Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /

Middle-earth: Shadow of War

Middle-earth: Shadow of War

Oppfølgeren til et av de beste spillene fra 2014 forbedrer noe av det beste fra originalen, men glemmer samtidig å gjøre noe med mye av det andre.

Middle-earth: Shadow of Mordor vant en god del "Årets spill"-priser da det ble lansert i 2014, men mange mente at dette ikke ville skjedd om det hadde kommet et hvilket som helst annet år. En stor del av spillerne mente nemlig at det i hovedsak bare var kampsystemet, som i stor grad var en kopi av Batman Arkham-serien, og det spennende Nemesis-systemet som gjorde spillet bra. Nå er det oppfølgeren sin tur, og det er ikke tvil om at det er hardere konkurranse i år. Dette gjør at spillet må forbedre en god del for å kunne leve opp til de aller beste. Har Monolith klart dette spranget?

La oss starte med historien. I korte trekk handler den om at Talion og Celebrimbor har laget en ny ring for å virkelig ta opp kampen mot Sauron og hæren hans. Dette går selvsagt ikke helt som planlagt, noe som fører til at de må alliere seg med en rekke nye karakterer for å finne ut hva som foregår og hvordan de skal redde verden fra den ikoniske slemmingen.

Nå er ikke akkurat historien noe av det de fleste liker best med originalen, og denne vil nok ikke huskes særlig lenge heller. Til det blir Talion og resten av gjengen altfor klisjeaktige og kjedelige, samtidig som det aller meste er ganske forutsigbart. Karakterene eier ikke spillerom i personlighetene. For eksempel er Talion villig til å hjelpe absolutt alle som er snille, og tar ikke et millisekund med tenkepause om noen spør om hjelp eller i nød. Samtidig eier ikke Celebrimbor noen form for medfølelse, og snakker bare om hvordan de kan få mer makt. Dette gjør at hver sekvens blir veldig forutsigbar. Man vet at de vil ha ulike meninger om hva som er rett, og i de fleste tilfeller hvem som vinner diskusjonen. Da er det enda godt at hovedfokuset er på å "skape sin egen historie" med hjelp av Nemesis-systemet.

Middle-earth: Shadow of War

For Nemesis-systemet er helt klart fortsatt en av de største stjernene i showet. Denne gangen har det fått noen små, men gode, oppgraderinger også. Gjennom de utallige timene jeg har hatt med Middle-earth: Shadow of War har jeg møtt på en større variasjon av ulike orker og olog-hai (en type troll) enn originalen hadde. Fiendene har ulike personligheter, stemmer, svakheter, styrker og og mer. Monolith har rett og slett pøst på med flere ting som på papiret skal gjøre hver nemesis unik.

Generelt sett fungerer dette veldig godt. Det hele føles mer personlig nå som jeg får mer informasjon om fiendene, samtidig som variasjonen av styrker og svakheter vil kunne glede eller frustrere meg. De ulike særpregene krever ulike fremgangsmåter, noe som igjen gjør at enkelte fiender passer min spillestil, mens andre tvinger meg til å endre taktikk. Det er i alle fall utgangspunktet.

Virkeligheten er dog noe annerledes. Det er nemlig veldig tydelig at Monolith har vært veldig forsiktig med hvordan de fordeler de ulike egenskapene. Du kan for eksempel være ganske sikker på at en fiende som ikke påvirkes av snikeangrep er veldig svak mot de spesielle "execution"-angrepene. Jeg kan forstå at utviklerne ønsker å gi oss flere valgmuligheter til hvordan vi kan drepe fienden, men dette gjør samtidig at det som på papiret er en rekke ulike egenskapskombinasjoner i virkeligheten blir relativt få. Det skal sies at det nå finnes noen spesielle fiender (Epic, legendary og lignende) som faktisk har færre svakheter og mer personlighet (blant annet forhold til andre orker), men det finnes ganske få av disse til enhver tid. Dermed trenger man ofte bare å prøve ut én ting for å finne ut hvilke svakheter vedkommende mest sannsynlig har. Dette er selvsagt bare flisespikkeri, for ellers er disse rivaliseringene fortsatt veldig underholdende. Særlig nå som man kan gå mer personlig til verks med å ydmyke fiender, utnytte forholdene mellom ulike orkegrupper og mye mer.

Middle-earth: Shadow of War

På toppen av dette har vi det velkjente kampsystemet som Batman Arkham-serien virkelig satte på kartet for en del år siden. Å veksle mellom ulike fiender mens man kontrer eller blokkerer angrep fra flere retninger samtidig er veldig engasjerende. Denne gangen får vi også en del ekstra animasjoner og angrep med på kjøpet. Etter hvert blir det mulig å drepe fiendene med en gang om du kontrer helt perfekt, samtidig som du kan aktivere spesielle krefter når du har drept nok fiender til å fylle opp en måler på skjermen. Når du aktiverer denne vil Celebrimbor gå helt berserk. Da vil du kunne slakte en hel haug med fiender som er rundt deg siden du har uendelig med piler, ekstra kraftige angrep, er lynrask og mye mer. Å bruke denne akkurat når man blir overveldet er utrolig deilig, og gir en fantastisk mestringsfølelse.

Denne gangen får vi også et nytt lootsystem å leke oss med. Nå vil nemesisene vi dreper gi oss mer varierte våpen og rustninger basert på hvor høyt nivå de har og om vi har sendt dem en dødstrussel. Disse våpnene og rustningene vil også ha bedre egenskaper og spesielle funksjoner jo sjeldnere de er, så det lønner seg å utfordre sterke fiender for å kunne få tak i noen av de beste. Noen av de svakere figurene vil også kunne gi oss "gems" som vi kan modifisere utstyret med. Avhengi av typen man bruker får man ekstra erfaringspoeng, gjør mer skade, stjeler liv fra fiendene, og en rekke andre ting. Dette tilfører litt ekstra dybde til kampene, men gjør ærlig talt ikke den store visuelle forskjellen.

Utenom disse nyvinningene er det også mulig å lære seg å raskt kaste en kniv eller to midt i kombinasjonsangrepene sine, kontrollere ulike skapninger (inkludert drager) uten å temme dem først, påkalle forsterkninger og litt annet småtteri. Slikt kommer veldig godt med i de nye massive kampene hvor vi skal overta Saurons festninger. Denne delen av spillet gjør en god jobb med å blande de beste aspektene av spillet. Siden festningene er fylt med både kapteiner og "Warchiefs" av ulike grader er det viktig å kjenne både kampsystemet, de ulike svakhetene til fiendene og hvordan man nå kan tilpasse følgerne sine.

Middle-earth: Shadow of War
Middle-earth: Shadow of War
Middle-earth: Shadow of War