Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國

Bravo Team

Bravo Team

Eirik var i godt humør etter å ha kost seg med Moss i PlayStation VR de siste dagene, men så bestemte Until Dawn-utviklerne seg for å sende B-laget...

TwitterRedditGoogle-Plus

Supermassive Games hadde en grei debut på PlayStation VR med Until Dawn: Rush of Blood, men det var tydelig at utviklerstudioet jobbet med ny teknologi. Det stoppet dem uansett ikke fra å prøve seg på nytt med The Inpatient for noen uker siden. Uheldigvis følte jeg personlig at dette bare gjorde flere ting verre, men jeg håpet at alle gode ting ville være tre med Bravo Team for Until Dawn-skaperne i virtual reality. Det håpet fikk seg en skikkelig skramme fra første stund.

La oss starte med det grunnleggende konseptet. Jeg og den data- eller spiller-kontrollerte partneren min befinner oss bak fiendens linjer, og prøver nå å fullføre et siste oppdrag før vi kommer oss vekk. De fleste av dere har vel sett lignende historier før, men Supermassive har jo lyktes med klisjeaktige historier tidligere så kanskje ville de klare det denne gangen også. Nope! Historien er veldig forutsigbar, mens partneren vår har en personlighet som er tørrere enn en drue under en hårtørker i Sahara. Da blir det vanskelig å bry seg om hva som skjer videre. Personlig mener jeg uansett at gameplay er det aller viktigste i de fleste spill, så slikt kan jeg lett overse.

Noe som er vanskeligere å overse, særlig i virtual reality, er dårlig design, og det er det flere tilfeller av i Bravo Team. Visuelt sett blir det raskt klart at noe ikke stemmer. Skalaen på ting får det til å virke som om den fiksjonelle byen i Øst-Europa har krympet eller noe, for titt og ofte er jeg og et av de fire våpene jeg får tilgang til gjennom spillet som giganter å regne. Dermed forsvinner en god del av innlevelsen rett ut av vinduet. Kontroller som ikke reagerer på kommandoer gjør bare saken verre. Her snakker jeg ikke om småtteri som at bevegelsene mine ikke gjenskapes helt nøyaktig i spillet, men faktisk at figuren min ikke reagerer på knappetrykk eller ganske grunnleggende bevegelser som er viktige i spillet. Jeg har flere ganger opplevd at våpenet mitt ikke vil skyte, at kikkertsiktet ikke vil komme opp til øyet mitt og flere andre irriterende ting. Jeg fikk bare spille med DualShock 4, men jeg hører flere si at Aim- og Move-kontrollerene også sliter med dette. Først trodde jeg det kanskje var kameraet eller lyset i rommet, men flere andre ting gjør meg sikker på at det ikke er tilfellet.

Ta for eksempel det faktum at noen tydeligvis har sabotert siktene mine. Jeg kan nemlig ha fienden midt i siktet mitt uten at kulene treffer målet sitt, og om de faktisk gjør det er det en sjanse for at fiendene, som tydeligvis er kloner av de samme fire personene, ikke reagerer engang. Verken skarpskytterriflen, pistolen eller automatgeværet føles så kraftfulle og ulike som de burde være, mens haglen i alle fall gir en slags følelse av slagkraft i noen tilfeller. Noe av dette skyldes at Bravo Team er et dekningsbasert skytespill hvor man bare kan stå på bestemte steder i, og ikke gå hvor man vil. Hvert område består av noen få utvalgte steder man kan veksle mellom, så det nærmeste du kommer anstrengelser er å bevege kroppen litt fra side til side for å titte forbi forbi noe eller løfte kontrolleren over hodet for å skyte blindt mens du er bak dekning. Akkurat disse tingene føles faktisk relativt bra, så de noen av de grunnleggende mekanikkene viser at spillet hadde et stort potensial.

Bravo Team
Bravo Team
Bravo Team