Pokémon Sun/Moon

Pokémon Sun/Moon

I forbindelse med at Pokémon fyller 20 år hos Nintendo, kommer det som også er det som er det beste spillet i serien...

• Tekst: Juan A. Fonseca

TwitterReddit

Selv etter 20 år er Pokémon fortsatt et av de sterkeste merkevarene innen vidoespill, og det ser ut til at det nå appellerer til et enda større publikum. Årets 3DS-spill ser ut til å kunne tilfredsstille både gamle fans og nye spillere, for her endres litt av grunnoppskriften.

Obs: Denne anmeldelsen er basert på Pokémon Sun. Spillklokken er nemlig delt opp i to sykluser, og man spiller tolv timer før eller etter avhengig av om man har kjøpt Sun eller Moon. De to ulike versjonene har hver sine unike skapninger og litt annerledes prøvelser i spillet..

Pokémon Sun/MoonPokémon Sun/MoonPokémon Sun/Moon

Det er mange nyheter denne gangen, og vi begynner med Alola-regionen. Denne er bygd opp av fem øyer, hvorav fire er naturlige og en er menneskeskapt, og her vil gamle fans merke endringer umiddelbart. Mennesker og Pokémons lever sammen, og jeg ble raskt solgt av tanken på at skapningene er noe mer enn bare en verktøy i kamp. De er en del av samfunnet, og det føles helt normalt at de går side om side med menneskene.

En ny region betyr selvfølgelig også nye Pokémons, og designet treffer spikeren på hodet. Alt passer inn i den tropiske settingen, men likevel har de et nostalgisk preg som rammer mange av lommemonstrene fra første generasjon. Gamle kjenninger som Meowth og Grimer har et litt annerledes preg etter å ha tilpasset seg livet på øyparadiset. Det føles nytt og friskt, og man kan se slike forsøk på å fornye i andre deler av spillet.

Historien har også noen likhetstrekk med de tidligere spillene, men også her er det gjort endringer. Man begynner som en ung eventyrer som forlater hjemmet for å utforske et nytt kontinent, og du skal lære alt om Pokémons av en professor mens du bekjemper en ond organisasjon. Der slutter likhetene. Pokémon Sun/Moon har ingen "Gym leaders" du skal slå, og det er ikke noen Pokémon League tilgjengelig fra start. I stedet finner du "Island Challenge", som er en rekke prøvelser alle unge i Alola må gjennom. Disse er delt inn i ulike kategorier, og det finnes en rekke oppdrag og oppgaver du må gjennomføre som en del av prøvelsene. Her får du oppgaver som å finne en spesiell type Pokémon, samle ingredienser eller besvare spørreskjemaer. Dette er gjort for at spillet skal føles mer som et rollespill, og det åpner for en rekke situasjoner som beriker opplevelsen.

Historien utfolder seg på en fin måte, med en mer åpen fortellerform enn noen av de tidligere spillene (kanskje Black and White var i nærheten). Blant ingrediensene finner vi de ikke fullt så skumle Team Skull, lysskye Aether Foundation og mysteriene knyttet til Ultra Beasts. Noe mer skal vi ikke si for å unngå spoilere, men vi kan si så mye som at både dialogene og hendelsene er verdt å følge med på. Det er fint at de våget seg ut på en mer forseggjort historie.

Båndet til de kampklare skapningene er også litt annerledes. Allerede når du velger deg en å starte med, så blir endringen tydelig. Det er nemlig ikke så enkelt som å velge seg en fra en ball, den er også nødt til å akseptere deg før dere legger ut på eventyr. Dette setter igang den første ligaen i denne regionen og en rekke flerdimensjonale problemer som involverer skapninger fra andre verdener, men resten skal du få oppleve selv.

Kampsystemet er tradisjonelt. Høyt gress er som vanlig spawn-punkt for skapningene, men i tillegg kan de dukke opp fra jorden, eller falle ned fra himmelen. Så fort kampen er igang vil du merke at det meste er som før. Noen nyanseforskjeller er det, som at man kan se effekten av angrepene på skjermen, eller trykke på skjermen for å sjekke stats. Dette kan kanskje fjerne noe av prøve-og-feile-metoden som er så innarbeidet i serien, men man må fortsatt lære seg veldig mye om hver Pokémon.

Pokémon Sun/MoonPokémon Sun/Moon
Pokémon Sun/MoonPokémon Sun/Moon