Project Cars 2

Project Cars 2

Petter har kost seg med ratt og pedaler i oppfølgeren til det kritikerroste Project Cars, men hadde også litt høyere forventninger til enkelte deler av spillet.

Det var så lett å forelske seg i Project CARS. Denne solskinnshistorien om det lille studioet som med hjelp av finansiering av publikum og ønsker fra fansen startet i det små, for så å vokse seg store nok til å konkurrere med storheter som Gran Turismo og Forza Motorsport. Jeg skjønte derimot ikke hvorfor Slightly Mad Studios og utgiverne i Bandai Namco bare ventet i seks uker etter lanseringen av originalen før de annonserte oppfølgeren. Dette gjorde de som hadde bidratt til det første spillet rasende, ettersom studioet gikk rett over på neste prosjekt fremfor å fikse det som var galt i den nåværende utgaven.

Project Cars 2

Den største forskjellen i Project Cars 2 kommer til syne umiddelbart ved oppstart av spillet. Presentasjonen ser langt bedre ut enn den gjorde i forgjengeren, og det hele føles langt mer gjennomført. Menysystemet er mer detaljert, kjappere, jevnere og ser veldig bra ut. Utviklerne har funnet en perfekt kombinasjon av Forza Motorsport sin måte å navigere på og Gran Turismos utseende. Alt i alt er dette løst på en ypperlig måte som gjør at det ser veldig bra ut.

Karrieremodusen var en av tingene som føltes litt halvveis i forgjengeren. Jeg syntes personlig det var flott siden de lot meg velge fritt hva jeg skulle kjøre, i motsetning til konkurrentene som tvinger meg til å kjøre en minibuss i ni timer for å få låst opp en Fiesta ST. Jeg fikk uansett aldri følelsen av å være en del av det større bildet. At jeg deltok i internasjonale eventer hvor mye stod på spill. Denne utfordringen finnes fortsatt i årets utgave.

Du kan velge nivå du ønsker å starte på ved oppstart av karrieren. De som ønsker å starte karrieren i den beskjedne KZ2-turneringen i en go-cart kan gjøre dette, og etter tyve timer avansere fra bunnen til toppen. Andre kan velge å kaste seg ut i en GT3-bil, og starte karrieren som halvprofesjonell allerede fra start. Å ha muligheten til å velge er noe jeg applauderer denne gangen også, selv om denne spillmodusen fortsatt føles påtvunget og stillestående for min del. Det hele føles utdatert. Jeg ønsker å se forandringer på karrieremodusen på alle slike spill i fremtiden. Her må nemlig noe skje.

Project Cars 2Project Cars 2Project Cars 2Project Cars 2

Det er ikke nok for meg å kunne lage min egen karakter som mottar e-poster med sponsoravtaler og får navnet mitt på trykk i motorsportblader. Dette har vært gjentagende i alle sportsspill de siste ti årene, og noen er nødt til å komme på noe nytt som gjør at spilleren er involvert i sin egen motorsportkarriere. Jeg kunne tenkt meg muligheten til å skreddersy karrieren min på nett, bygge opp lag sammen med andre "amatører", konkurrere mot andre spillere, samt ansette realistiske managere, trenere og teamsjefer (litt som et managerspill). Jeg kunne tenkt meg den personlige følelsen jeg fikk i Toca: Race Driver, og jeg ønsker meg muligheten til en dynamisk historie som inkluderer rivalisering med andre førere ettersom det er slik det fungerer i virkeligheten på høyeste nivå i motorsport.

Etter fjorten timer i karrieremodus blir jeg lei av denne delen av spillet. Jeg går heller over til enkeltstående løp for å presse ned rundetider. Her finner jeg 181 biler (dobbelt så mange som forrige versjon) og 46 forskjellige baner. I tillegg er det flere forskjellige versjoner av hver bane, noe som er meget imponerende. Jeg har kjørt Eau Rouge på Spa-banen i alt fra LM-biler til min egen Nissan GT-R (R35) Nismo. Jeg har tatt korketrekkeren på Laguna Seca i den nye Ford GT 2017, og presset McLaren P1-bilen gjennom Carriciola-Karusell-delen av Nürburgring gang etter gang. Den eneste banen jeg savner (utenom Knutstorp, Gotland Ring og Mantorp, selvsagt) er Mugello Raceway som jeg rangerer som verdens beste bane for virtuell bilkjøring.