Pokémon Ultra Sun/Ultra Moon

Pokémon Ultra Sun/Ultra Moon

Gamefreak er tilbake og har gitt Sun og Moon en ultra-overhaling, men er det verdt et gjensyn?

• Tekst: Kieran Harris

I november i fjor i anmeldelsen vår av Pokémon Sun and Moon, hvor vi ga spillet 9/10, delte vi hvordan disse to titlene gjenopplivet kjærligheten vår til denne 20 år gamle serien, med nydelige Hawaii-inspirerte omgivelser og helt nye tilskudd til serien som Alola-varianter og øyprøvelser. Ett år senere, og med den triste nyheten om at dette blir siste Pokémon-spill til 3DS, får vi altså to forbedrede utgaver: Ultra Sun og Ultra Moon. Disse to utgivelsene er etter sigende kuminasjonen til serien;tidligere legendariske Pokémons og skurkeorganisasjoner gjør et comeback, samstundes er flere aspekter ved den syvende generasjonen forbedret. Disse spillene er helt klart det beste valget for de som gikk glipp av Sun og M4oon i fjor, men er det nok her som kan friste gamle fans tilbake til Alolas tropiske strender?

Pokémon Ultra Sun/Ultra MoonPokémon Ultra Sun/Ultra Moon

Jeg kan si med en gang at de som er ute etter en helt ny opplevelse i disse spillene kommer til å bli skuffet. Akkurat som Yellow, Crystal og Emerald følger Ultra Sun/Moon samme sti som forgjengerne, og du kommer til å gjennomgå de samme prøvelsene, bekjempe de samme trenerne og scrolle gjennom mye av den samme dialogen som du gjorde i Sun/Moon. Men selv om alle disse elementene er de samme har Gamefreak tatt hensyn til gamle fans og lagt til en del variasjoner i spillene. Mange av øyprøvelsene har fått nye totem-Pokémon, de har helt ny Z-angrep du kan prøve ut i kamper og nå kan du fange ca 400 forskjellige pokémon.

Hovedattraksjonen til Ultra-versjonene har vært den nye og forbedrede historien, hvor trusselen er større og vi får gjensyn med noen kjente fjes. Den legendariske pokémonen Necrozma er showets store stjerne denne gangen, og truer med å fjerne alt lys fra verden. Alle skurkene fra tidligere generasjoner dukker opp igjen i en supergruppe kalt Rainbow Rocket, ledet an av Giovani. Jeg vil ikke si så mye mer enn det, annet enn at historien var mye mer engasjerende denne gangen og var en nostalgisk heisatur fra begynnelse til slutt.

Pokémon Ultra Sun/Ultra MoonPokémon Ultra Sun/Ultra MoonPokémon Ultra Sun/Ultra Moon

Som nevnt tidligere kan Ultra Sun og Moon skilte med over 400 Pokémon, fra Gen 1-favoritter til helt nye skapninger og Alola-varianter. Spillene går også et steg videre og introduserer helt nye ultrabeist og pokémon-varianter. De nye ultrabeistene inkluderer supersøte UB Adhesive, klovnaktige UB Burst, og UB Assembly, som ligner på en haug med murstein. Den nye Rockruff-varianten er en kul blanding av midnatt- og formiddagsvariantene sine, men er kun tilgjengelig i en kort periode ved lansering (noe som er litt frustrerende hvis du er litt seint til festen, for å si det sånn). Men når det er sagt så har du gode nok muligheter til å sette sammen det perfekte laget, selv om det skorter litt på nye Alola-varianter.

Rundt omkring på Alola finner du totem-merker som du kan samle på og bytte mot en pokémon i totem-størrelse. Disse merkene kan du finne hvor som helst; på noens kjøleskap eller midt i en fontene, og det oppmuntrer deg til å utforske hver eneste tomme av den tropiske regionen. Noen av merkene krever også at du går tilbake til områder du allerede har utforsket fordi du, for eksempel, trenger en fiskestang for å fiske et merke ut av en bekk. Selve skattejakten er stort sett morsom, vi er bare litt skuffet over skatten. Mange av totem-pokémonene kan fanges ute i naturen og vi skulle ønske Gamefreak kun hadde gitt oss muligheten til å fange våre egne totem-pokémon. I tillegg har du Pokémon Battle Agency hvor du kan leie en hvilken som helst pokémon og bruke dem i kamp, og virkelig få føle hvordan det er å kjempe med skapninger du ikke har fanget ennå.