Nioh

Nioh

Team Ninja serverer en raskere tolkning av Souls-spillene, og vi har hugget oss gjennom for å sette en karakter. Her er anmeldelsen...

Greit, la oss få det unnagjort. Det blir umulig å si meningene mine om Nioh uten å nevne Souls-serien, så det blir noen sammenligninger her. Når det er sagt, ble jeg gledelig overrasket over å se hvor mye spillet bygger videre på det andre spill har gjort før, samtidig som det byr på den ekstra særegenheten som skiller spillet fra mengden.

Blandingen av amerikansk og japansk filosofi er åpenbar fra første stund. Da snakker jeg ikke bare om hovedfiguren William Adams, en brite som av grunner jeg ikke skal nevne her befinner seg i Japan på starten av 1600-tallet. Dere som kjenner Japan sin historie vet at dette var tidsrommet hvor landet ble samlet, men her er det snakk om en spesiell utgave hvor de ulike klanene ikke bare slåss seg mellom, men også de overnaturlige vesenene Yokai. Så snart Adams setter fot i landet blir han selvsagt dratt inn i de ulike konfliktene, og dermed også en god del blodutgytelse.

Mer trenger man egentlig ikke å si. Selve historien er langt fra hovedfokuset i spillet, men den er heller ikke dårlig. Du har bare sett de grunnleggende delene før. Her snakker vi om jakten etter en slemming som ikke kan tenke på annet enn å sparke valper og drepe folk. Bland inn noen "overraskende" vendinger og familiekonflikter så har du det egentlig oppsummert. Det som fenger mest med historiesekvensene er mer den bisarre japanske humoren blandet med amerikansk dramatikk. Snakkende dyr som gjør sprøe ting og tusjtegnede sekvenser som gir bakgrunnsinformasjon vil nok ikke huskes lenge, men gjør uansett sitt for å forklare hvorfor du slåss.

Nioh
NiohNiohNiohNioh

For slåss er absolutt alt du gjør. Da er det enda godt at både kampsystemet og kontrollene sitter som smurt. Du starter med relativt få angrep å velge blant, men etter hvert som du dreper de utfordrende fiendene vil du tjene erfaringspoeng som kan brukes for å gjøre ulike egenskaper bedre, samtidig som du får nye angrep. Akkurat dette gjør Nioh ekstremt godt. Belønningene slutter aldri å komme. Du får nemlig ikke bare erfaringspoeng for å drepe fiender (som du selvsagt må komme deg tilbake til om du dør), men vil også få ulike poeng for å oppnå ulike mål. Drep et bestemt antall fiender med et våpen, ødelegg så og så mange gjenstander, drep de og de fiendene, og mye mer. Listen over ting du kan gjøre for å øke "ryktet" ditt, og dermed få poeng som oppgraderer egenskapene dine, er milelang, noe som konstant gir deg noe å sikte etter.

Dette kommer godt med, for fiendene er akkurat så utfordrende som jeg vil ha dem. I starten vil en ensom fiende kunne gi deg problemer, men etter hvert som du blir sterkere og lærer hvordan de ulike fiendene oppfører seg blir det lettere. Men da kommer også denne gode progresjonen inn i bildet. Spillet byr stadig på nye og flere fiender for å gi deg nye utfordringer. Yokai-ene er spesielle å både se på og slåss mot. De fleste av dem kan kalle frem en overnaturlig sirkel rundt seg med jevne mellomrom. Befinner du deg inne i denne vil angrepene deres gjøre mer skade, samtidig som utholdenhetsmåleren din ikke regenereres like raskt. Da må du enten lokke dem ut av sirkelen, eller bruke det som heter Ki Puls. Dette er et meget fascinerende system som kan minne om active reload fra Gears of Wars-serien. Etter at du har gjort et angrep vil utholdenheten du mister vises som partikler utenfor kroppen din i noen sekunder. Når du så stopper litt vil de samle seg, og trykker du på R1 til rett tid vil du ikke bare fylle opp utholdenhetsmåleren din igjen, men også få den overnaturlige sirkelen til å forsvinne. Slik får kampene en helt ny dimensjon. Siden fiendene også blir slitne vil du oppnå en stor fordel med å lære hvordan Ki Pulse utføres.

Nioh
NiohNiohNiohNioh

En annen måte å ha en fordel på er å bruke de ulike angrepstypene. Du har nemlig ikke bare sterke og svake angrep, men kan også sømløst bytte mellom tre ulike kampstiler. Med to enkle tastetrykk kan du velge mellom tunge, men trege angrep - meget svake, men veldig raske angrep - og en mellomting. Personlig brukte jeg nesten alltid mellomtingen, men merket også at enkelte fiender var mye lettere å drepe med andre kampstiler.

Som om det ikke var nok bygger du også gradvis opp en slags super-måler. Når denne er fylt kan du aktivere den for å få hjelp av en åndelig skytsvokter. Avhengi av hvilken vokter du velger vil du bli sterkere på ulike måter, og gjøre ulike typer skade. Disse sparte jeg ofte til jeg var omringet eller kom til en boss siden funksjonen er meget sterk, og kan redde deg ut av de fleste situasjoner. Samtidig er det ekstra kult å se på når funksjonen er aktivert. Her snakker vi flammer og farger overalt. Det samme gjelder de magiske egenskapene dine, og muligheten til gjøre at våpenet ditt gir ild, vann, vind, is, og andre typer skade. Her får du altså ekstremt mange ting å velge mellom. Du kan se på det som en mulighet til å bytte klasse på flekken.

Adams kan også velge mellom en rekke ulike våpentyper. Helt nøyaktig kan man bruke katanaer, et sverd i hver hånd, spyd, økser, og Kusari-gama, samt buer, gevær, og håndkanoner på avstand. Alt avhenger av spillestilen din siden de har ulike styrker og svakheter. På dette området har også spillet tatt inspirasjon fra Diablo, og byr på et meget omfattende lootsystem. Ved å drepe fiender, finne kister, og gjøre oppdrag vil du få tilfeldige våpen, rustninger, medaljer, ressurser og mer. Etter hvert som du øker i level vil du finne nye og sterkere ting. Noen vil kanskje hete det samme, men ta ulike skade, forsterke andre aspekter av deg og lignende. Selve systemet fungerer utmerket, og jeg var konstant i menyene for å sammenligne ulike ting. Uheldigvis blir dette også en slags ulempe. Man får så mye loot at det blir litt vel mye tid inne i menyene for å finne ut hva man kan selge eller bryte ned for å lage nye ting. Det finnes ingen funksjon som gjør dette automatisk, noe som ødelegger litt av flyten i spillet. Noe som redder dette fra å være et alt for stort minus er at ulike farger og symboler viser hvor sjeldne og gode tingene er allerede når de ligger på bakken. Slik blir man i alle fall klar over om tingen man plukket opp er bra eller ei.

Nioh
NiohNiohNiohNioh
Nioh