Call of Duty: WWII

Call of Duty: WWII

Støvlene er godt planta på bakken i vårt gjensyn med andre verdenskrig. Har Sledgehammer greid å gjennopplive serien?

• Tekst: Ford James

For tre år siden opplevde Call of Duty-serien en forandring i tempo og atmosfære. Sledgehammer Games tok oss vekk fra det mer langsomme, taktiske tempoet i Ghosts, til å i stedet gi oss jetpacks og langt mer vertikal slåssing enn noensinne i Advanced Warfare. Sledgehammer er igjen ansvarlig for en drastisk forandring i serien, og tar oss like gjerne helt tilbake til andre verdenskrig.

Det forrige CoD-spillet som fant sted i denne perioden kom ut i 2008: Treyarch skodde seg på suksessen til Infinity Wards Modern Warfare, og tok i bruk det splitter nye "Lag en klasse"-systemet i flerspillerdelen, laget en herlig dyster historie og introduserte oss for zombie-modusen med den berømte Nacht der Untoten, som egenhendig sørget for at spillet solgte i mange år etterpå. Å ta for seg andre verdenskrig er modig gjort av de nye utviklerne, spesielt siden muligheten for at det går dårlig er stor.

Call of Duty: WWII

Så, la oss få det unnagjort. Dette er ikke det beste Call of Duty-spillet som er blitt laget. Det er fortsatt Call of Duty 4: Modern Warfare som sitter på tronen. Men! WWII er definitivt nestemann i arverekka. Nesten alle aspektene ved spillet er en forbedring på det vi har sett de siste fem årene, og dette spillet kan godt være det som gir hele serien et nødvendig løft.

Helt siden spillet ble annonsert har de lovet en personlig og emosjonell historie; man skal virkelig få føle på hvordan det var å være soldat på den tiden. Og dæven døtte, som spillet holder det løftet! I brorparten av enspillerdelen spiller du som Ronald "Red" Daniels, en soldat i US 1st Infantry Division, fra invasjonen av Normandie på den berømte D-Dagen, til frigjøringen av Paris, til fordrivelsen av aksestyrkene i Tyskland.

Sledgehammer har virkelig greid å fange den autentiske og intense følelsen av krig. Allerede fra første oppdrag får du føle på kroppen hvor forferdelig krig er. Du er på vei til Normandie med medsoldatene dine, dere snakker sammen, knytter bånd, blir venner. Så går rampen på landingsfartøyet ned og de nye vennene dine faller blodige om på gulvet. Det er et veldig toneansettende første oppdrag.

Call of Duty: WWII

Spillmessig er det en forandring som skiller seg ut, som bare gjelder i enspillerdelen, og det er at du ikke regenerer helse lenger. I stedet kan sanitetspersonellet i troppen din kaste medkits til deg, litt a la Elizabeth som kaster ammo og penger til Booker iBioshock Infinite. Du kan også finne medkits i bortgjemte hjørner og utenfor allfarveien, men fy fader, det er himla mye kulere å få dem kastet til deg, ta i mot med en hånd mens du peprer løs på nazistene med den andre!

Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII