The Legend of Zelda: Breath of the Wild

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Nintendo har staket ut en helt ny kurs for Zelda-serien, og de gjør det på mesterlig vis. Breath of the Wild er et mesterverk...

Både Nintendo og Zelda-serien har allerede vært innom konseptet med en åpen verden og litt rollespill, og det har vært med varierende hell. De har fortsatt å jobbe med konseptet til Zelda i 30 år, med en kjerne av utforsking, måten man forserer kartet på, utstyr og våpen, og naturelementene. Samtidig som serien vokste ble spillene også mer komplekse, og i tråd med den teknologiske utviklingen fikk den nye mekanikker og utseende. Dette på toppen av at spillene fortalte storslåtte fantasy-historier med en filmatisk tilnærming. Kjerneelementene har blitt behold hele veien, og alle som har spilt serien kan forstå hvorfor.

Nå er imidlertid noen av disse elementene i ferd med å bli oppbrukt (som fremdrift og design basert på magiske gjenstander og instrumenter, kampsystemet de siste 20 årene, de vante hemmelighetene, puzzlene og bossene), mens andre har blitt videreutviklet så mange ganger at det var på tide med noe nytt. Heldigvis var noen hos Nintendo modige nok til å foreslå en redesigning av hva Zelda er, gå tilbake til røttene med en åpen verden, fjerne mange av de oppbrukte ingrediensene og tilføre mer rollespill og litt survival. Etter mer enn fem år under utvikling kommer endelig The Legend of Zelda: Breath of the Wild, og vi er overveldet over hvor godt alle disse forandringene har fungert.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Et godt eksempel på rollespillelementer er våpen- og skjoldsystemet fra Skyward Sword, der man kunne oppgradere ved å bruke ressurser du plukket opp langs veien. Vi fryktet dog litt at Nintendo hadde en annen oppfatning av "moro i en åpen verden", med tanke på hvor tomt Hyrule er i Twilight Princess. Det var heldigvis ingenting å frykte. Det nye kapittelet i Zelda-sagaen er veldesignet og godt skrudd sammen, og det finner en nærmest perfekt balanse mellom aktiviteter som utforsking, kamper og puzzles, og tempo og fristelser utspredt på kartet. Det føles faktisk som en ny start.

Det er friheten til å gjøre hva du vil og hvordan du vil gjøre det som står sterkest. Nye ressurser og nye triks blir tilgjengelig til stadighet, og det samme gjelder nye oppskrifter som lar deg prøve ut det du har lært. Det er morsomt og belønnende å kjenne at i stedet for å bevege seg gjennom verdenen, så leker man med den. Hver eneste krik og krok av den enorme spillverdenen er der for å la deg finne på noe gøyalt, ikke bare være en del av utsikten.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild er ikke som et typisk moderne rollespill med levende byer fulle av pratsomme NPCer, sideoppdrag og innviklede historietråder. Dette er et spill som først og fremst handler om at Hyrule er en troverdig og naturlig verden, med glimrende geografi som overbeviser om at dette er et naturlig landskap. Spillet er bygd opp slik at kombinasjonen av dyr og skapelser, bygninger, skatter og utfordringer frister deg til å prøve nye ting og lage ditt eget eventyr. Dette Zelda-spillet handler aller mest om én ting, og det er gameplay.

The Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the Wild

Nøkkelen til at spillet lykkes er blandingen av finjusterte tradisjonelle systemer og fysikken og interaktive elementer. Eksempelvis bærer du "som vanlig" på våpen og skjold og og bruker magiske evner og væsker, men det er hvordan omgivelsene reagerer på det du gjør som imponerer. Tidligere har vi dyttet kasser i en bestemt retning på en bestemt måte, vært slaver til mekanikker som sjelden gir mer enn ett eller to utfall. Nå kan vi improvisere mens vi har en rekke faktorer i bakhodet, og deretter bare gjøre et forsøk og se hva som skjer.

Naturelementene spiller alltid inn. Det er eksempelvis en dårlig idé å skyte en brennende pil mot fienden hvis området er lettantennelig (noe skjoldet av tre også er). Husk også at det kan gå verst utover deg selv hvis du plukker opp en tung metallkasse for å kaste på fienden, for fysikken kan sørge for at det er du som blir skadet. Sørg også for å legge klatringen til dager med godt vær, for en våt fjellside er en glatt fjellside. Regnet kan du i stedet utnytte til å overdøve fottrinnene dine, og ikke dra frem bombepilene hvis du er i nærheten av en aktiv vulkan. Med innføringen av mer realistisk fysikk, får spillet også en ny dimensjon av prøve-og-feile.

Du har flere muligheter for å komme deg rundt foruten på hesteryggen (hester som du temmer, skreddersyr og passer på i stallen). Du kan som nevnt klatre, kaste deg ut i en paraglider fra en høyde, eller bare gå/løpe rundt. Alt er koblet til utholdenheten til Link, og du må ofte gjøre vurderinger i forhold til hva som er det smarteste å gjøre i en gitt situasjon. Kanskje er det lurt å klatre litt høyere for å få en enklere tur med paraglideren?

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Når det kommer til våpnene kan det være litt frustrerende å måtte kaste et oppbrukt sverd etter tre hugg, men dette blir bedre lenger ut i spillet. Faktisk blir det en underholdende opplevelse å finne, oppgradere og klargjøre nye våpen, og det tvinger deg til å bytte kampstil etter hva du har for hånden.

Hver del av kartet har en slags slutt i form av at du har funnet de viktigste samlegjenstandene eller ressursene. Mye av The Legend of Zelda: Breath of the Wild handler om å finne og nå de mer enn 100 shrines og tårn som er fordelt utover i verdenen. Utvikleren har sagt at de ville gjøre reisen til noe morsomt, ikke bare hvert mål, og dette har de absolutt lykkes med.

Dette tar oss til puzzles og dungeons. Borte er de tradisjonelle templene, og de er erstattet med hundre logikk- og evnebaserte utfordringer. Dette valget passer mye bedre med resten av designet. Frykt ikke for at det blir for enkelt, for mange av dem er like vanskelige som de er belønnende og minneverdige.

Det er disse øyeblikkene, der hvor du vrenger hjernen for å finne ut hvordan du skal komme deg videre, at Zelda skiller seg fra andre spill. Følelsen av å ha fått til noe og at helten faktisk blir testet er større i disse spillene, og dette har The Legend of Zelda: Breath of the Wild fått til.

Når det kommer til gameplay, føler vi for å trekke frem systemet for kokkelering. Her skal du være kreativ og lage nye ting basert på ingredienser du har samlet sammen, ikke følge en oppskrift. Vi er også imponert av Kolog, en samlegjenstand som byr på nærmest utallige mini-puzzles rundt om i verdenen. Siden vi er inne på det kan vi nevne at sideoppdrag og sidehistorier ikke er like bra som resten, men de redder seg inn ved å være litt mørkere, ha noen skumle fortellinger og en annerledes humor - litt som Majora's Mask, altså.
Vi ser også andre trekk fra serien som blir brukt om igjen, som figurene eller vante settinger, og reisen din vil også ta deg gjennom sekvenser du kjenner igjen fra gamle Zelda-spill. Det er på disse områdene The Legend of Zelda: Breath of the Wild resikulerer - på godt og vondt. Det er likevel interessant at Gerudo-ørkenen eller Goron-minene ikke føles så utslitte som de kanskje burde, og dette skyldes i hovedsak den flotte verdenen Nintendo har skapt. Samtidig er det her man får et glimt av utdaterte ting fra serien, til tross for at det aldri har vært bedre å gå seg vill i Lost Woods.

Det er også imponerende hvordan de har inkludert så å si all historien fra Zelda-universet i dette kartet. Utviklerne har gjort The Legend of Zelda: Breath of the Wild til et oppslagsverk for alt om Zelda, og det gir mening når du lærer om hvor visse ting lever eller hvorfor visse våpen finnes på bestemte plasser.

Dette fører oss til hovedhistorien, men vi skal ikke avsløre noe fra den. Fortellinger lagt til en åpen verden har en tendens til å havne litt i andre rekke, og det er fort gjort å glemme hvor man var i den sist man fikk en oppdatering. Dette har Nintendo løst på en god måte, og selv om historien ikke er spillets sterkeste kort byr den likevel på noen overraskende vendinger og mye kjent for gamle fans. Dessuten er dette første gang vi får servert stemmeskuepill, og disse gjør jobben i overbevisende filmsekvenser. Dog er det noen av stemmene som bidrar til at figurer som er vanskelige å like i utgangspunktet blir enda mer uspiselige.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Teknisk sett er vi overrasket over at det går så bra som det gjør. Det har noen fall i bildeoppdateringen (ironisk nok mest mens konsollen står i docken), men bortsett fra dette og noen pop-ups har vi ikke sett noe til glitcher eller graverende feil. Med tanke på hvor mye som pleier å gå galt med dagens åpen-verden-spill, og at dette er en slags debut for Nintendo, så er det veldig godt gjort å servere en så finpolert spillopplevelse.

Dette er det største og mest ambisiøse spillet Nintendo noen gang har laget, og det gjelder ikke bare i ren produksjon. Det er også det største i form av kreativitet og forsøk på å lage gøyalt gameplay. The Legend of Zelda: Breath of the Wild endrer serien for alltid, får forløperne til å se små ut og samtidig staker ut en stø kurs for hvordan Zelda vil bli i fremtiden. Spranget fra en rett frem fortalt historie til en åpen verden full av ting å utforske, er like stort som da serien gikk fra 2D til 3D. Dette er et nytt mesterverk i sjangeren, og fra start til slutt vil du få oppleve et av de beste eventyrene du noen gang har testet.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild
10 Gamereactor Norge
10 / 10