Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國

Hyrule Warriors: Definitive Edition

Hyrule Warriors: Definitive Edition

Anders har igjen herjet rundt i Hyrule, og bekjempet horder av illsinte fiender. Hvordan gikk det egentlig?

TwitterRedditGoogle-Plus
Hyrule Warriors: Definitive Edition

Mange hevet øyenbrynene da Hyrule Warriors ble lansert til Wii U i 2014. Krysningen mellom en av Nintendos største serier og Omega Forces Dynasty Warriors virket som en snedig kombinasjon. Resultatet var en actionfest med fanservice fra ende til annen. Flere av de velkjente figurene fra det enorme Zelda-universet, ble sluppet løs på slagmarken med fiender så langt øyet kunne se. Til tross for Wii U's middelmådige suksess, solgte Hyrule Warriors nokså godt. Etter hvert kom det DLC-pakker og en egen versjon til Nintendo 3DS.

Hyrule Warriors Definitive Edition er, som navnet tilsier, den komplette utgaven av spillet. Den inkluderer alle DLC'er, moduser og annet tillegg. Hele 29 figurer (!) er spillbare, de aller fleste som kjenninger fra hovedserien. Samtidig forteller Hyrule Warriors sin egen historie og har således enkelte originale figurer også. Ved første øyekast kan det se ut som de er hentet fra en eller annen animeserie, men de sys til syvende og sist godt inn i serien spillet er basert på. Mange av figurene gjør nesten også mer ut av seg her, enn i spillene de stammer fra. Å se den alltid så standhaftige Impa gå helt bananas med et sverd som er større enn seg selv, er intet annet enn et fascinerende skue.

Hyrule Warriors: Definitive Edition
Linkle: et rotehue som tror hun er en reinkarnert helt, Lana: en overenergisk heks og Marin, som opprinnelig stammer fra Link's Awakening.

Det er noe usedvanlig tilfredsstillende med Hyrule Warriors' "hack-and-slash" tilnærming. Følelsen av å hogge deg gjennom horder av fiender på opptil 50 av gangen, er ganske heftig. Det er en actionballett med få avbrekk, hvor din favorittfigur får sin velfortjente tid i rampelyset. Antall figurer å velge mellom er imponerende og hver og en har sine unike animasjoner når de traver rundt på slagmarken. Kontrollene sitter også godt, kanskje spesielt med den utsøkte Pro-kontrolleren til Nintendo Switch. Det er likevel verdt å nevne at spillet også tar seg godt ut så fort du tar konsollen ut av dockingen, og Hyrule Warriors er i bunn og grunn et ypperlig spill å ta med seg på farten.

Selve kampoppsettet er derimot tilnærmet identisk. Alle figurer utnytter nemlig kombinasjoner knyttet opp mot knappene B og Y, med X som et eget alternativ for "strong attacks". Ser man bort ifra ulike våpen og animasjoner, gjør samtlige figurer nøyaktig det samme og antall kombinasjoner er heller ikke nok til at det skapes særlig med variasjon i angrepsmønstre til hver enkelt figur. Alt er naturligvis flashy og "over the top", men etter å ha sett det samme angrepet 100 ganger, begynner man å bli litt mett.

Hyrule Warriors: Definitive Edition
Denne gangen bestemte Zelda seg for å ta saken i egne hender.
Hyrule Warriors: Definitive Edition