Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
anmeldelser
Into The Breach

Into The Breach

Tomas har blitt mech-pilot, og prøver desperat å redde hele tidslinjer fra tilintetgjørelse. Lykkes han, eller er fienden rett og slett overlegen?


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Dette går ikke. Jeg rister sakte på hodet, mens jeg lar blikket flakke over dataskjermen på leting etter en magisk kombinasjon av handlinger som kan redde meg ut av denne knipen. Nei. Jeg har nok mistet alle mulighetene mine nå, og matten går ikke opp. Det er for mange av dem, og for få av oss. Jeg konstaterer at slaget er tapt, og med et kjapt klikk, teleporterer de tre pilotene mine seg ut av gigantrobotene sine, og tidslinjen blir etterlatt til den invaderende hæren av insektmonstre.

En gang til, tenker jeg. Denne gangen tar jeg dem.

Into The Breach

Into the Breach er smittsomt. I det spillet starter for første gang blir jeg møtt av en pilot som banner over at enda en tidslinje har gått til helvete, men som sverget hevn i den neste. Det var ikke første gang et oppdrag hadde gått dårlig. Jeg derimot, var ikke på bølgelengde i det hele tatt. Å miste en hel tidslinje? En hel planet? Tror ikke det, gitt. Jeg trenger ingen Edge of Tomorrow-aktig mulligan. Her skal menneskeheten reddes på første forsøk.

Etter innbitt kamp, to døde piloter, og en rekke dumme beslutninger, hadde Vex, de invaderende megainsektene fått fullstendig overtak, og jeg måtte flykte fra en tidslinje for første gang. Det skulle ikke bli siste gang.

Men la oss ta noen steg tilbake. Into the Breach er et turbasert strategispill, der du styrer tre tidsreisende piloter som hopper fra fra tidslinje til tidslinje i håp om å slå tilbake en invaderende hær av insekter, kalt Vex. På overflaten er det veldig enkelt. Områdene insektene vil angripe neste runde lyser opp, og du får angripe én gang med hver robot per runde for å stoppe dem. Du trenger ikke drepe alle fiendene. Du må simpelthen forhindre at de gjør så mye skade at du taper spillet.

Into The BreachInto The Breach

Du får velge mellom ulike oppdrag til ulike vanskelighetsgrader. Hvert oppdrag er tilfeldig generert, og utspiller seg over fem runder. De er korte og brutale, og er fort tapt om du ikke følger nøye med.

Det tar ikke lang tid før man skjønner at man ofte må ofre noen menneskeliv for å overleve runden. Andre ganger må du ofre en pilot for å hindre skade på bygninger og totalkollaps, ved å stille deg i veien for Vex sine angrep. Til slutt gir man opp hele tidslinjer bare for å skaffe riktig utstyr slik at du skal ha en bedre sjanse i neste. Man blir kyniker og taktikker på samme tid, og man bygger opp en evne til å lure seg ut av desperate situasjoner.

De tre robotene du starter med er forholdsvis enkle. Du har en Pacific Rim-aktig "mech" som kan slå fienden tilbake én rute, en tanks som er svakere, men som kan gjøre det samme på avstand, og et edderkopp-aktig artilleri som fyrer av bomber som dytter vekk alle som står inntil landingsområdet. Du kan dytte fiender inn i hverandre, slenge dem inn i omgivelser som fjell, vann og lava, og til og med skubbe dem slik at de angriper hverandre.

Jeg likte særlig godt hvordan man må utvikle nye strategier etter hvert som man får tilgang på flere roboter. Du låser opp et sett med tre roboter av gangen. Disse spiller som regel godt på lag med hverandre, men du kan sette sammen laget ditt akkurat slik du vil, og utforske andre mulige synergieffekter. Favorittmaskinen er en T-rex som skyter en kraftig laserstråle gjennom hele kartet. Den skader alle fiender den treffer, men også alt annet. Løsningen er å bruke skjoldroboten fra samme sett til å beskytte sivile og allierte, selv om den er nokså ubrukelig på egenhånd.

Into The BreachInto The Breach

Det er i alt fire øyer/områder å låse opp, som alle har ulike typer terreng, og som styres av fire forskjellige storbedrifter (fremtiden er tydeligvis veldig kapitalistisk). Etter at hver av disse er låst opp i én tidslinje, er de låst opp for alltid, og man kan spille gjennom dem i den rekkefølgen man selv ønsker. Du trenger kun redde to av fire øyer for å få adgang på den femte og siste øyen, der det ultimate slaget står. Selv om banene er tilfeldig genererte i hver gjennomspilling, er de fortsatt seg selv like, og jeg kunne i grunn ha ønsket litt større variasjon.

Det er dog ikke tvil om at Into the Breach tilbyr usedvanlig mye for prislappen. Grafikken er enkel, og konseptet lettfattelig, men under overflaten finnes et dypt og brutalt lite spill. Dette er ikke et sang om helter som redder verden, men en mørk fortelling om krigsmaskiner som forsøker å redde det som er igjen av en dyster fremtidsversjon. Man får en spesiell magefølelse av opplevelsen, som forsterkes av et strålende lydspor fra den etter hvert efarne indiespill-komponisten Ben Brunty. Into the Breach er en fantastisk liten spillperle for strategiglade gamere, og dessuten usedvanlig vanedannende. Jeg har ikke tall på hvor mange tidslinjer jeg har mistet til klørne på de invaderende hordene, men det nytter ikke å se seg tilbake. Neste gang tar jeg dem.

Into The Breach
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Dypt, men enkelt å plukke opp. God vanskelighetsgrad, kult konsept, fantastisk stemning, mye å låse opp
-
Kan bli repeterende, frister sjelden med lengre økter
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene