I utviklingen av spill til Playstation 2 har rollespill vært en litt oversett sjanger. Konsollens kraft har for det meste blitt utnyttet til å vise fart, bevegelighet, ja i det hele tatt: Action! Sony Computer Entertainment Europe forandrer dette med Dark Cloud, som ved første øyekast minner påfallende mye om Zelda serien til Nintendo64. Er dette er klone, eller har spillet egne kvaliteter, som gjør at det kan stå på egne bein?
Fantasy med store armbevegelser
Den grunnleggende historien er, at elvegutten Toan ser sin hjemby forsvinne som dugg for solen. Den onde Colonel Flag har latt en enorm lyserød flaskeånd - Dark Genie - spre både beboere og hus for alle vinder i dunegons på stedet, der landsbyen lå. Og ganske riktig er det nå Toans oppgave å dra ut - eller rettere ned - på eventyr i disse dunegons, så harmonien kan gjenopprettes - og byen gjenoppbygges.
Men historien stopper ikke med det: Toan må sammen med sin lille flokk av eventyrere gå på den litt større oppgaven med å sette en effektiv stopper for Colonel Flag og Dark Genie.
Varierende utfordringer
Handlingen utspiller seg over slagsmål mot utallige giftige og farlige kryp i de dype 3D-dunegons. Et kart i skjermbildets høyre hjørne, som utvider seg i takt med at Toan beveger seg rundt, gir et overblikk av den aktuelle levelen. Samtidig viser fargede prikker i bevegelse, hvor og hvor mange uhyrer Toan må forvente å støte på i de nærmeste omgivelsene.
Utover den tradisjonelle actionen skal Toan bringe de funn, som han samler opp i de dype dunegons, hjem for å gjenoppbygge hjembyen. Når man er sikkert oppe på overflaten skifter man derfor fra Walking mode til Edit mode, hvor man med kontrolleren styrer en hånd, som plasserer hus, personer og gjenstander som Toan har frigjort fra Dark Genies forbannelse. De er typisk sperret inne i diverse steinkuler, som er spredt ut over de dype gangene - Som Toen altså må åpne.
Det er faktisk en ganske pussig Sim-city stemning, som fungerer glimrende i sammenheng med de mer tradisjonelle Fantasy elementene.