Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
anmeldelser
WRC 7

WRC 7

Daniel har tilbragt en god del timer med Kylotonn sitt nyeste bilspill, men kommer nok ikke til å gjøre det mye lenger. Konkurrentene gjør nemlig nesten alt bedre.

Kylotonn har siden 2015 prøvd å få World Rally Championship-spillene på rett vei igjen etter at Milestone sendte serien ut på skogtur. De to foregående årene har de ikke vært i nærheten av å lykkes, og det ser heller ikke ut som de har lært nevneverdig frem mot årets versjon.

WRC 7

Både jeg og andre som har en lidenskap for rallyspill har vært ekstremt bortskjemt de siste årene etter at det var en stille periode på denne fronten. Med Sebastien Loeb Rally Evo, WRC-spillene og ikke minst Dirt Rally og Dirt 4 de siste par årene har det ikke vært mangel på underholdning for oss som liker å kjøre på smale veier i en susende fart. Kvaliteten på de forskjellige spillene har derimot variert veldig, med Kylotonn sine prosjekter nederst på rangstigen.

Etter at vi fikk se en liten bedring fra WRC 5 til WRC 6 økte forventningene noe til WRC 7 i år. I tillegg til at de hadde lært av egne feil, kunne jeg bare anta at de hadde sett litt på konkurrentene og hva de har gjort de senere årene. Så feil kan man altså ta.

Ved oppstart av spillet får jeg spørsmål om dette er første gang jeg spiller et rallyspill eller om jeg er en dreven skogsfarer. Ettersom jeg har spilt mine timer med rallyspill opp igjennom årene velger jeg derfor å gå for det sistnevnte alternativet ved første forsøk. Jeg blir videre sendt ut på en etappe i Hayden Paddons Hyundai, og overlatt stort sett til meg selv. Dette er jo i og for seg greit nok tenker jeg, ettersom jeg sa jeg var erfaren og burde kunne de grunnleggende kontrollene som gass og brems fra før. Det som uansett overrasket meg var at det som tydeligvis var eneste forskjellen på de to valgene var at jeg slipper å holde inn håndbrekket ved start om jeg er nybegynner. Kjøreopplevelse og innstillingene endrer seg tilsynelatende ikke utenom det.

Naturligvis fikk dette meg til å bli nysgjerrig på hvorfor jeg fikk dette valget i utgangspunktet, og prøver meg derfor litt videre for å se om jeg finner noen andre endringer. Vanligvis bruker jeg å gå rett på karrieremodus, men her må det prøves diverse ting så da går jeg inn i quick stage for å prøve meg litt frem. Det tar ikke lange tiden før jeg finner ut at det ikke er store forandringene som er gjort med bilen. Den bremser litt bedre enn den gjorde på prøven jeg hadde tidligere, men det er også det hele. Etter å ha fått tidsstraff på tidsstraff for å kutte svinger med minimal margin (andre ganger kunne jeg kutte flere meter uten straff), samt å treffe på to usynlige vegger i løpet av etappen, går jeg derfor ut i menyen for å se hva som er blitt gjort av endringer. Det viser seg her at den eneste hjelpen man kan få er starthjelp (slik at jeg slipper å holde inn håndbrekket) og ABS-bremser.

WRC 7WRC 7WRC 7WRC 7

På dette tidspunktet hadde jeg aller mest lyst til å legge fra meg hele spillet, og bare finne tilbake til Dirt 4 for å få tilbake troen på rallyspill. Men for at du som leser dette skal få et best mulig bilde av hvordan dette spillet er må jeg bite det i meg og prøve videre. Etter litt mer knoting rundt i menyene for å se om jeg finner noen andre innstillinger, som jeg da altså ikke gjør, går turen derfor videre til karrieremodus.

Som de fleste andre spill starter jeg i den dårligste klassen når jeg entrer karrieremodus. En noe kjedelig R2-bil i klassen Junior-WRC er mitt arbeidsverktøy fremover, og jeg kjenner jeg er spent på hvordan denne skal føles kontra bilen jeg fikk kjøre på prøven. Siden jeg har spilt en del rallyspill tidligere vet jeg at R2-bilene er fremhjulsdrevne, og vil oppføre seg annerledes enn en av de kraftigere bilene med firehjulstrekk. Dette får jeg derimot ingen informasjon om før jeg kastes til ulvene, og skal kjøre en etappe i karrieremodusen. For å være sikker på at jeg kan avansere så fort som mulig fra den noe kjedelige juniorklassen velger jeg middels vanskelighetsgrad på motstanderne mine. Jeg vil nødig bruke mye tid i de "lavere divisjonene", og ønsker først og fremst å komme meg opp til WRC-klassen så fort som mulig. Etter at kartleseren presterer å sende meg feil vei i to veideler i løpet av de tre første etappene er jeg godt fornøyd med akkurat det valget. Jeg ble såpass fortumlet av dette at jeg måtte gå tilbake på reprisen for å se om jeg hørte feil eller om det faktisk var kartleseren som sa feil. Det viste seg ganske så riktig at det var det kartleseren som rett og slett sa feil retning. Utover dette er karrieredelen akkurat lik som vi så i WRC 6, så jeg skal ikke kaste bort mer av tiden til deg som leser dette med den.

WRC 7WRC 7WRC 7WRC 7

Det mange er spent på i alle bilspill er hvordan bilen oppfører seg på veien. Også her sliter Kylotonn med å få til den samme følelsen som konkurrentene. Selv om det er en kul i veien her og der som får meg til hoppe sideveis til tider, føles det hele fortsatt like flatt som før. Grafisk har det blitt litt tydeligere om det er humper i veien eller ei, men fortsatt ikke på topp kontrollmessig. Dette bidrar til å gjøre hele opplevelsen kjedelig. Legger man til at kartleseren som tidligere nevnt sender deg i feil retning, og i tillegg er overivrig de gangene han skal ha deg til å bremse eller passere mål, er generelt selve kjørefølelsen langt under pari.

Utrolig mye har gått galt for Kylotonn med WRC 7, men et par ting har de også fått til. Først og fremst må jeg få skryte av lydopplevelsen jeg har med spillet. Både bilene og omgivelsene høres ekte ut, og man kan i tillegg høre lyden av bremsene som til tider viner som en liten Chihuahua. Det er mulig dette er noe overdrevet i forhold til virkeligheten, men jeg likte den lille touchen, noe det er tydelig at utviklerne gjorde også siden dette skjer hele tiden.

Det andre de skal få skryt for må vel strengt tatt rettes mot de som sitter på kontorene fremfor produksjonslokalet. En full lineup med førere i både WRC, WRC2 og J-WRC-klassene er autentiske, og likeså de få etappene som er med i spillet. Dette skyldes selvsagt at de har lisensen til World Rally Championship, men jeg velger uansett å gi skryt for dette siden blant annet (WRC 5) har brukt snarveier ved å utelate noen av førerne.

WRC 7WRC 7WRC 7

Totalopplevelsen med WRC 7 minner mye om WRC 6 med en liten oppdatering på lydfronten. Grafikken ser bedre ut på selve bilen, men omgivelsene og reprisene har tatt et steg tilbake fra fjoråret. Kjører jeg gjennom en busk på utsiden av banen går denne rett og slett i oppløsning uten at man helt forstår hvorfor. At man i tillegg ikke gir noen som helst hjelp til de uerfarne førerne gjør at de fleste som ender opp med WRC 7 som sitt første rallyspill vil få en enda dårligere opplevelse.

Blir du lei av å kjøre alene, kan du alltids ta med deg bilen din i den virtuelle flerspillerverden. Denne fungerer fint på sitt vis, men det er ingen form for rangering eller lignende for å møte på motstandere av samme kvalitet. Jeg kan ikke engang velge om jeg kun ønsker å kjøre mot de som har kjørehjelp (i dette tilfellet kun ABS) eller ikke. I tillegg vil jeg tro det kan bli vanskelig å finne andre å kjøre sammen med siden de aller fleste mest sannsynlig vil velge andre alternativer på rallyspillfronten.

Skulle man derimot klare å overse feilene med spillet og har lyst til å invitere en venn hjem for å spille, kan man fint gjøre det med split-screen-alternativet som Kylotonn har vært så grei å beholde. Er man en større vennegjeng kan man alternativt velge å kjøre den samme etappen med samme bil opptil åtte ganger etter hverandre i modusen Hot Seat. Da blir tidene sammenlignet opp mot de andre, og vinneren får skryterettigheter.

WRC 7

WRC 7 er et spill som rett og slett sliter med å levere på mange plan. At det kun leverer på lyd og lisensinnhold blir tynt dersom man ser på hva konkurrentene har gitt oss. Direkte feil på kartleser, begrenset antall etapper og en dårlig kjørefysikk gjør at dette spillet aldri vil bli noe mer enn at jeg tar det frem om jeg er lei alt mulig annet. Selv da er det nok ikke verdt det.

06 Gamereactor Norge
6 / 10
+
Godt lyddesign, Underholdende karrieremodus, Spilling på delt skjerm
-
Kartleseren sier feil, Svak grafikk, Ikke lett for nykommere
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene