Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
anmeldelser
Devil May Cry HD Collection

Devil May Cry HD Collection

Dante er tilbake, men er han like tøff og modig som han var for 15 år siden? La oss se om han fremdeles er tenåringenes drømmehelt, eller om hans tid er omme.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Devil May Cry HD Collection er nå ute til PS4, Xbox One og PC med oppgradert oppløsning fra 720p på PS3 til 1080p, med skarpere teksturer på omgivelser og figurer. Ikke nok med det, alle tre spillene kan nytes i hele 60fps. Innholdet er det samme som det var i den forrige utgivelsen i 2012, med blant annet digital artbook, musikkliste og spesialutgaven av Devil May Cry 3: Dante's Awakening, som da inneholder "Bloody Palace" og Vergil som spillbar figur. Jeg fikk muligheten til å teste spillene på PS4.

Devil May Cry HD Collection
La meg nå vise deg hvordan man skryter foran damene! (DMC1)

Devil May Cry eller Fans May Cry?

Jeg vil starte med å fortelle om de to første Devil May Cry-spillene siden oppbygningen der er ganske lik. Jeg startet så klart med Devil May Cry, som er favoritten min i hele serien. Det første jeg møtte på var hovedmenyen som er i 4:3 format, akkurat som på PS2. Jeg tenkte at det sikkert bare var hovedmenyen det gjaldt. Da jeg begynte å spille på ordentlig tenkte jeg at dette egentlig er den samme grafikken som var på PS3, kanskje bittelitt bedre. Utenom grafikken så var alt det andre av menyer og introduksjon av materialer i 4:3 format, som da ikke har blitt forandret siden PS2. Dette er egentlig ganske leit med tanke på at ganske mange andre remakes av spill som Metal Gear Solid HD Collection og Sly Collection på PS3 klarte å få til en ordentlig HD-opplevelse av hele spillet. For ikke å nevne den nye utgaven av Shadow of the Colossus, som hadde en ekstremt bra oppussing. Det viste seg at problemene jeg møtte på i Devil May Cry ikke var det verste, for etterfølgeren var så ille at man begynner å lure på hva Capcom egentlig har gjort for å pusse opp spillet. CGI-sekvenser med ganske dårlig grafikk etter å ha blitt oppskalert til 1080p, og menyer i enda smalere format enn i forgjengeren, for å nevne noe.

Devil May Cry HD Collection
Ummm... Er dette Dante eller Hulken? (DMC2)

Dårligere HD-remake skal man lete lenge etter. Det eneste jeg føler er oppskalert og finpusset til 1080p er gameplay-grafikken. Ellers er resten det samme som det originalt var på PS2. Jeg har hørt om spill som har utsatt lanseringene sine for at ting skal bli bra, det burde Capcom ha vurdert med Devil May Cry HD Collection, for her er det mye som kunne trengt litt mer arbeid, for å si det rett ut. Devil May Cry 3: Dante's Awakening vil jeg påstå er den beste versjonen i denne spillpakken, det er en ordentlig finpusset versjon med menyer som dekker TV-skjermen tilstrekkelig, men som går litt på bekostning av grafikken. Noe som er lett synlig allerede i den første CGI-sekvensen i spillet.

Devil May Cry HD CollectionDevil May Cry HD Collection
Hva med "Enhance the screen ratio" heller... (DMC2)

Man skulle tro at det var bare grafikken og oppløsningen som var problemet med spillene, men neida. Spillene lider av det gamle håndkontroll-oppsettet fra PS2, som mange nykommere vil synes er både vrient og frustrerende. Spesielt er mange vant med at R3-knappen brukes til å enten se seg rundt, eller rulle til siden, men i Devil May Cry får knappen Dante til å utføre ulike gester. Dette var temmelig irriterende, for jeg var vant til å bruke R3-knappen hyppig fra andre spill, men her førte det til at jeg døde ganske mange ganger. Spesielt da jeg prøvde å rulle til sidene når jeg var døden nær, så sto Dante og gestikulerte istedet før jeg ble drept like etter. Heldigvis var R3-knappen brukbar i Devil May Cry 3: Dante's Awakening for der kunne du endre hele håndkontroll-oppsettet.

Jo mer jeg spilte desto flere problemer møtte jeg på. Lyden i Devil May Cry hadde en relativ dårlig loop slik at du tydelig kunne høre når musikken var ferdig og ble spilt av på nytt. De irriterende trampelydene til Dante i Devil May Cry 2, bør også nevnes, som var så høylytte, at du nesten skulle tro det var en galloperende hest i nærheten. Ellers vil jeg si at musikken var fremdeles like kul som den var i originalen.

Når det kommer til det generelle gameplayet så synes jeg Devil May Cry 3: Dante's Awakening skiller seg drastisk ut og er det beste spillet i trilogien. Devil May Cry 2 vil jeg anse som et rent mareritt med Dante som svinger sverdet så sakte at man skulle tro man spiller i slow-motion. Kampsekvensene føles også altfor trege og så simple og enkelt bygd opp at man blir lei innen kort tid. Jeg klarte å fylle opp Devil-Trigger i løpet av kort tid for så aktivere den og skyte ihjel alle sammen. Det var det samme prinsippet med nesten alle kampsekvensene i spillet.

Dessuten så var kameravinkelen så dårlig i de to første spillene at jeg noen ganger var usikker på om jeg faktisk slo en fiende, eller om det bare var veggen jeg slo. Kameravinkelen er fastlåst og ikke mulig å bevege, noe som da er mulig i Devil May Cry 3: Dante's Awakening. Når det kommer til varigheten på spillene, så kan du ikke forvente at disse vil vare mer enn kanskje 10 timer hver, og det er hvis du er helt ukjent med spill-serien. Personlig brukte jeg 2-3 timer på Devil May Cry, men da husket jeg ganske mye fra før av. Uavhengig om du blir raskt eller tregt ferdig med spillene er det mye annet å gjøre, som blant annet fullføre alle de hemmelige oppdragene på veien, og finne alle de gjemte blå krystallene. Jeg synes at Devil May Cry 3: Dante's Awakening har ganske bra spillvarighet ettersom den inneholder det kritikerroste "Bloody Palace", en modus der du møter fiender gjennom flere nivåer samtidig som det blir vanskeligere for hvert nivå du gjennomfører.

Denne Devil May Cry HD Collection vil jeg påstå er mer ment for gamle fans av serien. Spesielt i forhold til måten spillene er relansert på. Man kan jo også tenke seg at inkluderingen av 4:3 SD-format er gjort med vilje slik at gamle spillere av serien kan kjenne på nostalgien for hvordan det opprinnelig var. Jeg synes at dette er kjipt, selv om jeg er stor fan av serien så handler det om hva Capcom reklamerer med, og hva jeg egentlig sitter igjen med etter kjøp av produktet. Om du elsker hack-and-slash-spill og aldri har prøvd de første tre DMC-spillene, så anbefaler jeg deg heller å prøve Bayonetta på enten WiiU eller Nintendo Switch. Det spillet føler jeg kan introdusere nykommere til hack-and-slash sjangeren på en betraktelig bedre og enklere måte enn Devil May Cry HD Collection gjør.

Helhetlig sitter jeg igjen med svært skuffende inntrykk av denne HD-samlingen, som er helt identisk med den som ble lansert til den forrige konsollgenerasjonen. For de av dere som eier Xbox One X eller PS4 Pro og som gledet dere til å prøve ut spillene i 4K, dere må dessverre nøye dere med 1080p på disse konsollene også. Det synes jeg er litt kjipt for detaljene og teksturene kunne sikkert blitt enda tydeligere i 4K.

Bonus: Remote Play på PS Vita

Som bonus til denne anmeldelsen vil jeg skrive kort om hvordan det var å spille Devil May Cry HD Collection på PS Vita, gjennom Remote-Play.

Opplevelsen jeg satt igjen med etter å ha spilt Devil May Cry HD Collection på PS Vita var så bra at jeg nesten ikke hadde lyst til å spille på PS4 lenger. Først og fremst vil jeg påpeke at jeg har den første PS Vita-modellen som har OLED-skjerm, så grafikken var på lik linje (følte jeg) med Ninja Gaiden Sigma Plus-spillene til PS Vita. Den eneste forskjellen var egentlig i omgivelsene, der PS Vitahadde en mye mørkere tone og utydeligere detaljer enn det er på PS4. Ellers var musikken på topp, og jeg likte spesielt godt å spille Devil May Cry 3: Dante's Awakening på PS Vita, fordi jeg kunne endre rulleknappen til R3-knappen. Jeg synes det var ganske hendig å kunne trykke på hjørnene av touch-skjermen for å bytte mellom våpenene til Dante. Jeg følte liksom at jeg fikk brukt alle mulige deler av PS Vita-konsollen på en brukbar og skikkelig kul måte. Mens jeg skriver så smiler jeg, for opplevelsen var så usedvanelig bra at jeg lurer på hvorfor i all verden Capcom ikke bare lanserte denne samlingen til PS Vita i samme slengen. Det hadde definitivt forbedret inntrykket mitt av samlingen. Men sånn er det altså dessverre ikke.

Devil May Cry HD CollectionDevil May Cry HD Collection
Forskjellen mellom PS4 (til venstre) og PS Vita (til høyre)
Devil May Cry HD Collection
Devil May Cry HD Collection
Devil May Cry HD Collection
Devil May Cry HD Collection
Devil May Cry HD Collection
Devil May Cry HD Collection
Devil May Cry HD Collection
Devil May Cry HD Collection
05 Gamereactor Norge
5 / 10
+
Nostalgien er på plass. PS Vita Remote-Play er innmari kult. Detaljerte omgivelser.
-
Musikken har en merkelig loop og de ulike lydene i spillet balanserer ikke riktig i forhold til hverandre. Er ikke helt synkronisert. Elendig oppskalering av spillene med mye i gammelt 4:3 format. Ikke forbedret håndkontroll-oppsett til DMC 1&2.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene