvis har ikke Ubisoft fikset alt forgjengeren gjorde feil. Bildeoppdatering synker fortsatt noen få hakk om mye skjer på skjermen, og fiendene er fortsatt ikke akkurat av de skarpeste knivene i skuffen. Lurer du en fiende ut av mønsteret sitt hender det ofte at vedkommende ikke vet hva som nå skal gjøre. På Playstation 4-utgaven har jeg sett en politimann leke sisten med en bil, en vakt som tar knebøy for hvert skritt, sprø fysikk, og tilfeller hvor ting faktisk har falt ut av spillet. Slikt er ting jeg greit kunne oversett om det kun skjer utenfor oppdrag, men når jeg blir nødt til å starte et oppdrag på nytt er det ikke like lett å tilgi.

Dette var også uroligende med flerspillerdelen de første to dagene jeg hadde spillet. Da ville bildeoppdateringen falle ned til 10-15 bilder i sekundet om en annen person inntok spillet mitt. Ubisoft valgte dog å fjerne alt utenom samarbeidsdelen de resterende dagene, og da var alt meget bra. De få dagene jeg fikk med flerspillerdelen var ganske underholdende om jeg ser bort fra de tekniske problemene. Å måtte jakte ned en spiller som hacker deg er ekstra artig med de nye ferdighetene og dronene, og da selvsagt like gøy når man er den som står for hackingen. Alt er altså som før, bare med flere leketøy. "Never change a winning team" er det noe som heter, og i mitt tilfelle passer det godt her.

Originalen ga oss til en viss grad mulighet til å samarbeide, men var langt fra like godt gjennomført som dette. Her kan man skape fullstendig kaos i verdenen sammen med en venn, noe som aldri er feil. Samtidig er samarbeidsoppdragene ekstra gøy siden de selvsagt passer bedre for to spillere som hacker alt de ser. Jeg er uansett litt skuffet over at de ikke er mer varierte enn de er. De fleste av dem handler om å gå fra a til b samtidig som man hacker de samme tingene om og om igjen. Noen av enspilleroppdragene er annerledes om man spiller dem flere ganger, noe jeg veldig gjerne skulle sett dem gjøre i samarbeidsmodusene også. Du vil nok uansett få flere timer med ekstra underholdning med flerspillerdelen om den er fikset når Ubisoft implementerer den igjen.

Watch Dogs 2
Watch Dogs 2Watch Dogs 2Watch Dogs 2

Ubisoft har uten tvil hørt på tilbakemeldingene de fikk etter det første spillet. Den tørre og uinspirerte Aiden Pearce er byttet ut med en mer eksentrisk Marcus Holloway. Problemet er bare at de kanskje har dratt motsetningen litt langt på dette området. Historien og figurene føles litt for klisjeaktige, noe som gjør dem uinteressante og urealistiske. Heldigvis er humoren og stemningen generelt mye bedre i selve gameplayet. De nye hacke-ferdighetene og kontrollene er utrolig morsomme å leke seg med, samtidig som oppdragene og sideaktivitetene er mer varierte enn originalen. Det er derfor skuffende at spillet fortsatt strever med en del av de gamle problemene. Kjøringen er forsatt upresis, og teknikken svikter relativt ofte. En haltende bildeoppdatering, bugs som krever at jeg starter spillet på nytt, merkelig fysikk og svak intelligens på fiendene setter en demper på det som ellers er en utrolig bra opplevelse. Disse kan jeg dog leve med, for Watch Dogs 2 viser at dette er en serie vi kommer til å kose oss mer med i fremtiden.

Watch Dogs 2
Watch Dogs 2Watch Dogs 2Watch Dogs 2
8 / 10