Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Final Fantasy XV

Final Fantasy XV

Det er alltid en viss risiko knyttet til spill der utviklingen aldri ser ut til å gå mot slutten, men i hvilken retning tippet det for Final Fantasy XV? Vi har testet...

TwitterRedditGoogle-Plus

Jeg må si det som det er. Jeg har ikke gledet meg til Final Fantasy XV. I hvert fall ikke før jeg testet Final Fantasy XV: Episode Duscae, som jeg skrev noen ord om i bloggen min i fjor. Jeg har ikke klart å kose meg med noen av spillene etter FFX, med unntak av den demoen. Jeg fikk et håp, men har vært mer spent enn jeg gledet meg. Etter mange timer på planeten Eos har jeg kommet til en konklusjon. Final Fantasy XV er et fantastisk godt spill som jeg kommer til å storkose meg med i lang tid fremover. Det har så absolutt vært verdt ventetiden!

Ikke siden Skyrim har jeg sett en så spennende verden som skriker etter å utforskes, som den vi finner i Final Fantasy XV. Her er det så mye å gjøre og enda mer å se. Jeg har tatt meg selv i å vandre gatelangs i Lestallum i altfor lang tid, til tross for tidspress i forbindelse med anmeldelsen du nå leser. Jeg har gått over hele Duscae-regionen uten noe mål annet enn å utforske. Tatt inn de vakre detaljene, beskuet de fantastiske (og ganske store) skapningene i innsjøen, funnet Chocobofarmen, lett etter skatter, fisket ...ja, hva har jeg vel ikke gjort? Over hver eneste bakketopp i denne gigantiske åpne verdenen er det hundre nye ting å se og gjøre.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XV

Du spiller som Noctis Lucis Caelum, kronprinsen av Lucis. Sammen med Gladiolus, Ignus og Prompto, dine livvakter og venner, reiser du fra hovedstaden for å gifte deg og bringe i land en varig fredsavtale mellom Lucis og Imperiet Nifelheim. Ting går derimot ikke helt etter planen da Nifelheim bryter den midlertidige fredsavtalen og angriper, med ødeleggende effekt. Sammen med dine allierte må du ta grep for å beseire det onde imperiet og redde verden. Dette høres kanskje veldig simpelt ut men jeg lover, det er så absolutt en fordummet versjon av utgangspunktet til historien.

Historien er i seg selv veldig spennende og godt fortalt. Den tar deg gjennom denne fantastisk vakre verdenen, og du møter mange minneverdige og fantastiske personligheter. På veien vil du mest sannsynlig måpe, le, få rusk i øyet, bli sint og glad. Du kommer til å føle deg både hjelpeløs og uovervinnelig. Du kommer til å føle at du gjør noe av betydning. I hvert fall gjorde jeg det. Det anbefales visstnok å se filmen Kingsglaive: Final Fantasy XV for å få mest ut av historien. Dette har jeg ikke gjort selv, men jeg skal absolutt gjøre det når jeg klarer å legge fra meg spillet.

De fire hovedpersonene ser ut som et boyband og internett har gjort narr av dem lenge på grunn av dette. Ok, det er greit, de ser ganske komiske ut. Men på ingen måte er de dårlige figurer! Tvert imot. De er en herlig gjeng med sine styrker og svakheter. De er fulle av sjarm og liv. Jeg bryr meg om dem. På et tidspunkt i spillet satt jeg på taket av et hotell mens resten av gruppen var på rommet og slappet av etter en heftig kamp. Prompto (han blonde som ligner på Cloud fra FF VII) kom opp til meg og begynte å snakke. Han delte sine tanker og bekymringer. Han følte at han ikke hadde like mye å bidra med som oss andre, og at han ikke var en nødvendig del av gjengen. Jeg syntes synd på han og fikk lyst til å gi han en klem. Selvsagt er han en av gjengen! Han er min venn og har like mye å bidra med som alle andre. Dette sa jeg selvsagt til ham, og han satte pris på det. Det er lenge siden jeg har brydd meg så mye om figurer i et spill, eller en film for den saks skyld. Jeg digger at jeg kan føle vennskapet og samholdet på kroppen.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XVFinal Fantasy XV
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV