Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
anmeldelser
Celeste

Celeste

Tomas har tatt på seg klatrestøvler og skjerf, og dratt til fjells på PlayStation 4.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Fjellklatring er i vinden for tiden. Det er ikke mange dager siden "alle" slet seg til topps i Getting Over It With Bennet Foddy, og nå gyver vi løs på det siste plattformspillet fra TowerFall-skaper Matt Makes Games Inc., der man bestiger den mystiske høyden Celeste. Det er nesten så man må lure, hva er det egentlig som lokker spillere til fjells?

Man kan stille det samme spørsmålet om Madeline. Hovedpersonen i Celeste er etter alt å dømme ingen fjellklatrer, men hun har ryggsekk, vinterjakke og nok pågangsmot til å overse advarslene fra den gamle damen hun møter på vei mot foten av fjellet. "Celeste er et mystisk fjell. Det kan hende du kommer til å se ting. Ting du ikke tåler å se."

"Skaff hjelp, gamla", svarer Madeline syrlig, og peker nesa bestemt mot fjelltoppen.

CelesteCeleste

Og slik starter klatreturen. Banene i Celeste kan minne om små plattformpuslespill. Du må hoppe på de riktige avsatsene, aktivere de rette mekanismene og finne veien videre til neste skjerm. Det krever litt tenking, men mest timing. Celeste har mange og varierte farer, men så er det også farlig gøy.

Kontrollene er enkle og presise. Du kan hoppe, dobbelthoppe i en hvilken som helst retning, og holde R2-knappen for å klatre på fjellveggen. Det er så enkelt at det helt sikkert finnes andre 2D-plattformere som følger nøyaktig samme oppskrift. Det er det strålende banedesignet som tar Celeste til nye høyder.

CelesteCeleste

På store deler av reisen, er det du som velger veien til topps. Mange hindringer kan løses på flere måter, og noen kan unngås fullstendig. Celeste er dessuten proppfullt av hemmeligheter. Holder du øynene åpne kan du finne bortgjemte jordbær, og den virkelig årvåkne fjellklatrer kan låse opp nye brett og dessuten lære mer om fjellets hemmeligheter. Min første gjennomspilling tok cirka åtte timer, men jeg har funnet timevis av skjult innhold i ettertid. Ikke fordi jeg har trofésamlemani, men fordi jeg faktisk har lyst til å utforske verdenen som Matt Makes Games Inc. har skapt.

Celeste er mystisk og vakkert. Både grafikk og lyd kan minne om TowerFall: Ascension, fra samme utvikler, men stemningen i dette spillet er noe helt for seg selv. Musikken tilpasser seg reisen. Den klinger uskyldig ved foten av fjellet, men eskalerer til episke proporsjoner i et par av de geniale bosskampene. Innimellom speider man ned den snødekte fjellveggen. Da stilner musikken og man hører kun den ulende vinden. Følelsen er så herlig og ekte at det frister å spille i parkas.

CelesteCeleste

Det er ikke tilfeldig at vi har fått to fjellklatrespill med såpass kort mellomrom. Getting Over It With Bennet Foddy rører ved mye av den samme tematikken, men mens gryteklatringen i Getting Over With It koker ned til et morsomt poeng, er Celeste et vakkert og gjennomført stykke spillkunst. En spennende fortelling med god dialog og likandes figur, som handler om å takle sine egne problemer, og om å jobbe med seg selv. Jeg avslører ikke noe mer, for dette er et fjell du bør bestige på egenhånd.

Celeste
Celeste
Celeste
Celeste
Celeste
Celeste
Celeste
Celeste
Celeste
Celeste
Celeste
Celeste
09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Herlig figurgalleri og historie, utfordrende og givende, nydelig musikk, fin grafikk
-
Spenningen dabber av mot slutten, ganske store tekniske problemer på den ene banen.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene