Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
anmeldelser
Fictorum

Fictorum

Sam har lekt seg med litt magi, men fant raskt ut at det blir kjedelig i lengden.

  • Tekst: Sam Bishop

Om vi fortalte deg at det finnes et rollespill som kombinerer ødeleggbare omgivelser og variert magikasting ville du mest sannsynlig sagt at dette høres ut som noe det er verd å prøve, særlig om du liker spill i fantasiuniverser. Når vi først så Scraping Bottom Games sitt Fictorum tenkte vi også det. Denne tanken fortsatt den neste halvtimen, men så sporet spillet av litt. Da begynte sprekken i veggen å vise seg.

Før du gyver løs på historien må du gjennom en opplæringsdel som tar deg gjennom grunnleggende mekanikker som løping, hopping, og ikke minst magikasting. Her får man skyte prosjektiler med å bruke venstre museknapp (du kan også bruke en kontroll), eller endre på magiformelene man har. Med å holde høyre museknapp inne kan du velge mellom tre punkter på en trekant av runer for å endre hva magien din gjør. Du kan for eksempel kombinere en flerskudd-rune med en som gjør den høyeksplosiv for å utføre et skikkelig kraftig angrep. Et annet alternativ er å bruke en utholdenhetsrune sammen med magien slik at den gjør mer skade over tid. Hver av disse tømmer selvsagt magi-måleren din, og går den tom forsyner magien seg av helsen din som siste utvei. Siden magien regenereres lønner det seg derfor å tenke litt, og ikke bare leke Potterrambo.

Etter dette bærer det rett ut i historien. Det første du kan gjøre her er å tilpasse figuren din akkurat slik du vil med en meget omfattende figurskaper. Så var det tid for selve plottet. Denne er så klassisk som det går an. For lenge, lenge siden var Fictorum en gruppe som var kjent for sine utrolige krefter, noe som førte til at andre grupper samlet seg for å bekjempe dem. Tror du det gikk bra? Niks. Et av medlemmene i Fictorium gjorde noe som nå kalles The Great Cataclysm. Hele verdenen ble mørk, og nå er du den eneste fra gruppen som overlevde. Nå er du det eneste gjenlevende medlemmet av gruppen, så resten av befolkningen er ute etter å bli kvitt deg. Flukten fra The Inquisition har startet.

Fictorum
FictorumFictorumFictorum

Det rutebaserte kartet du beveger deg på er tilfeldig generert, men det stopper deg ikke fra å oppleve det samme om og om igjen. Til og med historien vil i enkelte tilfeller gjenta seg, noe som ikke akkurat gjør det lett å leve seg inn i det som skjer. Noe som er positivt med dette tilfeldige oppsettet er at rundene vil være relativt varierte. Du vet aldri om du må slåss eller får hver i fred hver runde. Enkelte ganger vil dette gjør oppdrag veldig enkle. Bra eller dårlig? Det får du bestemme.

De gangene du må kjempe handler om å komme seg til utgangen på det arenaaktige området. Den portalen beskyttes av ulike tårn, så du må enten bare komme deg forbi eller bekjempe dem. Dette valget er ikke alltid så enkelt siden det kan være loot i området. Vi råder deg uansett til å være meget forsiktig om du går etter loot, for fiender kan komme ut av løse luften. Skjer dette mens du er i et hus kan det raskt bli problemer. Ikke bare siden fiendene kan skade deg, men også siden husene tåler veldig lite før de faller sammen. Dermed begraves både du og fiendene.

Denne sårbarheten reflekteres også i fysikken. I motsetning til de fleste andre spill som har ødeleggbare miljøer virker det som tingene du ødelegger er ekstremt lette. Alt fra mursteiner til store vegger flyer flere titalls meter uansett hvor sterk kraft de blir påført. Det føles nesten som om man ødelegger et dukkehus. Når bitene i tillegg glitcher inn i hverandre, plutselig forsvinner eller bare flyter i luften blir det bare veldig rart. At lootet du kan finne ofte er ganske bra gjør dette til et vanskelig valg. Skal jeg ta sjansen på å se om det er noe bra i det huset når det faller ned om en flue flyr inn i det?

Fictorum

Heldigvis ble vi imponert av fiendenes intelligens. Det finnes flere ulike typer fiender, og de tøffeste av disse kan også bruke magi. Disse er tydeligvis erfarne også, for de klarer konstant å sikte seg inn på der jeg vil være sekundet etter at de bruker en formel. Dermed handler det i stor grad om å stadig finne seg ny dekning, og titte frem en gang iblant for å fyre av litt magi i deres retning. Helsen din leger seg ikke selv, og legemidler er relativt sjeldne. Hver kamp blir derfor ekstra intens.

Slik hjalp uansett ikke mye etter noen timer da vi begynte å spørre oss selv om hvorfor vi orket dette. Å gå fra kamp til kamp, fra fjelltopp til fjelltopp, og fra kart til kart blir ekstremt kjedelig når hver av disse er prikk like. Greit nok, vi fikk stadig bedre utstyr, forbedret egenskapene våre, og kjøpte noen ting, men alt dette endrer bare litt på den eller gjentakende oppskriften.

For å si det enkelt, den fremragende magikastingen som er kjernen av Fictorum er ikke nok til å gjøre det til en gjennomført og underholdende opplevelse. Det er gøy å ødelegge bygninger og eller slakte fiender med godt plassert magi den første timen, men den gleden forsvinner etter å ha gjort det et par ganger i de samme områdene. Mot slutten handlet det derfor bare om å løpe fra sted til sted, og dermed unngå flere kamper. Uten noe nevneverdig å virkelig bite tennene i føles Fictorum ganske tynt. Vi håper bare noen tar inspirasjon fra magi-systemet for det er egentlig alt de bør ta med seg.

Fictorum
FictorumFictorum
06 Gamereactor Norge
6 / 10
+
Underholdende og variert magikasting, Flott figurtilpassning, Utfordrende fiender
-
Veldig repeterende, Fysikken på ødeleggbare omgivelser føles for lett, Ekstremt sårbare byggninger
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene