Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /

NHL 18

NHL 18

Daniel har spilt årets innskudd i den populære hockey-serien, og alt han kan snakke om nå er et eller annet om tallet tre. Det ble heldigvis ikke karakteren da.

Helt siden det første NHL-spillet kom til PC i 1994 har jeg vært en flittig bruker av serien, og den har nok tatt opp mer tid av livet mitt enn noen andre spill. At den årlige utgivelsen av ishockeyserien er et høydepunkt for meg kan altså trygt kalles en underdrivelse. Etter at jeg startet å skrive med anmeldelser har jeg dog måtte begynt å vurdere serien mer kritisk, noe som har fått meg til å innse et par ting. Overlever NHL 18 de nye, kritiske øynene mine? Tja...

NHL 18

For to år siden tok EA Sports Vancouver store steg i utviklingen av ishockeyspillet sitt. I fjor var ikke endringene så store som mange håpet, noe som førte til at noen ble fort lei av spillet. For undertegnede var dette første gang den virtuelle sesongen sluttet tidligere enn den virkelige NHL-sesongen. Med årets utgave ønsker de å ta serien tilbake til et lenger liv, og det store lokkemiddelet kalles NHL Threes. Det er dette som er hovedmodusen jeg fokuserer på i sammenligning min av årets og fjorårets versjon. Mye av det andre er nemlig rimelig likt NHL 17, men jeg skal også ta for meg de endringene som er kommet, og skulle vært.

NHL Threes er ikke som vanlig ishockey. Selv om ishockey er verdens raskeste lagidrett, tar Threes tempoet enda et hakk videre, og øker intensiteten i spillet. Det kan minne litt om NHL 3on3 Arcade som ble utgitt til Playstation 3 og Xbox 360 i 2009, men det er mye mer gjennomført og ordentlig. Harde taklinger, begrenset med regler og det nevnte tempoet i spillet gjør det hele til en fryd for både hockeyinteresserte og de som ikke er så interessert i sporten. Jeg tror mye av grunnen til innførselen av denne modusen er sistnevnte. EA ønsker at flere skal spille ishockeyspillet deres, og ettersom franchiser som FIFA og Madden er såpass mye større er jo dette selvsagt forståelig.

Fridge Raiders er utgangspunktet i karrieremodusen av NHL Threes. Her starter jeg med dette fiktive laget fylt opp av ukjente spillere i min ferd mot verdensherredømme. Vel, dominans i Nord-Amerika om ikke annet. Ferden starter i hockeymekkaet Edmonton på den vestlige delen av Canada, og beveger seg gradvis nedover via Calgary, til Vancouver før man ender opp på andre siden av grensen i Seattle. På min reise plukker jeg opp forbedringer til spillerstallen kontinuerlig etter hvert som jeg slår motstanderne jeg møter. Allerede etter første møte med Edmonton Oilers blir jeg møtt av noe av det mest underholdende jeg har sett i et sportsspill så langt. Oilers' splitter nye maskot, Hunter. Den canadiske gaupen ser virkelighetstro ut og med skøyter på beina gir det oss en helt ny opplevelse på isen. Ja, du leste riktig. Maskotene til NHL-lagene er spillere du kan låse opp i din jakt på det ultimate trofeet.

NHL 18NHL 18NHL 18

Etter det første lille sjokket jeg fikk der ble det mer vanlige spillere jeg låser opp. Siden motstandere i hovedsak består av juniorlag er det ofte spillere som har tilknytning til disse lagene som låses opp. Ryan Nugent-Hopkins dukker opp etter at jeg har slått Red Deer Rebels, og Jamie Benn blir en del av laget om jeg klarer å slå Kelowna Rockets. Denne faktoren gjør det både lærerikt for de hockeylærde og interessant for mannen i gata.

Selve kampene i NHL Threes består av to lag med tre utespillere og én keeper på hver side. Her gjelder det først og fremst å takle pucken fra motstander, selv om det også går an å ta over pucken på mer konservative måter. Interference-regelen (takling av spiller uten puck) er totalt fraværende fra regelboken, og det merkes godt ute på isen. Skulle man derimot klare å spenne kråkfot, i mangel av et bedre norsk ord for tripping, på motstanderen ender det ikke med utvisning, men snarere et straffeslag. Dette, sammen med det faktum at pucken droppes kun én gang per periode, gjør at det stort sett alltid er action i kampene. Dersom det ene laget scorer starter det andre laget med pucken ved midtsirkelen, så det gjelder å ikke feire for lenge dersom man får satt pucken bak motstanderens keeper.

Selv om karrieredelen av denne spillmodusen er stor og morsom blir det nok flerspillerdelen som blir mest brukt her også. Spill sammen med venner eller alene mot andre rundt om i verden og man får utallige timer med underholdende ishockey fremover.

NHL 18NHL 18NHL 18

Dette bringer meg over til det som i mine øyne er den nest største forbedringen med NHL 18. Denne gangen er det ikke bare mulig å samarbeide med andre i de ulike modusene på sofaen, men også over nettet. I HUT, som jeg skal komme nærmere innpå senere, er det også egne utfordringer som gjør at man må samarbeide med en venn for å fullføre. Personlig synes jeg det er utrolig flott av EA å fokusere mer på samarbeidsdelen av ishockeysporten, noe som selvsagt er en meget stor del av alle lagspill.

EASHL er selve definisjonen på lagarbeid. Modusen, som ble introdusert i NHL 09, har bare vokst seg større og større, og er sammen med Hockey Ultimate Team (HUT) den mest populære måten å spille ishockey på per dags dato, selv om NHL Threes fort kan ta over denne tronen. Selv om det er gjort forbedringer her også, er det mye som er likt og mye som kunne vært forbedret. Introduksjonen av 3-mot-3-hockey i EASHL er også et meget kjærkomment tilskudd. Mange irriterer seg over å måtte spille med og mot spillere som blir styrt av datamaskinen, de gangene man ikke er fem venner online samtidig for å stille fulle lag. Med muligheten for å spille 3 mot 3, er det lettere å samle fulle lag slik at man slipper å tenke på A.I. Og for å være helt ærlig, hockey med bare tre spillere på hvert lag er skikkelig moro. Da blir masse plass og mange mål.

NHL 18
NHL 18
NHL 18