GR STREAMING

Super Bomberman R

Super Bomberman R

Klassiske Bomberman gjør et comeback etter syv lange år, og vi har satt oss ned med Nintendo Switch for å se hvordan det har gått...

Det finnes et spill som får meg til fortsatt å plukke frem min Sega Saturn et par ganger i året, og det er Saturn Bomberman. Her falt alle brikkene på plass med vakker pikselgrafikk og fengende musikk, samt muligheten til å spille lokal flerspiller med opptil ni andre venner. Dette er omtrent like underholdende som man skulle tro, og i ti år var det dette spillet som gjaldt hver gang jeg kjente abstinensene etter Bomberman.

Da kom Bomberman Live til Xbox 360, og det hadde flerspiller for opptil åtte spillere med online-støtte og en vellykket presentasjon. Dette er fortsatt førstevalget mitt hvis vi ikke er flere enn fire spillere, og alle vil ha litt Bomberman. Dessverre har det blitt mindre av dette i det siste. Saturn-pikslene kommer ikke til sin rett på en 65 tommers TV med RGB-inngang, og det frister ikke å dra frem Xbox 360 ettersom jeg vet at den må oppdateres hver gang. Dessuten kjøpte Konami opp Hudson, og siden ble det stille på Bomberman. Frem til nå, i hvert fall.

Super Bomberman R
Bomberman er fortsatt like gøy, og Switch-versjonen fungerer veldig bra.

Etter syv lange år har det endelig kommet et nytt spill i serien, nemlig Super Bomberman R til Nintendo Switch. Det har en høy pris, og risikerer å bli et slikt spill man overser når man har en ny konsoll og det finnes mer attraktive titler der ute. Ikke overse dette. Joda, det er "bare" Bomberman slik vi kjenner spillene, men Switch yter serien mer rettferdighet enn noen annen maskinvare siden det kom til Sega Saturn i 1996.

I likhet med mange andre har jeg ledd litt av reklamefilmene der folk står hjemme og spiller på Switch i fargerike kjøkken, eller på en takterrasse i en amerikansk storby. Det blir liksom litt for anstrengt. Men med Super Bomberman R har jeg blitt motbevist. Det finnes et marked for dette så lenge spillene er de rette.

Super Bomberman RSuper Bomberman R
Opptil åtte personer skal kunne spille samtidig, men vi har ikke hatt mulighet til å teste dette.

Det er slett ikke fjernt å legge seg i sengen og spille litt lokal co-op i historiedelen sammen med samboeren. Det er heller ikke noe problem å stikke innom en kompis med barn og spille litt flerspiller for fire i gangen hans. Dette gamle konseptet fra 1983 fungerer fortsatt godt, og selv om de virkelige nyhetene mangler er spillet akkurat så nytt og friskt som det må være. Den skarpe Switch-skjermen sørger dessuten for at det sjelden blir for rotete, selv når kampene er på sitt mest hektiske.

Super Bomberman R
Super Bomberman RSuper Bomberman R