Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國

Nintendo Labo: Variety Kit

Nintendo Labo: Variety Kit

Papp+videospill=sant? Peter har brettet papp i timevis for å finne svaret!

TwitterRedditGoogle-Plus

Innovasjon og kreativitet er noe som har blitt Nintendo sitt varemerke. De andre store spillprodusentene har stort sett fulgt den samme formelen som alltid har funket. Samtidig har Nintendo kjørt et litt eget løp. Dette har gitt oss bevegelsessensor, merkelige håndkontrollere og nyskapende måter å spille på. Det er ikke alltid så lett å vite hva Nintendo finner på neste gang, og denne gangen føler jeg Nintendo har prøvd noe absolutt ingen hadde forutsett; Papp! Ja, Papp! Høres det teit ut? Ja, klart det gjør det, men Nintendo beviser nok en gang at de er innovatører i ypperste klasse!

Nintendo Labo: Variety Kit

Mange reagerte på ideen om å bygge ting av papp til å brukes i spill, men allerede ved den første traileren for spillet var jeg ganske positiv til konseptet. Traileren viste et enormt potensiale for hva man kan få til med papp og joy-cons. Når man starter opp spillet får man en liten liste over såkalte «toy-cons» man kan bygge. Jeg begynte mitt lille «labo-eventyr» ved å bygge den lille «bilen». Denne er egentlig veldig enkel å lage, og ser ikke så veldig ut som en bil. Denne tok bare noen minutter å bygge, så det er nok den de fleste velger å bygge først. Selv om konstruksjonen bare er en kloss med noen pigger som ben fungerer den faktisk ypperlig ved hjelp av vibrasjonen fra joy-consene! Man fester en joy-con på hver side av bilen før man bruker selve Switch-konsollen som en fjernkontroll. Her kan man styre både til høyre og venstre, mens man kan bruke IR-kameraet på den høyre joy-conen til å se fra bilens perspektiv på skjermen.

IR-kameraet er en viktig nøkkel til hvordan disse «toy-consene» fungerer. Spesielt på pianoet, som var det neste jeg valgte å bygge. Jeg gjorde den dumme feilen å prøve meg på dette litt sent på kvelden. Det viste seg fort at byggefasen ofte tar lang tid. Spesielt pianoet tok noen timer å bygge, og jeg ble sittende til langt på natt og brette tangenter. Det er dog ganske gøy å bygge, mye takket være den sinnsykt vellagde opplæringsdelen. Her er det umulig å gjøre feil. Spillet viser deg nøyaktig hvilke deler du trenger til hver fase av byggingen. Dermed får du se bitene du skal bruke i form av 3D-modeller på skjermen. Hvert skritt blir så vist til deg med disse modellene. Man kan zoome inn på demonstrasjonen, spole frem og tilbake, og ellers flytte rundt på kameraet for å ta en nærmere titt. Det kommer også tekstbokser som guider deg gjennom og sier ifra når noe litt vanskeligere dukker opp. Et morsomt eksempel på en slik tekstboks er «This next part is a doozy. It will take a long time, but you can do this!» Det er nesten som å ha en slags venn som følger med mens du bygger.

Nintendo Labo: Variety Kit

Man kan fort glemme at det ligger spill skjult under all denne pappen. Pianoet er ganske enkelt et lite piano med noen ekstra spaker for å lage effekter. Men så har vi for eksempel fiskestangen som gir deg et ganske artig fiskespill. I det spillet fester man skjermen under fiskestangen på genialt vis, så selve fiskesnøret havner bak Switch-skjermen for å gi illusjonen av at man fisker i vannet på skjermen. Dette var en helt sinnssykt kul opplevelse i starten. Dessverre tar det ikke lang tid før man blir litt lei. Dette går igjen også i de andre «toy-consene». Det er så gøy i starten, men blir raskt bare en enkel gimmick. «Toy-con»-huset er nok det mest skuffende av alle siden dette i hovedsak bare er en slags «trykk/dra/vri her og se hva som skjer»-greie. Akkurat den kan dog være artig for de litt yngre. Motorsykkelspillet er nok det med aller mest dybde. Selve racingbiten er akkurat passe interessant, og man har faktisk mulighet til å lage egne brett på en veldig enkel og effektiv måte.

Når jeg ser tilbake på min tid med Nintendo Labo blir det helt klart byggefasen jeg husker best. Det er tidkrevende, men gøy å bygge. Hvis du noen gang har likt å bygge Lego eller lignende så er jeg sikker på at du vil like Nintendo Labo. Ting tar tid å få ferdig, men det er en god følelse når du setter siste biten på verket og kan nyte synet av flere timers arbeid og tålmodighet. Vit at spillet også byr på en såkalt «Toy-con Garage». Der kan man programmere selv ved å bruke inputs og outputs for å lage egne «Toy-cons». Nintendo har allerede vist frem et enormt potensiale i denne biten og mulighetene er endeløse. Man kan lage en fungerende gitar ved hjelp av strikker, forandre fiskestanga til et instrument, og utrolig mye mer. Her er det bare fantasien som setter grenser. Glupe hoder har allerede klart å lage kopier av Pong og Flappy Bird, så bare det sier litt om potensialet. Nintendo Labo er litt hva man gjør det til selv, men er et fint prosjekt å begi seg ut på om du bare vil bygge eller prøve ut nye måter å spille spill på. Jeg er hvertfall positiv, og ser frem til hva fremtidige «Toy-con»-sett vil tilby.

7 / 10
+
Artig å bygge, svært gode tutorials, mulighet for å være kreativ i Toy-con garage