Sonic Forces

Sonic Forces

Sonic fikk opp farten etter Mania tidligere i år, men kræsjer med dette rett inn i en vegg.

• Tekst: Sam Bishop

Sonic har ikke akkurat hatt det kjempebra i 3D-verden, for de fleste av spillene har virkelig ikke levd opp til potensialet gjennom årene. Sonic Forces har ønsket å gjøre noe med dette, og etter suksessen med Sonic Mania tidligere i år begynte jeg å få troen på at Sega ville lykkes. Det burde jeg sannelig ikke gjort.

Alt starter ganske bra med en historie som virkelig kunne blitt noe. Eggman har tatt over verden, og planlegger noe virkelig dramatisk som skal finne sted ganske snart. Man kan altså trygt si at vi starter som skikkelig underlegne. Hele den velkjente gjengen med alt fra Sonic til Amy er på den tapende siden av krigen, men gir selvsagt ikke opp av den grunn. De tar opp kampen mot et slags "greatest hits"-galleri av kjeltringer som Metal Sonic og nye Infinite.

Denne kampen vil konstant vises på skjermen ved at en prosentmåler viser hvor mye av verden Eggmann kontrollerer. Etter hvert som man løser oppdrag vil denne måleren stadig nærme seg null, og sonene på kartet gå fra å være røde til å bli blå. Dette kunne gjort spillet til en intens og interessant affære ved at to motstående hærer måtte kjempe om kontroll, men utførerlsen faller dessverre helt flatt. Da hjelper det heller ikke at spillet bare er tre til fire timer langt.

Sonic Forces
Sonic Forces

Med såpass kort spilletid får aldri historien eller det som kunne blitt dramatiske sekvenser tid til å puste. Når Eggmann kan ta over verden på noen få minutter, mens jeg kan redde den på noen få timer får jeg aldri tid til å kjenne på eller forstå hva dette faktisk fører til.

Da høres dette kanskje merkelig ut, men slutten føles også litt langtekkelig ut. Jeg trodde virkelig sistebossen sto foran meg etter tre og en halv time, men sannelig kastet ikke spillet to lignende bosser mot meg like etterpå også. Sega har tydeligvis prøvd å bygge opp til et dramatisk klimaks, men har i stedet endt opp med å bare trekke ut slutten til det kjedsommelige. Ingen liker å møtte på mer enn to falske avslutninger, Sega. Ingen.

Sonic sine mer moderne eventyr har alltid hatt litt problemer med dialogene. Som regel blir de bare overdrevne og tåpelige å høre på når absolutt alle skal være "kule" og "hippe" til enhver tid. Dette er også tilfellet her. Du vil høre "butt-kicking" i annenhver setning, samtidig som alt figurene gjør og sier er så kunstig som det kan bli. Sonic vil ha en sarkastisk bemerkning til enhver tid, uansett om det er i en sekvens hvor alt er tapt eller alt er fryd og gammen.

Heldigvis er ikke klassiske Sonic kjent for å være like glad i å slenge bemerkninger, ei heller figuren du kan lage selv. Sistnevnte kan vi i tillegg tilpasse med utallige ting, deriblant Wispons (mer om det senere), hodeplagg, briller, klesdrakter, hansker, sko, hudfarge og mer. Jeg forventet virkelig ikke alle disse valgmulighetene, så dette kom som en positiv overraskelse.

Sonic Forces
Sonic Forces

Uheldigvis gjør ikke en taus klassisk Sonic opp for at han er ekstremt vanskelig å kontrollere. Hvordan dette er mulig etter suksessen med Sonic Mania kan jeg nesten ikke forstå. Kanskje er det bare meg, men gang på gang måtte jeg løpe tilbake for å få nok fart til å komme meg opp rampene. Når han i tillegg rykker til med den minste berøring av kontrollene mister spillet mye av flyten et slikt spill helst bør ha.

Farten økes uansett betraktelig når man spiller som Sonic og avataren sin (noen ganger side om side). Begge to kan utføre angrep som søker seg inn på fienden, noe som kan gjøre kort prosess av en rekke med fiender. Man kan også bruke et skliangrep for å opprettholde litt fart, slå i bakken for å gå gjennom enkelte gulv eller bruke Wispons. Sistnevnte er et våpen som gir en spesielle ferdigheter. Dette kan være ulike angrep som elektrisk pisk og flammekaster eller ting som gjør manøvreringen lettere eller raskere.

Sonic Forces
Sonic Forces
Sonic Forces