Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
anmeldelser
Agents of Mayhem

Agents of Mayhem

Det er kanskje ikke et Saints Row-spill, men Agents of Mayhem føles fortsatt meget kjent ut.

  • Tekst: Kieran Harris

Etter 2015-lanseringen av Gat out of Hell befant Saints Row-serien seg på usikker grunn. Utviklerne i Volition hadde øyensynlig utnyttet serien for det den var verd med å skvise ut hver bidige absurde dråpe, samtidig som de hadde lagt til superkrefter, romvesener og til og med en musikal satt til helvete. I stedet for å fortsette ned langs den nedskrapte veien valgte Volition i stedet å gå en annen vei og skape et nytt helte-basert spill kalt Agents of Mayhem. Tittelen er studioets første nye IP siden lanseringen av Saints Row i 2006 (skjønt det inneholder noen crossover-elementer fra hovedserien), og tilbyr en individualistisk spillmekanikk hvor man er i stand til å skifte mellom et sett av helter i kampens hete.

Agents of Mayhem

Som en åndelig oppfølger er Agents of Mayhem sine røtter tydelig plantet i Saints Row-universet gjennom hele forestillingen. Fra agentenes besettelse over fargen lilla, til det gjenkjennelige emblemet, og den samme merkverdige formen for humor. To av de opplåsbare agentene er dessuten tilbakevendende rollefigurer fra tidligere Saints Row-titler. Kingpin, kanskje bedre kjent som Pierce, gjør et comeback sammen med den russiske muskelbunten Oleg, som nå går under navnet Yeti. Man har til og med muligheten for å spille som seriefavoritten Johnny Gat som en DLC-bonus. Samtidig som det bærer sin arv stolt på skuldrene, introduserer Agents of Mayhem nok av sin egen teft og individuelle mekanikk til å skille det ut fra forgjengerne.

I kampens hete har du muligheten til veksle mellom tre agenter - med muligheten for å låse oppp flere ved å gjennomføre spesifikke operasjoner. Ingen av agentene føles identiske. For eksempel er Rama rask, fleksibel, og bruker en auto-siktende armbrøst for sine langdistanseangrep, mens Hardtack er mye mer kompakt og tung, samtidig som han kan skyte kraftfulle hagleskudd. Du får muligheten til å sette sammen et lag på tre agenter før du går i gang med et oppdrag; dette krevet en strategisk tilnærming, ettersom du vil sette sammen en trio med komplementerende evner. En agent som Yeti, for eksempel, som kan lamme fiender med iskanonen sin, går perfekt sammen med en agent som Hardtack, som kan lange ut tilleggsskade til de lammede fiendene. Hver agent kan enkelt veksles mellom ved å trykke til venstre eller høyre på D-paden, hvilket føles flytende selv under skuddvekslinger.

Agenter har også sitt eget sett med spesialangrep, våpen og passive duppeditter, som kan låses opp over tjue brett. Med disse dingsene kan du forme rollefigurenes evner ved å endre på faktorer som våpenskade, påfyll av helse, og sekundærvåpen-effekter. Dette blir senere utvidet gjennom et oppgraderingstre tilsvarende det vi har sett i Borderlands-serien, hvor man kan tilskrive opplåsbare poeng for å utvide visse helteegenskaper. Hver agent har også sitt eget spesialangrep kalt Mayhem, Dette kan du bruke etter å ha drept nok fiender, og er helt klart verd det. Å aktivere disse evnene er kilden til noen av de mest morsomme øyeblikkene i spillet. Ta Kingpin sin Mayhem for eksempel. Denne kan minne om Groovatron-en i Ratchet & Clank og Dubstep-geværet fra Saints Row IV. Fiendene bare må følge rytmen til den gigantiske boomboxen.

Å trippelhoppe over hustakene på en strøm av lilla for å samle krystaller på tilsvarende vis som i Crackdown gir grunnlag for mye moro i Seoul. Utover dette følte vi derimot at mange av målene utenom hovedhistorien var tamme forstyrrelser som besto av lite mer enn spurting gjennom checkpoints, gisselberging, og eliminering av fiendetropper og kjøretøy. Et av de mest lovprisede aspektene med Saints Row-serien er fjollete sideaktiviteter som forsikringssvindel, "trail blazing", og muligheten til å gå berserk med en tanks. Agents of Mayhem e riktignok en egen og selvstendig tittel, men det er vanskelig ikke å tenke på hvor bra Volition løste disse aspektene i tidligere utgivelser.

Det teknologiske paradiset i Seoul fungerer som et flott bakgrunnsbildet for eventyret ditt, og byen er dekorert med kirsebærsblomster, tradisjonell asiatisk arkitektur, og tårnhøye skyskrapere. Mens byen er en fryd å utforske, føles gatene i den unektelig øde og tomme. Her mangler man illusjonen av å befinne seg i et pulserende futuristisk utopia. Spill som Grand Theft Auto V og Watch Dogs 2 virker å håndtere dette aspektet mye bedre ettersom de tilbyr gater fylt med fotgjengere som man kan se føre samtaler eller delta i rekreasjonsaktiviteter som yoga eller instrumentspilling.

Agents of Mayhem tilbyr imponerende nok 16 vanskelighetsgrader, hvor hvert trinn på stigen tilbyr enda bedre belønninger for modige spillere. Det er også en solid mengde spilletid, med 50+ oppdrag, flerfoldige sideoppdrag, og opplåsbare gjenstander som du kan fylle tiden med. Det som derimot mangler er muligheten for å spille historie-delen sammen med en venn. I stedet for dette finner vi kontrakter, hvor du kan slå følge med andre online for å gjennomføre småoppdrag innenfor en gitt tidsramme. Selv om tilskuddet av en dose flerspillerfunksjonalitet er verdsatt, føler at at mangelen på co-op er temmelig skuffende, særlig siden det er et et av Saints Row IVs beste elementer.

Agents of MayhemAgents of Mayhem

Slik tilfellet også er i Saints Row-spillene, har du her en base hvor du kjøper nye oppgraderinger, begir deg ut på VR-trening, og kaster deg ut i globale konfliktmål. Globalkonflikt, som minner mye om krigsbordet i Dragon Age: Inquisition, lar deg sende ut inaktive agenter på dine vegne for å samle opp penger og andre ressurser. VR-simuleringer gir deg den perfekte arenaen for å teste ut nyopplåste evner. Rekvisisjonen lar deg også veksle inn penger for byråoppdrageringer, noe som gir deg utbytte i form av opptjening av erfaringspoeng, gjenvinning av helse og boost for kjøretøyene dine.

Agents of Mayhem sin visuelle stil er herlig pulserende, med en tegnefilmlignende teft som ikke er altfor annerledes den man ser i Overwatch. Filmsekvensene er også fullstendig animerte, og fremstår som tegnefilmer fra lørdags morgen på tidlig 90-tallet. Det er derfor så synd at spillet ikke kjører så bra, særlig når man sloss mot horder av fiender. Da begynte bildeoppdateringen virkelig å slite. Vi kom også over flere glitcher hvor fiendene satte seg håpløst fast i ting, og spillet krasjet to ganger, noe som tvang oss til å spille oppdrag på nytt igjen fra starten av. Forhåpentligvis vil disse problemene bli rettet opp i gjennom en fremtidig oppdatering, ettersom de for øyeblikket hemmer spillets fremragende kampsystem.

Hvis du er en av mange fans som blir stadig lengter etter lanseringen av Saints Row V bør du definitivt vurdere å sjekke ut Agents of Mayhem. Det har kanskje sin dose med tekniske feil og små ufullkommenheter, men det er fortsatt et morsomt spill med tonnevis av personlighet. Evnen til skifte mellom et team av tre agenter på stedet presenterer et ekstra lag med strategisk dybde, samtidig som den vakre tegnefilmlignende verdenen og sprø humoren sørger for en engasjerende ferd fra start til slutt.

Agents of Mayhem
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Å veksle mellom ulike figurer for kampene til å forbli engaserende, En vakker og åpen verden, Har skikkelig særpreg
-
Ingen samarbeidsdel, Dårlig bildeoppdatering, sideoppdragene er kjedelige
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene