Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
anmeldelser
Divinity: Original Sin II

Divinity: Original Sin II

Etter utallige timer med det etterlengtede spillet kan vi trygt si at det lever opp til forventningene, og er kanskje det beste rollespillet i sin klasse noen gang.

  • Tekst: Marko Mäkipelto

Rollespillentusiaster har hatt mye å smile over de siste årene. Joda, noen skuffelser har det vært, men et mangfold av solide rollespilltitler har blitt lansert. Nå er det belgiske Larian Studio som har sluppet oppfølgeren til kulthitten Divinity: Original Sin. I Divinity: Original Sin II får vi en kombinasjon av klassiske turbaserte kamper med brettspillinspirerte elementer satt i den intrikate fantasiverdenen, Rivellon.

Som vanlig starter du med å skape figuren din. Det er fire raser å velge mellom: mennesker, alver, dverger og øgler Om ikke det skulle være nok kan du til og med skape en vandød variant av de fire nevnte rasene for totalt åtte (eller fem...) raser, alt avhengig av hvordan du vil regne på det. Hver av dem har sine egne, unike «racial skill», såkalte raseferdigheter. Øgler kan blåse ild, vandøde tar skade av helbredelser, men blir bedre av å drikke gift, og kan pirke opp låser med skjelettfingrene sine. Den mest interessante raseferdigheten synes jeg uansett er alvenes. De kan spise lik og kroppsdeler for å helbrede seg, samtidig som de kan se glimt av minner fra kroppsdeler sine tidligere «eiere». Denne ferdigheten fungerer som en spillmekanikk, en genial komponent i historiefortellingen og for gåteløsing.

De visuelle valgene er mer begrenset, men gir deg nok til å gjøre figuren din særegen. De forskjellige arketypene er mer forslag til hvordan du kan bygge figuren din, ettersom det ikke er noen rene eller låste klasser. Veteraner vil kose seg med alle valgene rundt statuspoengene og ferdighetspoengene. Du bør dog være obs på at ingenting hindrer deg fra å lage en «svak» figur, og muligheten til å rette på disse tidlige valgene blir ikke tilgjengelig før nærmere midten til slutten av spillet.

Når du starte spillet for første gang anbefales du å velge en av de seks «origin-figurene». De tilbyr en sterk individuell historie som går parallelt med hovedkampanjen. Den sarkastiske vandøde, Fane, våkner fra en dyp søvn kun for å finne ut at han er det siste gjenværende medlemmet av sin rase. Lohse, Rivellons egen versjon av Taylor Swift, har en demon inni seg. Den arrogante røde prinsen prøver desperat å gjennvinne sin tapte trone fra eksil. De har alle motivasjoner og mål som braker sammen. Hver origin-figur kan endres på, med unntaket av stemmeskuespiller, navn og små visuelle egenskaper. For eksempel er den røde prinsen...vel...rød.

Hovedkampanjen er lang ogsatt et par århundre etter det første spillet. Den magiske kraften «Source» er nå ulovlig å benytte seg av. Det er ikke nødvendig å ha spilt det første spillet, men de som har det vil nok sette pris på noen forskjellige referanser. Spilleren(e) våkner opp i en fangeferge på vei til Fort Joy, beskyldt for trolldom. Båten fungerer som en opplæringsdel, og lar deg bli kjent med figuren din. Når du er fremme ved fortet åpner spillet seg, og de forskjellige mulighetene for å rømme viser med en gang hvor mange valgmuligheter spillet vil by på de neste timene. I det lange løp handler det om såkalte deities (som navnet på spillet hinter til), men strekker seg også i andre retninger. Du vil helt klart finne mye originalitet og en rekke overraskelser i denne enorme fantasiverdenen. Du vil aldri vite helt hva du har i vente. Hver av figurene har sin egen historie å fortelle og meninger å dele som befinner seg mer i en gråsone enn direkte svart og hvitt. Morale dilemmaer er mange, med et mangfold av valg som må tas. Enkelte med uventede konsekvenser som du enten vi le eller gråte av senere i spillet.

Divinity: Original Sin II

Kampanjen og de parallelle origin-historiene tilfører også litt ekstra krydder til spillet, samtidig som de øker gjenspillingsverdien betraktelig. De driver også konflikten mellom spillernes figurer i både enspiller- og flerspiller-delen. Sistnevnte har et par «det kan kun være en!» øyeblikk.

Verdenen er full av små detaljer som gir liv til omgivelsene og historien. Figurene ser kanskje ikke så eksotiske ut, men de forskjellige områdene er fantastiske. Hele fargespekteret er i bruk, og omgivelsene utvikler seg i takt med spillet. Divinity: Original Sin II er et mesterverk når det kommer til presentasjon. Noen ganger vil du ønske at du kunne styre kameraet bare for å nyte verdenen enda mer.

En av de store klagene i det første spillet var den massive mengden med tekst som måtte leses. Her er det riktig nok enda mer dialog, men med 70 000 innspilte samtaler og 80 stemmeskuespillere sørger spillet for at det ikke blir kjedelig å få med seg historien. Det er 1200 figurer i spillet som har fått stemmer, fulgt av det nydelige lydsporet til Borislav Slavov.

Divinity: Original Sin IIDivinity: Original Sin II

Mange av konfliktene i spillet kan bli løst på en fredelig måte, men en feil tone eller bevegelse kan fort lede til kamp. I de turbaserte kampene har du et bestemt antall «handlingspoeng» å bruke på bevegelser, ferdigheter eller bruk av gjenstander. Systemet er enkelt, men også meget utilgivelig. Et par feiltrinn kan fort lede til tap, særlig i starten av spillet der livspoengene er lave og ferdighetene få. Man kan også skade lagkameratene sine her.

Selve kjernen i kampsystemet ligger i det elementbaserte kombosystemet. En ferdighet kan skape regn, mens en annen kan for eksempel gi det et elektrisk støt som skader og har potensiale til å paralysere. Du kan teleportere en fiende over noen tønner med olje for så å følge opp med en ødeleggende ildkule som vil få en eksplosiv effekt. Noen uheldige og tilfeldige komboer kan føre til uventede, ødeleggende og latterlige resultater. Kombinasjonene er nærmest endeløse og er definitivt et must, særlig om du håper å overleve de tøffere kampene. Nytt denne gangen er at alle deltakerne i kamp har fysisk og magisk beskyttelse fra forskjellige effekter, så spilleren må ødelegge dette først for å kunne lande de virkelige saftige komboene. Fysisk beskyttelse kan for eksempel sørge for at du ikke blir slått ned, mens magisk beskyttelse kan forhindre at du tar fyr. De fire forskjellige vanskelighetsgradene vil nok sørge for at både nybegynnere og Sun Tzu-disipler får det moro i Rivellon.

Om ikke de ørten timene til kampanjen er nok for deg, så er det også «Dungeon Master» modus hvor en spiller tar på seg rollen som forteller. Det er til og med en liten "spiller mot spiller"-modus.

I motsetning til den originale synden, så er Divinity: Original Sin II nesten helt bugfritt. Noe som selvsagt er veldig bra. Brukergrensesnittet kunne trengt litt mer finpuss, sammen med det litt aldrende inventarsystemet og menyene. Skalaen kan også virke forvirrende. Den store og mystiske sumpen utenfor fortet er egentlig ganske liten, mens noen områder som virker små kan ta timer å utforske. Noen ganger ønsker du også at kamparenaen var litt større. Et par ildstormer gir deg ikke mye trygg grunn å holde deg på. Det kunne også bydd på litt mer taktiske valgmuligheter.

Divinity: Original Sin IIDivinity: Original Sin IIDivinity: Original Sin II

Divinity: Original Sin II er helt klart en av de beste utgivelsene i 2017, og vil forhåpentligvis bli en klassiker innen den nye generasjonen med rollespill. Selv om det ikke er helt perfekt, og læringskurven kan virke skremmende, burde ingen med interesse for sjangeren gå glipp av det. Under de rette omstendighetene er dette kanskje det aller beste digitale alternativet for et "penn og papir"-rollespill.

Divinity: Original Sin II
10 Gamereactor Norge
10 / 10
+
Fremragende historie, Utallige Valgmuligheter og ingen som holder hånden din, Detaljerik og original verden,Taktiske kamper
-
Bratt læringskurve for nybegynnere, Små kamparenaer, Litt pirk med brukergrensesnittet
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene