Mark McMorris: Infinite Air

Mark McMorris: Infinite Air

Snøbrettstjernen Mark McMorris har tatt med seg broren sin og en en gjeng med venner for å representere en mer realistisk spilltolkning av sporten...

Det er en stund siden vi kunne ha det gøy i snødekte fjell ved å spille Cool Boarders og SSX fra en lun og varm stue. Møtet med HB Studios (The Golf Club, Rugby 15, Fifa 12 med mer) sitt Mark McMorris Infinite Air var derfor kjærkomment i påvente av Ubisofts Steep. Dessverre ender det opp med å bli kun noe for å fylle ventetiden med.

Likheten mellom de gode, gamle spillene og Mark McMorris: Infinite Air stopper dog ved at de alle er snøbrettspill. Der man før kunne kose seg og bare nyte de snødekkede bakkene, må man være langt mer nøyaktige i dette spillet. Her er det elementer som gjør det meget utfordrende, men jeg vil anslå at den erfarne snøbrettkjører setter pris på denne skyhøye vanskelighetsgraden. Realismen i hvor stor hastighet du kan ha inn mot et hopp for å lande det perfekt gjør det nemlig akkurat litt for vanskelig for min del, men den som behersker snøbrett i virkeligheten vil kunne nyte spillet i større grad.

Mark McMorris: Infinite AirMark McMorris: Infinite Air

Kontrollene kan derimot gjøre hele opplevelsen vanskeligere enn den hadde trengt å være. Kompliserte kombinasjoner for å gjøre triks er fraværende, men ved at kontrollene er pinlige nøyaktige blir det likevel utfordrende. Feilmarginen på den analoge stikken er ikke stor når det gjelder å treffe riktig triks, og du kan fort risikere å prøve på et triks du ikke har tid til uten å mene det.

I starten av spillet kommer jeg meg greit gjennom opplæringsdelen, selv om denne også har noe større vanskelighetsgrad enn man gjerne er vant til fra lignende spill. Det er lett å ha det gøy med Infinite Air når man cruiser ned fjellsidene uten å tenke så mye på oppdragene man skal utføre, men det kan føles i overkant vanskelig å mestre spillet slik det er ment fra utviklernes side.

Ser man på den tekniske delen av Infinite Air kan man fort bli smått schizofren. For selv om selve triksene er solide, kan man fort se feil da man lander eller møter på ett tre. Jeg har i alle år hatt problemer med å holde meg på beina enten det kommer til snøbrettspill eller skatespill. Mark McMorris: Infinite Air har imidlertid tenkt på spillere som meg, og kopiert Casper (det vennlige spøkelset)-trær fra WRC-spillene. Mange ganger har jeg holdt pusten idet jeg er i ferd med å plante panna inn i et stort grantre, for så å oppdage at jeg kjørte rett gjennom og heller møter på nye utfordringer på andre siden.

Mark McMorris: Infinite Air

Spillet ser ikke så aller verst ut, men det ligger allerede bak tidligere nevnte Steep som er i betastadiet. Sporene som brettet legger bak seg ser veldig kantete ut og det trekker ned på graden av realisme. Tegneavstanden er derimot god. Det er lett å planlegge hvordan du skal legge opp løpet i god tid, da det er mulig å se langt nedover i bakken. Sikten blir naturlig nok litt dårligere om det blåser. Lydmessig er Infinite Air en fornøyelig affære. Selv om lyden fra snøen ikke er perfekt, var musikken i spillet behagelig og akkurat innenfor min foretrukne sjanger (rock). Dette er selvsagt veldig individuelt, men jeg synes sjangeren passer veldig godt til slike spill på generell basis.

Høydepunktet med spillet er uten tvil banebyggeren. Personlig er jeg svak for alle spill som gir meg muligheten til å bygge noe eget, for så å leke meg fritt med byggverket mitt. Banebyggeren er ikke veldig avansert, men akkurat nok til at man kan lage flotte parker hvor man kan ha det mye gøy. Her kan man også bygge sitt helt eget fjell fra grunnen, og legge til elementer som bygninger, rails, hopp, løs eller preparert snø, med mer. Tar man seg tid her, kan man lage mange fantastiske fjell. Selv om banebyggeren i seg selv kan virke litt vanskelig å få tak på, gir den spillet livsviktig førstehjelp når det kommer til spillbarhet over tid. Det kunne fort blitt kjedelig i lengden uten muligheten til å spille egne og andres kreasjoner.

Kort oppsummert er Mark McMorris: Infinite Air et greit spill over kort tid. Banebyggeren gir spillet lengre levetid enn det ville hatt uten, naturlig nok, men det er dessverre ikke nok til å bruke mange timene på dette frem mot Steeps utgivelse i desember. Spillet passer nok best for "hardcore snøbrettkjørere" fremfor de som bare vil leke seg litt på brettet. Prisen som ligger under normalen hjelper dog litt på.

05 Gamereactor Norge
5 / 10
+