Dragon's Crown Pro

Dragon's Crown Pro

Anders har tatt et gjensyn med en visuell slager fra 2013. Mennene er like bredskuldrede, kvinnene like barmfagre, men har Dragon's Crown Pro noe mer å komme med enn det?

TwitterRedditGoogle-Plus

Dragon's Crown er et 2D «beat 'em up» som tar deg gjennom en klassisk eventyrverden. Du velger mellom seks ulike krigere, henholdsvis: Fighter, Elf, Amazon, Wizard, Sorceress og Dwarf.
Alle figurene har nokså ulik spillestil og kan også lære sine egne, unike evner.

Da spillet opprinnelig ble lansert på PS3 og Vita tilbake i 2013, fikk det enkelte reaksjoner på sitt noe overdrevne figurdesign. Og det er nok ikke uten grunn. Her er mennene så bredskuldret at ingen t-skjorte i verden ville passet, mens noen av kvinnene har et frontparti som garantert ville ført til prolaps. Figurdesignet til side, Dragon's Crown har en enestående, klassisk visuell stil, som bader i fantasi, farger og estetikk. Nå ser spillet også bedre ut enn noen gang, da PS4-utgaven støtter 4K-oppløsning.

Dragon's Crown Pro
Den klassiske rollebesetningen. Delvis i hvert fall.

Det er verdt å merke seg at Dragon's Crown Pro er mer en port av originalspillet, enn noen form for remaster. Det er ikke lagt til noe nytt innhold som skiller det vesentlig fra de eksisterende utgavene. Det er nok i all hovedsak for å beholde cross-play mulighetene spillet innehar. Lagringsfilene fra både PS3 og Vita kan lastes opp i skyen, for så og hentes ned på PS4. Jeg fant ikke igjen min «Elf-save» fra Vita og måtte derfor starte fra scratch, men muligheten til å fortsette på sine eksisterende gjennomspillinger er der for etablerte spillere. Dette betyr derimot også at troféene fra de andre versjonene blir videreført. Dragon's Crown Pro har ikke en egen, unik troféeliste.

Historien i spillet finner sted i kongeriket Hydeland, som for så vidt er den samme fantasiverdenen som Odin Sphere og GrimGrimoire, som også tilhører Dragon's Crown-utvikleren Vanillaware. I Hydeland jaktes det på dragens krone, en legendarisk gjenstand med magiske krefter. Din figur blir rekruttert til oppgaven og bæres gjennom velkjente områder som forheksede skoger, slott og mystiske katakomber. Her venter horder av fiender og spennende bosskamper. Det skal sies at historien i spillet er ganske pregløs og når aldri et punkt hvor den griper tak i deg og nekter å slippe. Den klarer likevel å stå nokså støtt, takket være fortellerstemmen til en eldre herremann.

Dragon's Crown Pro
Hvem er snill og hvem er slem? Aldri godt å vite.

Gameplayet i spillet baserer seg i all hovedsak på å grisebanke fiender. Avhengig av hvilken figur du velger, kan du skyte kraftige piler, sette slagmarken i fyr og flamme eller plante øksa di i trynet på de som måtte finne på å stå i veien. Dragon's Crown Pro kan spilles alene, men er nok enda artigere med opptil tre medspillere. Har du ingen til å hjelpe deg i nødens stund, kan du ta med deg maskinstyrte krigere, mange av de som du selv må bringe tilbake til livet, etter å ha funnet levningene deres rundt omkring i verden. Men fire krigere travende rundt på skjermen kan bli ganske kaotisk, noe som ofte fører til at det ikke alltid er like lett å holde styr på alt som skjer.

Dragon's Crown Pro
Det er ikke alltid like lett å se hvor figuren din er på skjermen...
Dragon's Crown Pro