GR STREAMING
Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Sea of Thieves

Sea of Thieves

Eirik har skrudd på seg trebeinet, tatt på seg øyelapp og satt seil i Rares nye sjørøversimulator. Men er piratlivet egentlig noe for ham?

TwitterReddit

La meg bare tipse deg om dette med en gang: gi blanke søren i karakteren du ser nederst. Sea of Thieves er nemlig et spill som folk helt klart vil ha veldig ulike meninger om. Dette skyldes at Rare har laget en opplevelse de tydeligvis ønsker skal være for alle, noe som fører til at det aldri blir eksepsjonelt bra på mange områder, men i stedet gjør det aller meste helt greit.

Noe av det beste Sea of Thieves likevel gjør er å leve opp til lovnadene om å være en slags sjørøversimulator. Med en gang spillet startes opp kan vi velge hvem vi skal spille som blant utallige tilfeldig genererte figurer, som gjerne har ulike kroppsbygninger, ansikter, tatoveringer, kortbukser, jakker og mer. Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å lage min helt egne figur, men jeg fant til slutt et tilfredsstillende alternativ etter å ha gått gjennom litt over tjue alternativer. Deretter ble jeg satt fri for å gjøre sjørøverting i den vakre verdenen.

Sea of Thieves

Når jeg sier fri så mener jeg fri også. Jeg våkner opp i et hyggelig krypinn, spiser en banan på en ganske uvanlig måte for å få igjen litt helse, og får et lite tips om at jeg kan finne oppdrag hos tre ulike personer på øya. Gold Hoarders-gruppen gir den klassiske sjørøver-følelsen ved å be meg finne en skatt ved hjelp av et skattekart eller gåteløsning, Merchant Alliance ber meg om å fange ulike dyr og ta dem med tilbake til oppdragsgiveren, mens Order of Souls tar meg ut i kamp mot et ekstra sterk skjelett eller to. Allerede her vises det som nok blir det største ankepunktet for mange: mangelen på variasjon. Disse oppdragene endrer seg ikke nevneverdig utover i spillet, så selv om du kanskje må til andre steder gjør du i hovedsak det samme om og om igjen. Sea of Thieves er rett og slett et såkalt sandkassespill med veldig lite sand i. Det avhenger mye av hva du klarer å gjøre med den sanden du faktisk har.

Jeg oppdaget veldig raskt at det ble vanskelig å ha det gøy alene i Sea of Thieves. For all del, Rare lar oss bruke et mindre skip om vi er alene, men der stopper også alle tanker om at noen kanskje spiller alene. Ting tar lenger tid, blir raskt ensformige, og man blir et lettere mål for andre spillere når man er en ensom sjørøver. Man får dermed mer tid til å nyte den utrolige sjøteknologien som nesten kan gjøre folk sjøsyke, det artige figurdesignet og klassiske sjørøveromgivelsene og musikken, men dette kan man da også nyte sammen med andre. Personlig ble jeg da lei etter et par timer med spilling, noe som heldigvis ikke er tilfellet med en skikkelig sjørøverbande.

Sea of Thieves

Klarer du å samle to eller tre venner økes underholdningsverdien betraktelig ved at ting går raskere og ikke minst blir mer kaotisk. For det er ikke tvil om at Rare har laget et spill som krever at andre personer er rundt deg. Plutselig gjør du ikke bare monotone oppdrag lenger, men får en helt ny opplevelse siden dere er flere som gjør ulike ting. Sammen får dere tilgang til et større skip som krever samarbeid for å seiles, muligheten til å prøve dere på vanskeligere utfordringer, eller bare leke dere med de underholdende mekanikkene i spillet. Ta dere noen glass for mye slik at dere kan spy på hverandre, prøv å stjel skattene til andre sjørøvere, skyt dere ut av skipets kanoner, let etter noen av spillets hemmeligheter eller hva det enn måtte være. Å spille noe sammen med andre kan helt klart forbedre opplevelsen i mange andre spill, men Sea of Thieves får det hele til å føles ut som en lek når du er sammen med de rette personene.

Hovedgrunnen til dette er at du lettere kommer borti unike historier du vil kunne snakke med andre om, eller bare ha gode minner om når dere er flere som spiller. Kanskje er det "Pål" som aldri klarer å høre etter når han styrer skuta, og derfor seiler skipet langt opp på land. Om det da ikke er "Irene" som har tatt noen glass for mye, og dermed ikke klarer å gå ombord i skipet med skatten uten å svimle rett ut i vannet fylt med haier hver gang. Spillet kan i seg selv hjelpe til med litt kaos og moro også ved å plutselig sende oss inn i en storm, få en kraken til å angripe oss, sende ut en flaskepost som tar oss til gjemte skatter, eller aktiverer et av de raid-lignende Skeleton Forts-utfordringene i jakten på nye ting å pynte oss med. Sistnevnte vil bli veldig viktig for dere som ønsker å se en fremgang i spillet.

Sea of Thieves
Sea of Thieves
Sea of Thieves