Cuphead

Cuphead

Ventetiden har vært veldig lang, men nå er det fargerike, utfordrende Cuphead endelig ankommet, og Magnus er klar med en dom.

Cuphead

Cuphead er et rart spill, så sært at man ikke kan gjøre annet enn å klø seg i hodebunnen og lure på hvordan møtene hos Studio MDHR har gått for seg, for å føre til en så merkverdig kombinasjon av designfilosofier. Det er ikke nødvendigvis sånn at spill må bestå av dele som åpenlyst komplementerer hverandre. Noen ganger kan motsigende perspektiver, mekanikker eller strukturer gagne den overordna opplevelsen av spillet. Hvorfor ble Happy Tree Friends så populært? Fordi den underliggende ironien gjorde det underholdende. Hvorfor er onde klovner som Pennywise ekstra skumle? Samme grunn. Motsigelser, eller underliggende sammenstillinger kan fremme forståelsen av en ting - og i Cuphead sitt tilfelle skjer det på ganske genialt vis.

Cuphead

Cuphead har vært i utvikling lenge, men helt fra første lille glimt fra spillet har folk vært entusiastiske og fulgt spent med på utviklingen. Dette skyldes nesten utelukkende spillets unike utseende. Vi kan med ganske stor sikkerhet si at Cuphead ikke ligner på noe annet vi har sett - med unntak av kildematerialet som har inspirert utviklerne. Men hva annet enn et unikt utseende har Cuphead å komme med? Det er på tide å ta en ordentlig titt på spillet, og felle en dom.

Cuphead

Jeg startet anmeldelsen med en relativt brutal uttalelse, men den er ganske definerende for Cupheads identitet. Først og fremst har vi mekanikkene og strukturen i spillet. Cuphead er et 2D-spill som kan nytes aleine eller sammen med en venn. Du kan velge om du vil slåss mot en boss, eller bare hoppe rundt i en relativt begrenset plattformverden. Du hopper, du skyter, du har sett det før. Du samler også opp en haug med mynter som du kan bruke på å oppgradere eller modifisere evnene dine slik at de passer din spillestil. Virker ikke spesielt nyskapende, gjør det vel? Som sagt, det er utseende som gjør spillet spesielt, og den biten kommer vi snart til, kjære leser. Poenget er at uansett hva du velger å gjøre så er spillet vanskelig - veldig vanskelig.

Cuphead er veldig selvtilfreds med vanskelighetsgraden sin, og selv om du kan velge å spille som nybegynner kommer spillet fortsatt til å gi deg juling. Her snakker vi tonnevis med fiender som er ute etter å knerte deg i plattformsekvensene, bosser med et imponerende utvalg av dødelige angrep og det faktum at du må begynne helt på nytt hvis du mister alle tre livene dine. Du bør være klar for å lide noen nederlag hvis du har planer om å spille Cuphead. Men som med de fleste andre vanskelige spill vokser man med oppgaven, og man lærer hva som funker, og ikke funker. Dette spillet er ikke for alle, og det er litt synd, men hvis man er tålmodig og holder ut blir man belønnet med en billedskjønn opplevelse uten like.

Cuphead
Cuphead