Yooka-Laylee

Yooka-Laylee

Utvikler Playtonic Games har lovet oss et spill i samme ånd som Banjo-Kazooie, men de burde ha oppdatert oppskriften siden originalen fra 1998...

• Tekst: Martin Andresen

De aller fleste som eide en Nintendo 64 har gode minner fra Banjo-Kazooie-spillene, meg selv inkludert. Etter en skuffende oppfølger i 2008 var det likevel mange som ble glade da det ble annonsert at mange av de gamle Rare-utviklerne ønsket å lage en åndelig oppfølger til den kosete bjørnen og skrikete, røde fuglen. Pengene ble mildt sagt kastet på dem etter at de tok ideen til folkefinansieringstjenesten Kickstarter.

I Yooka-Laylee møter vi en kameleon med navn Yooka og en flaggermus som så klart heter Laylee. Det er ikke bare i hovedrollen de to spillene deler en viss likhet. Hele spillet bygger på de helt samme grunnprinsippene vi ble kjent med i 1998. Du har den onde skurken som, ehhh, har tatt alle bøkene, og du må redde verden ved å samle inn såkalte Pagies. Deretter bærer det ut i ulike verdener med artige fiender og venner.

Yooka-LayleeYooka-Laylee

Det har skjedd veldig mye i spillindustrien på alle disse årene. Noe derimot Yooka-Laylee blåser en lang marsj i, og vil heller fri til de som elsket deres tidligere klassiker. For min del er dette noe som heller er negativt enn positivt. Presentasjonen er helt lik med de samme irriterende gjentagende snakkelydene gjennom alle samtalene. Og neida, det er ikke få av de. Fem minutter tok det før jeg måtte jekke ned lydnivået for å overleve. Utrolig synd, da nivået på dialogen er hysterisk til tider. En slik tvang til å vekke nostalgien og minnene drar heller opplevelsen langt ned. Musikken er derimot helt enestående, og den er helt oppe på nivået av hva vi fikk servert for nesten 20 år siden.

Når man derimot endelig kommer i gang med den ordentlige spillingen så glitrer Yooka-Laylee til tider. Brettene, som så klart er bøker, er friske og spennende, selv om sjarmen ikke er det samme som før. Spesielt de mange figurene man støter borti får meg til å trekke på smilebåndet. Det er bare synd at jeg ikke orker å høre på at de har en dialog med meg. Alle bøkene har 25 ulike Pagies i seg, men du kan ikke få tak i alle i starten. Først må du ha tak i alle de forskjellige egenskapene, som man forøvrig kjøper av den sleipe salgslangen Trowzer. I tillegg må man også utvide bøkene ved hjelp av Pagies for å kunne for å få alle.

Yooka-Laylee
Yooka-LayleeYooka-LayleeYooka-Laylee
Yooka-Laylee