Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國

Kirby Star Allies

Kirby Star Allies

Kirby Star Allies oser av sjarm og personlighet, men etter noen timer i den lille rosa klumpens selskap lurer Peter på om det er nok til å dekke over alle manglene.

TwitterRedditGoogle-Plus

Nintendo Switch hadde et helt sinnsykt vellykket år i fjor. Nintendo serverte spill fra sine to største flaggskipserier, nemlig Mario og Zelda. Og ellers kom det mange gode Switch-spill jevnt gjennom hele året. Nå står enda en Nintendo-maskot for tur, nemlig Kirby!

Kirby Star Allies begynner ganske enkelt med at det er en slags ond kraft fra et annet sted i universet som gjør at skapningene i Dream Land mister besinnelsen. Det blir opp til Kirby å komme til bunns i hva som skjer, og sette en stopper for de som står bak. Historien i spillet er med andre ord ganske typisk for denne typen plattformspill. Dette er selvfølgelig ikke så veldig viktig i et Kirby-spill. Her er det selve gameplayet som står i fokus.

Kirby Star Allies

Har du spilt et Kirby-spill før så vet du at et av hovedaspektene i spillet er at Kirby kan inhalere fiender og stjele kreftene deres. I Kirby Star Allies har man i tillegg til dette mulighet til å rekruttere opp til tre følgesvenner (eller «allies») ved å kaste et hjerte på dem. Dette låser opp en del nye muligheter. Har man et sverd kan man ved hjelp av f.eks en «fire-ally» få et flammesverd. Dette gir ikke bare sverdet ditt bedre stats, men hjelper også i noen puzzle-rooms. Et typisk puzzle i Kirby Star Allies kan være et tau som er dekket av is som du må kutte. Ja, du tenkte riktig, du trenger et flammesverd for å kutte det. Dette er jo i og for seg greit, men problemet med Kirby Star Allies er at det aldri blir særlig mer komplisert enn dette. Nesten hvert eneste puzzle-room er slik. Man løser oppgavene nesten umiddelbart, og det er litt skuffende med tanke på at de fleste andre aspektene ved spillet også er veldig simple.

Kirby Star Allies

Dette er kanskje et plattformspill, men det er nesten så jeg ikke tør kalle det det. Det man gjør aller mest i Kirby Star Allies er å pløye seg gjennom altfor lite truende fiender. Å hamle opp med disse som Kirby alene hadde vært enkelt nok, men i dette spillet har man altså tre følgesvenner som alltid er med deg, styrt av cpu'en. Man kan droppe å i det hele tatt skaffe allies, men spillet spør deg stadig om å rekruttere noen nye venner for å kunne løse de ulike puzzle-rommene. Mange dører i spillet krever til og med at man er fire stykker. Da føler jeg at dette er den eneste riktige måten å spille på. Cpu'en gjør forøvrig en meget god jobb i kampens hete, og i puzzle-rom. Er det noe du vil få gjort reagerer cpu'en helt av seg selv, og fikser det den skal for at du skal få fullført puslespillet. Dette kommer godt med om du kun vil spille spillet i alene.

Kirby Star Allies
Kirby Star Allies