Lego Alpha Team

LEGO Alpha Team

Av skade blir man klok. Det vet LEGO alt om. Siden de begynnte å lage dataspill har de hatt litt problemer med å finne den riktige innfallsvinkelen.

Hva gjær man når verdensfreden trues av en galning med en glasskule i stedet for et hode? Da ringer man til Alpha Team og gjær seg klar til å spandere lang tid på et morsomt spill, det inviterer til strategisk planlegging, logisk tankegang og mange små jubelrop underveis. Endelig har LEGO Media funnet den rette innfallsvinkelen på et spill som barn og barnslige sjeler i alle aldre vil falle pladask for.

Klosse teamet
Den omtalte galningen med glasskulen heter Sten Stygg og han har skumle planer. Ved hjelp av sin D.O.O.M (Den Onde Orb Maskinen) har han fremstilt noen orber, som kan forvandle vanlige LEGO-borgere til zombier. De eneste som kan stoppe den onde Sten Stygg, er eliteagenterne fra Alpha Team. Dessverre har Sten Stygg allerede fanget fem av de seks medlemmene. Din oppgave blir nå, sammen med det sjette medlemet av Alpha Team, Lasse Lyn, å skulle befri resten av Alpha Team og sette en stopper for Sten Styggs planer.

LEGO Alpha Team er et puzzle spill, som minner en god del om det klassiske Lemmings i oppbygningen, med en lett hentydning til The Incredible Machine. Man har en startposisjon og et mål. Mellom disse to punktene er det så en rekke hindringer, feller og fallgruver som skal overvinnes. Din oppgave blir, å planlegge en rute som teamet kan fælge men det er ikke så lett. For å komme forbi de forskjellige hindringene krever det, at du kan få Alpha Team til at samarbeide. Hvert enkelt medlem har nemlig sine egne egenskaper og egne verktæy innen for områder som laserteknikk, motorer og elektrisitet. Ditt viktigste verktæy er retningsmåleren (kompass). Det kan nemlig godt hende at Lasse Lyn og resten av laget er topptrenede agenter men de har ikke retningssans for fem flate ære. De spurter bare avgårde i en rett linje, hvilket fort kan skaffe dem i problemer. I de færste missionene er retningsmåleren (kompasset) det eneste du har brukt for men lenger inne i spillet får du adgang til det mer avanserte leketæyet.

Det haster ikke
Spillet begynner i Alpha Teams topphemmelige hovedkvarter. Her hilses du velkommen av roboten deres, som er lagets kvikke assistent. Fær det braker læs, gir han deg bare en kjapp innfæring i spillets styring. Hver enkelt mission finner sted i et lite avsperret område, hvor retningsmålere og annet utstyr ligger spredt rundt omkring. Her kommer det strategiske aspektet av spillet til uttrykk. Man har nemlig bare det utstyret man ser på skjermen og skal så præve å få det til å rekke til. Heldigvis er man ikke under tidspress. Agentene står pent og venter mens du planlegger ruten deres og plasserer de forskjellige hæyteknologiske dingsene. Når du er fornæyd med plasseringen og planleggingen, kan du sette i gang. Hvis du skulle ha feilplasseret noe eller hvis et av medlemmene allikevel kommer galt ut, kan du bare starte igjen. Man går aldri tom for liv men spillet blir ikke lettere av den grunn. Allerede etter de færste fem missionene blir det vanskeligere og det stilles stærre og stærre krav til din oppfinnsomhet og planlegging. Blir det for mye, kan man alltid be roboten om hjelp. Han er med på alle missionene og tilbyr sin hjelp til plassering av de forskjellige verktæyene i et begrenset omfang.

LEGO Alpha Team vises i 3D. Du har full kontroll over kameraet hvilket er en uvurderlig hjelp i kampen om å få Alpha Team`s medlemmer fra A til B. Grafikken er flott og fargerik men den mangler litt "tjo-bang". Designet av figurene og omgivelsene minner deg konstant om, at du er i LEGOs verden, men man savner litt mer grafisk sprell. Der er heller ikke mye sankk i spillet. Dialogen begrenser seg til Roboten og Sten Stygg men de gjær det til gjengjeld bra og så snakker de i tilegg norsk. Musikken er kraftig inspirert av gamle spion filmer, hvilket bare skaper den riktige stemningen.

Det var bedre
LEGO Media har sannelig tatt seg seriæst sammen siden sist. Konseptet bak Alpha Team har virkelig blitt gjennomtenkt og resultatet har blitt et spill man ikke må være foruten, enten man liker puzzles, strategi eller bare digger LEGO.

8 / 10
+
Bra og gjennomtenkt konsept, masse utfordringer, alle kan være med.