Troll and I

Troll and I

Vi dro langt inn i de nordiske skoger på jakt etter eventyr, men i motsetning til Asbjørnsen og Moe endte vi kun opp med å bli trollet...

Jeg hoppet gladelig på sjansen til å anmelde Troll and I, eventyrspillet fra den britiske utvikleren Spiral House og den amerikanske utgiveren Maximum Games. Endelig et spill som kunne fylle tomrommet etter Brothers: A Tale of Two Sons, tenkte jeg og kastet meg inn i rollen som Otto, spillets menneskelige hovedfigur. Jeg gledet meg sykt til å bli revet med av et vakkert landskap og en nydelig historie. Så feil kunne man altså ta. Etter noen timers spilling var hodebunnen sår etter å ha revet meg så mye i håret, og jeg næret et intenst hat for troll.

Man starter spillet i rollen som Otto, en guttunge som bor i et slags hippie-kollektiv i etterkrigstiden på en udefinert plass et eller annet sted i Skandinavia. Jeg mistenker Sverige, fordi vi blir med Otto ut på jakt etter villsvin. Villsvin antas å ha blitt utryddet fra den norske fauna rundt 500 år før Kristus, og har kun tilbakevendt nå i nyere tid. Siden 2008 har det blitt observert en økning i villsvinbestanden i Halden, hvor de trolig har krysset over grensen fra Sverige. I Sverige, derimot, har villsvinbestanden opplevd en eksplosiv økning etter at svenskene bestemte seg for å drive oppdrett på beistene på 1940-tallet, og er nå helt ute av kontroll. Det anslås at det skytes rundt 25 000 dyr... årlig! Så, ja, Sverige. Otto har også et tonefall som kan minne om den særegne måten The Swedish Chef snakker på i The Muppet Show.

Troll and I

Otto bruker litt tid på å dasse rundt i skogen, herje litt med speiderkniven han helt sikkert fikk i barnehagen og spikke seg noe som kan ligne på et spyd, før han finner sitt første villsvin. Og her er første tegn på at dette spillet kanskje ikke er så himla gjennomtenkt - en liten spjæling på kanskje 50 kilo skal ut å jakte på villsvin, beistene som er kjent for å ha tatt livet av Robert Baratheon og den franske kongen Phillip IV (han døde riktignok som følge av å ha falt av hesten etter at et villsvin angrep den, men men). Altså, dette er dyr som kan veie opptil flere hundre kilo, og som har en toppfart på omtrent 50 km i timen. Og Otto skal drepe dem, aleine, med noen stakkarslige spyd mekket av seljetrær?? Men nok om det.

Det tar ikke lang tid før noen slemminger kommer til kollektivet og Otto må flykte for livet gjennom flammer og fallende trær. Han støter på noen særdeles stygge skapninger som har lyst til å mose trynet hans, og han ser seg nødt til å mose trynene deres først. Men til slutt blir det for mange av dem, og ting ser mørkt ut. Heldigvis dukker redningen opp i form av et vesen som kun kan beskrives som en hybrid mellom en gremlin, bigfoot og rapperen Riff Raff, og som Spiral House prøver å overbevise oss om at faktisk er et troll. Vel, jeg er ikke overbevist. Overhodet!

Det som følger er noen ekstremt frustrerende timer med knot, rot og pølsevev. Kontrollene er trege og lite responsive, det tar altfor lang tid fra jeg trykker på knappene til at det faktisk skjer noe på skjermen. Dette har så klart en negativ påvirkning på kampsystemet i spillet, som til tider bare føles sååå Resident Evil 5, spesielt når man spiller som Troll. Kjempen har to angrep til å begynne med, sveipe og mose, og han kan ikke bevege seg fremover under noen av dem. Hvilket gjør det ekstremt gøy å slåss mot små, raske fiender. Poenget er jo da at man skal bytte til Otto, men fyren bruker unaturlig lang tid på å beundre ofrene sine etter at han har tatt dem av dage. Greit nok at de er onde og stygge, men dude... kom igjen.

De upresise og sløve kontrollene og interessante kameravinkler gjør gåteløsing og navigering spennende, for å si det mildt. Legg til det faktum at Otto kun kravler opp på steiner hvis jeg finner helt riktig centimeter av kanten hvor det er tillatt, står i nøyaktig riktig vinkel, har sola i ryggen og stjernetegnet Væren er oppadstigende i Krepsens hus. Hvis ikke disse kravene er oppfylt ruller han bare, gjerne helt ned på bakken igjen. Å spille som Troll er hakket bedre, bare uendelig mye treigere. Jeg føler jeg blir grå i håret av å vente på at han skal greie å gå ti meter.

Altså, la oss bare snakke om elefanten (eller trollet høhøh) i rommet; Troll er stygg. Store føtter, tjafsete pels, tørre og røde albuer, bulende mops-øyne. Alt virker så malplassert og tilfeldig, som om han har blitt designet av fem forskjellige mennesker som har forskjellige oppfatning av hvordan et troll ser ut, og som så ikke har giddet å samarbeide med de andre. Otto, derimot, Otto er... intetsigende. Han kan minne litt om kidden fra musikkvideoen til Bomfunk MCs store hit «Freestyler», uten sjarmen og danse-movsa. Stemmen hans er døll, den har omtrent like mye karakter som kryssfiner, og tingene han sier kommer til tider veldig ut av det blå. Stort sett bruker han tida si på å klage over hvor mye Troll stinker, hvor mye han bråker og at han ikke trenger noe mer oppfinnsomt navn enn Troll.

Troll and I

Lydsporet er... vel, det er der. Jeg føler stort sett at det eneste jeg hører er skrittene til Troll i det han tramper seg gjennom landskapet, og trampelyden er da gjerne ikke i takt med skrittene. Det samme gjelder så klart replikker og munnbevegelser. Noen ganger er det bare bevegelse og ikke noe lyd i det hele tatt. Spenstig designvalg!

Så klart, alt er ikke like ille. Det å kaste spyd funker ganske fint (selv om jeg synes det er rart at en mann ikke dør momentant av et spyd med jernspiss gjennom brystet, men meg om det), man kan oppgradere evnene til Otto og de magiske kreftene/angrepene til Troll, omgivelsene er ikke så verst og man kan mekke ganske mye kult av alle de tingene man plukker med seg fra blant annet naturen og den stien av lik man etterlater seg.

Men i mekkebiten dukker enda et tegn på at ting ikke er så gjennomtenkt opp. Otto kan nemlig lage spydspisser av spesielle glødende krystaller som eksploderer ved sammentreff med målet sitt. Hvordan høster Otto disse krystallene? Med den ytterste forsiktighet, ikke sant? Hah! Han hogger de så klart løs fra fjellveggen med kniven sin! Vel, ok.

Troll and I

Til tross for en del gode kvaliteter, forblir helhetsinntrykket heller labert. Troll og Otto går seg vill og kommer bort fra hverandre i en labyrint, og jeg tenker at det kanskje er like greit. Jeg løper rundt i sirkler, oppsøker de samme stedene om og om igjen og det eneste hintet jeg får av Otto er et uengasjert «I think you know». Jeg rekker finger til Otto og legger fra meg kontrolleren. Det er ikke verdt å fortsette.

Jeg hadde sikkert hatt en bedre opplevelse hadde jeg spilt det på delt skjerm sammen med en kompis, men som singel spiller funket det ikke.

04 Gamereactor Norge
4 / 10