Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

ARK Park

ARK Park

Hvor langt tilbake i tid må du reise for å finne bunn i bøtta for VR-spill? Svaret er ca 65 millioner år...

TwitterRedditGoogle-Plus

For over ett år siden laget Crytek et Jurassic Park-inspirert VR-spill som het Robinson: The Journey (2016). Det var en stor skuffelse, men vi kunne trøste oss med at det så bra ut. Nå er det Chinese Snail sin tur å prøve å levere en ordentlig Jurassic Park-opplevelse I VR-format. ARK Park er basert på fjorårets overlevelsesspill ARK: Survival Evolved, og det er dessverre tydelig både i hvordan spillet føles, og ser ut. Dette spillet har ikke mange bein å stå på, og kan heller ikke støtte seg på et pent utseende.

Som sin storebror har ikke ARK Park et spesifikt plott. Spillere kan traske fritt rundt i en dinosaurpark, og oppleve alt det forskjellige den har å by på. Spillet har tre hovedseksjoner hvor man kan gjøre ting. I vitenskapsseksjonen kan man gå inn i en tom bygning og inspisere et par hologram-dinosaurer for å bli bedre kjent med dem. Og det er det hele.

I innsamlingsseksjonen er du ute i naturen og undersøker diverse flora og fauna. Denne seksjonen er nivåbasert, og for å låse opp neste nivå må du samle inn en viss mengde informasjon. Dette gjør du vet å skanne dyr, hamre løs på steiner med en liten hakke og veive hanskene dine foran forskjellige planter. Brettene er veldig små, og gir ikke mye rom for bevegelse. Så mye for "ute i det fri".

ARK ParkARK Park

Den tredje seksjonen er en fullstendig ulogisk skyteseksjon hvor man skal gå I dekning og skyte på dinosaurer for å beskytte basen sin. Men dinosaurene løper mot en rar scifi-inspirert...ting, og bryr seg ikke om spilleren overhodet. Når dinosaurene når denne tingen begynner de å rykke til og miste energi. Du, som spiller, må bruke en idiotisk pistol til å skyte dinosaurene med, og når de dør forsvinner de i løse lufta, som om dette egentlig er et skytespill fra tidlig 90-tallet.

Alle disse seksjonene og opplevelsene virker greie nok på papiret, men det er umulig å nyte dem på noe vis, mye fordi bevegelsene i spillet er helt forferdelige, uavhengig om du bruker Playstation Move eller Dualshock 4. Spillet benytter seg av en standard innenfor VR-spill, nemlig teleportering. Men du må velge teleporteringen ved å peke på ikonet med VR-headsettet ditt, og enten så er ikonet hyper-følsomt, eller så reagerer det ikke overhodet. Og fordi brettene er så små er det en masse usynlige vegger overalt, som gjør det å bevege seg enda vanskeligere og klønete. I tillegg er plasseringen av knapper og ikoner rotete og klumsete, og gir ikke alltid like mye mening. Bytter du fra Move-kontrollerne til Dualshock, ser du forsatt Move-kontrollerne på skjermen, i tillegg til at ikke alle funksjonene du trenger for å gå videre er tilgjengelige på Dualshock 4.

ARK ParkARK Park
ARK ParkARK Park
ARK ParkARK Park