Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
anmeldelser
Monster Hunter Stories

Monster Hunter Stories

Monster Hunter sin spinoff vil nok aldri kunne overta for hovedserien, men har uansett noen særpreg som gjør det verdt å prøve.

  • Tekst: Juan A. Fonseca

Monster Hunter Stories er en spinoff fra hovedserien i den forstand at Capcom har bestemt seg for å endre hovedelementene fra det vi kjenner fra serien, og gir oss denne gangen et annerledes perspektiv på verdenen full av jakt på fabelaktige beist. Sanntidskamper er borte til fordel for et turbasert system; anime-estetikk erstatter den mer realistiske kunststilen; man finner ikke lenger et "jeger mot bytte"-forhold, men i stedet finner man et partnerskap mellom rytter og ridedyr; og sist men ikke minst har kompliserte mekanikker blitt erstattet med noe som virker enklere på pairet...

Spillet tilbyr et fornyet kampsystem, og i dette systemet overtar turbaserte kamper med et stein-saks-papirsystem. Skjønt, etter mer enn 50 timer på slagmarken begynte jeg å innse at det ville være mer presist å sammenligne det med den mer moderne varianten: Stein, saks, papir, firfisle, Spock. Å få til flere vellykkede angrep på fienden får dem til å fall, og å møte dem mens du sitter på ridedyret ditt gjør angrepene dine enda kraftigere. De har derimot sine egne triks, ettersom noen monstre kan påkalle allierte og andre har alternative måter å forsterke seg selv eller jegeren på.
Høres ut som den perfekte blandingen for å forme et strategispill, ikke sant? Feil.

Ideen er forsvinner for vinden for alvor så snart kampene begynner. Du kan justere på genetikken og egenskapene til monsteret ditt så mye du vil, men til syvende og sist vil de alltid handle vilkårlig med mindre du gir dem ordre. Problemet med dette er at sistnevnte vil svekke forholdet mellom dere. Dette er en måte å representere naturlig oppførsel på, og hele historien spinner rundt forholdet mellom monster og menneske, men det gjør det samtidig praktisk talt umulig å utforme en kampplan.

Dette er en annonse:

Å vite litt mer om både monsteret ditt og fienden hjelper. I hovedserien må du kjenne byttet ditt før du angriper ved å studere handlingsmønstre, styrker, og svakheter. Slik er det her også, men når du møter en ny boss (eller den samme, bare med annet handlingsmønster) er det mulig å gå fra å ha full kontroll på kampen til å miste de tre livene du har, og bukke under på bare et par runder, noe som er temmelig frustrerende.

Monster Hunter Stories

Heldigvis er ikke dette et vanskelig spill. Historiemodusen er ganske enkel, skjønt Capcom har lagt til noen ekstrautfordringer for viderekomne spillere, og det vanskelige innholdet kommer etter at spillet avsluttes første gang. Det som kommer etter rulleteksten vil virkelig få deg til å svette. Jeg brukte mer enn 30 timer på hovedhistorien, sideoppdrag, sanking av egg, våpensmiing og formasjonstesting. Etter alt dette fant jeg ut at de største utfordringene ventet meg i den andre gjennomspilling, og at det var mye igjen å oppdage etter første gjennomgang.

Monster Hunter Stories

Tiden går fort unna hvis du lar deg selv nyte spillet sin verden, men det blir kjedelig når du forsøker følge plottet. Det starter med en pest, en trio med rollefigurer som ønsker å bli Riders (ryttere) og en profeti. Som en del av dette bestemmer hovedrollefiguren seg for å forlate hjembyen sin, og begynne på en reise. Historien er ikke noe som skiller seg særlig ut. Hendelser henger ikke alltid logisk sammen, og du ofte må spørre deg selv hvorfor du gjør det du gjør.
Det lette plottet er ytterligere bevis på den typen spillere som spillet sikter seg inn imot. Ikke forvent deg et manus som er verdt å huske eller minneverdige rollefigurer, for arketypene er så åpenbare at man lett kan oppdage personligheten deres ved første øyenkast. Dette inkluderer en nesten stum hovedrollefigur, en vennlig rival (som ligner en krysning mellom Sasuke Uchiha og Shadow the Hedgehog) som er forbitret over verden, en venn som forsøker å tjene som mellommann, og en temmelig plagsom følgesvenn. Du møter mange andre, men livene deres er så tomme at det er vanskelig å huske hvorfor de var der. Manuset oppfordrer deg heller ikke til å grave dypt ned i bakgrunnene deres, og selv om noen sideoppdrag forsøker å gå inn i historiene deres gjør de det så overfladisk at det knapt tilføyer noe interessant.

Monster Hunter Stories

Heldigvis spiller ikke alt dette noen stor rolle, ettersom det å være en Rider er kult nok som det er. Dybden som mekanikkene tilbyr, og mengden med innhold og muligheter denne verdenen tilbyr dekker glatt over historien. Dette er et rollespill båret av spillmekanikkene sine fremfor historien, hvor man tilbringer mange timer med å utforske kartet med monstret ditt sine evner slik at man kan nå utilgjengelige steder, kjemper kamper, eller invaderer reder for å få sin ørtende Velocidromene
.
Det siste er en langt mer vanlig situasjon enn man skulle tro, ettersom det er svært vanskelig å vite hvilket monster hvert egg tilhører. Her er det genetikken kommer inn, et system hvor man avgjør en skapnings evner basert på hva man har absorbert fra en annen, hvor det hele er representert i et 3x3 rutebrett. Å leke seg med egenskaper, farger og posisjoner på brettet resulterer i et helt annet monster enn det som kom ut av skallet.

Utseende på spillet overrasket oss også, ettersom både modeller, animasjoner, effekter, og den stereoskopiske 3D-effekten er bedre enn det du ville forvente av dette lille stykket med gammel maskinvare. Det eneste minuset er en ujevn bildeoppdatering, hvor langt man kan se fremfor seg, og NPC-silhuettene vil nok ikke tilfredsstille alle. Men hva betyr vel det, når alt er så fargerikt og livlig?

Monster Hunter StoriesMonster Hunter Stories

I det store og det hele er Monster Hunter Stories et lettvektereventyr, men det er stappet med innhold og fullt utstyrt med solide mekanikker. Ikke la deg lure - Monster Hunter Stories skjuler mye bak sitt ytre. Det arver mye av hva Monster Hunter kan tilby i form av univers, monstre og mekanikker, men snur det om til noe annerledes med et turbasert kampsystem og en åpne verden full av overraskelser. Det finnes nok ting som kunne pusses på og aspekter som kunne vært enda mer utdypet, men de grunnleggende elementene er så robuste at de kan forme noe stort for Capcom og fans av serien i årevis fremover.

Monster Hunter Stories
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Dypt kampsystem, Mye å finne på, Artig vri på kjente konsepter
-
Irriterende oppdragsystem, Intetsigende historie, Noen fantasiløse oppdrag
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene
Dette er en annonse: