Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia

Franchise Hockey Manager 4

Franchise Hockey Manager 4

Vi lot Daniel ta over ansvaret for et hockeylag i et par sesonger. Greide han å føre lage sitt til seier?

TwitterRedditGoogle-Plus

John Chayka er 28 år, og innehar stillingen som General Manager for NHL-klubben Arizona Coyotes. Franchise Hockey Manager 4 gjør det også mulig for en 34 år gammel trønder å utføre samme jobben.

De aller fleste kjenner til Football Manager (tidligere Championship Manager) i managersimulator-sjangeren. Lenge var det mangel på alternativ for oss hockeyfrelste, men da gjengen i Out of the Park Developments kom på banen med Franchise Hockey Manager i 2013 startet ferden mot å erstatte gode gamle Eastside Hockey Manager, som har blitt holdt kunstig i live siden 2007. Nå har serien gitt ut sin fjerde utgave, og jeg har sett litt på om de har forbedret seg som forventet.

Denne anmeldelsen kommer i god tid etter at spillet er utgitt, og grunnen til det er rimelig enkel. Alle managerspill handler om kontinuitet og at spillet er spillbart over flere sesonger, derfor følte jeg meg ikke trygg på å skrive en god anmeldelse før jeg hadde spilt flere sesonger og sett utviklingen til spillere over tid.

Franchise Hockey Manager 4Franchise Hockey Manager 4

Fordelen med å være såpass sent ute er at jeg også kan se litt hvor godt utviklerne har truffet på utviklingen av dagens talenter. Er progresjonen vi har sett hos svenske Jesper Bratt i New Jersey Devils like stor i spillet som vi har sett i virkeligheten? Er Arizona Coyotes og Buffalo Sabres like dårlige som de er i virkeligheten? Dette er jo naturligvis utrolig vanskelig for de fleste å tippe på forhånd, men etter mange timer med spillet er jeg slettes ikke skuffet over hva jeg blir servert fra OOTP Developments. Nei, Jesper Bratt blir ingen stjernespiller de første årene, og noen vil vel kanskje påstå han ikke er det i virkeligheten heller (enda). Men på generell basis har man truffet godt med utviklingen til talenter som ikke er topprangert fra tidligere. Dette er et område de har fått forbedret fra tidligere versjoner.

Noe de ikke har forbedret allverdens er presentasjonen av kamper. De har tilføyd en "ice tracker" som viser hvor spillet foregår på isen under høydepunkter, men denne er altfor unøyaktig til å kunne tas seriøst. Man kan lett ende opp med et epileptisk anfall, dersom man har grunnlag for dette, ved å se denne markøren flytte seg fortere frem og tilbake på isen enn en pingpongball i spill mellom Forrest Gump og en vegg. Den skriftlige beskrivelsen under kamper kan også være meget forstyrrende. Først og fremst kommer dette av at flere lag har ekstremt like farger, og selv om man kjenner sitt eget lag meget godt kan det til tider være vanskelig å vite forskjellen på hvilket lag som er i angrep. Dette ble bare mer og mer forvirrende etterhvert som det kom nye, oppdiktede spillere til lagene.

Lyden i spillet er også godt under pari. Bruset fra publikum er konstant under kampen, og i hovedsak kun brutt opp av et målhorn ved scoring. Litt ekstra jubel om det er hjemmelaget som scorer, men her skulle jeg gjerne sett at det var individuelt målhorn for hvert lag, og kanskje litt ekstra stemning under sluttspillkamper. Slik det er per i dag er det like spennende å være på en pre-season kamp som det er å være på en Stanley Cup finale.