Danganronpa V3: Killing Harmony

Danganronpa V3: Killing Harmony

Det er duket for et nytt spill i serien som kan beskrives som "Phoenix Wright møter Battle Royale." Dessverre er ikke det tredje Danganronpa-spillet helt uten svakheter.

Danganronpa er uten tvil en av de japanske seriene som sårt kunne trengt et bedre navn å markedsføre seg med, ikke minst her i Skandinavia («Hva kalte du det, dragerumpa?!»). Navnet som kan oversettes med "Truth Bullets" eller "sannhetskuler" på godt norsk ruller ikke akkurat av tunga, og serien har nok med det fått noe mindre oppslutning enn den fortjener. Det er synd, for særlig det første spillet i serien - Danganronpa: Trigger Happy Havoc - er et utsøkt spill i visual novel-sjangeren som mange spillere med sansen for mordmysterier kunne hatt glede av. En spillformel som kan oppsummeres i retningen "Phoenix Wright-serien møter Battle Royale" bør jo ha en viss appell, tross alt.

Siden det første Danganronpa-spillet ble lansert på Playstation Portable i Japan i 2010 har spillene sakte men sikkert økt brukerskaren sin, mye takket være overgangen til mer tilgjengelige plattformer de senere årene. Her i Vesten fikk vi først de to første spillene til Playstation Vita, før vi fikk PC-versjoner på Steam i fjor og en samlepakke på Playstation 4 tidligere i år. Underveis har vi også fått spin off-tittelen Danganronpa Another Episode: Ultra Despair Girls, en animeversjson av det første spillet og den selvstendige animeserien Danganronpa 3: The End of Hope's Peak High School. Dermed er alt duket for at det tredje spillet i hovedserien tar oss med til nye høyder.

Det er bare ett problem: Det tredje spillet viser at formelen kanskje ikke er slitesterk nok til å rettferdiggjøre seriens lange levetid.

Danganronpa V3: Killing Harmony
Den frodige og overgrodde skolen for talentfulle ungdommer er settingen for Danganronpa V3.

Tradisjonen tro våkner vår hovedrollefigur opp på en videregående skole sammen med femten andre såkalte Ultimates, elever som alle er best innenfor sitt særegne felt. Ingen husker hvordan de havnet der, og skoleområdet er avstengt. Den onde og monokrome robot-teddybjørnen Monokuma er selvfølgelig tilbake (denne gangen sammen med sine fem "barn") for å forklare hva opplegget går ut på. For å slippe ut av den lukkede skolen må man ganske enkelt drepe en av sine medelever, og dersom morderen klarer unngå å bli avslørt i den påfølgende skolerettssaken slipper vedkommende ut, men på bekostning av at alle de andre elevene dør. Elevene må derfor etterforske hvert mord som finner sted og finne den skyldige, slik at kun den skyldige blir henrettet i stedet for alle de andre.

Selvsagt skjuler historien en langt dypere og mer kompleks sannhet enn dette, men halve moroa i disse spillene er tross alt å komme til bunns i mysteriet. Det er unektelig en fordel å ha spilt de to forrige spillene i hovedserien for å henge med på alt i historien, men det er ikke et krav. Uansett kommer man ikke bort ifra at historien sliter med å holde på engasjementet ditt i lengden.

De to hovedårsakene til dette er spillets lengde og persongalleriet. Danganronpa V3 er uten tvil det lengste spillet i serien, uten at dette fører til noe positivt. Tvert imot føles det som at utviklerne har tvunget med så mye vås, tåkeprat og unødvendigheter kun for å skape et lengre spill, noe som gjørl at man blir lei av å klikke seg gjennom unødvendig lange dialoger som overforklarer alt eller kommer med tåpelige vitser. Bedre blir det heller ikke av at persongalleriet er helhetlig sett det dårligste av det vi har sett i hovedspillene. Serien har til en viss grad maktet å bryte noen av de klassiske animetropene tidligere, men denne gangen blir det dessverre lite av det. Overraskelsene er få, og det føles egentlig som at teamet bak spillene begynner å gå tom for inspirasjon hva gjelder persongalleriet. Stemmeskuespillet kan man heller ikke skryte så mye av denne gangen, og verken på japansk eller engelsk finner man de helt store prestasjonene.

Danganronpa V3: Killing Harmony
Tradisjonen tro er det mye dialog i spillet. Dessverre er det for mye unødvendig og platt dialog som gjør spillet unødvendig langt.
Danganronpa V3: Killing Harmony