Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國

Dynasty Warriors 9

Dynasty Warriors 9

Sam har lekt seg litt i den åpne verdenen til Dynasty Warriors 9, men hvor gøy har han egentlig hatt det?

• Tekst: Sam Bishop

TwitterRedditGoogle-Plus

Dynasty Warriors er en serie som lenge har vært en pioner innenfor Musou-sjangeren - en sjanger som lar deg spille som en heroisk kriger som bekjemper tusenvis av fiender i en overdreven og urealistisk action-opplevelse. Det har funket i mange år, men nå prøver Omega Force og Koei Tecmo seg på noe litt annerledes.

Den aller største forandringen er så klart den åpne verdenen. I tidligere spill har du kunnet velge en historisk kriger, og så ta turen inn på ett relativt stort brett, men i dette spillet er det ingen menyer etter endt oppdrag, så du må fysisk reise til det stedet der neste oppdrag venter, eller bruke fast-travel til en lokasjon du allerede har oppdaget. Kartet er ganske stort, så du kan ende opp med å bruke relativt lang tid på å komme deg fra A til B.

Problemet med denne åpne verdenene er at den er ganske kjedelig å utforske, og får meg til å lure på om forandringen egentlig var verdt det. Så klart, du finner jo ressurser, skatter og loot på veien, men det er dessverre få av dem og det går lang tid mellom hver gang man finner noe. Og man er jo allerede ganske mektig når man begynner spillet, så det å lete etter ressurser til oppgraderinger er på en måte ikke første prioritet.

I tillegg er selve verdenen intetsigende og livløs. Histen og pisten finner man gårder hvor man kan se historisk korrekte bønder og arbeidere, men så fort man beveger seg bort fra byene er det bare kilometer på kilometer med kjedelig skog, slette eller fjell. Det virker litt som om verdenen er åpen, kun for å være åpen, og har ingen faktisk funksjon. Istedenfor å bidra til å gjøre spillet mer interessant og gøy, gjør det det stikk motsatte. Den åpne verdenen gjør at det å komme seg fra A til B blir et ork.

Dynasty Warriors 9
Dynasty Warriors 9Dynasty Warriors 9Dynasty Warriors 9Dynasty Warriors 9

En annen forandring er at man nå har en entréhake, og det har lenge vært en stor greie at det skulle bli tilgjengelig i spillet, men den bidrar ikke med så mye den heller. Stor sett gjør den bare ting enklere enn de trenger å være. Hvis man for eksempel skal infiltrere en festning, så kan man enten bruke tid på å eliminere alle vaktene, eller man kan skalere veggen ved hjelp av entréhaken ved å bare trykke på en knapp. Strategisk sett er den litt skuffende.

Det er verdt å nevne at tettstedene, og byene man besøker er langt mer livlige og interessante enn villmarken man driver og trasker rundt i. Her kan man finne kjøpmenn og tjenester som kan hjelpe en videre på veien. Man kan oppgradere våpen, eller kjøpe provianter som Vitality Powder. De ser også imponerende ut, og føles veldig levende.

Som i tidligere spill tar også dette spillet for seg en periode i Kinas historie. Det åpner med et stort slag, hvor styrker kjent som Yellow Turbans, en gruppe rebeller ledet an av Zhang Jiao som gjør opprør mot Han-dynastiets regime, kjemper mot selve Han-dynastiet. Det er ikke et kjempestort plott her, men det er et flott utgangspunkt, og etter at du har fullført oppdrag som én figur (som favoritten Cao Cao), kan du bytte side i konflikten og ta på deg rollen som, for eksempel, Zhang Jiao.

Historien inneholder en rekke figurer, men du kan kun spille som hver figur så lenge de faktisk er med i historien. Så du kan spille noen figurer i ett kapittel, mens andre kun er tilgjengelig i kapittel 4 til 6. Uansett, så er det mange figurer å velge mellom, fra Wei, Wu, Shu og Jin til 'Others', som inkluderer lederen for Yellow Turbans. Historien forblir den samme gjennom hele spillet, men dine valg som spiller bestemmer hvor i historien du havner. Og det er en ganske episk historie, som strekker seg over hele Kina, og er på samme kvalitetsnivå som tidligere spill i serien.

Dynasty Warriors 9
Dynasty Warriors 9Dynasty Warriors 9Dynasty Warriors 9
Dynasty Warriors 9