WarioWare Gold

WarioWare Gold

Det nye WarioWare-spillet er ute nå, og Ayub ble sent til Diamond City for å oppleve noen av Wario sine rampestreker!

WarioWare-serien tar turen til Nintendo 3DS, og er produsert av Intelligent Systems. Om du ikke kjenner til det spillstudioet så står de bak en rekke populære spill deriblant Mario Paint til Super Nintendo, Mario Kart: Super Circuit til GameBoy Advance, og Super Paper Mario til Nintendo Wii.

Som vanlig er Wario en sleip og morsom gjerrigknark, og denne gangen tar handlingen oss inn i Diamond City der Wario prøver på raskest mulig måte å få tak i så mye penger som overhode mulig. Han vil gjøre dette ved å lage sitt eget "spill", og setter i gang en turnering i Diamond City. Så desperat som Wario er ringer han etter flere kjente deltakere fra de tidligere spillene i serien, deriblant Jimmy T, 18-Volt, Kat & Ana og Mike.

WarioWare Gold er det første spillet i serien med stemmelagt historie, og dialogen er oversatt til fransk, italiensk, spansk og tysk. Selv om WarioWare-serien stort sett fokuserer på gameplay framfor historie, må jeg si at Intelligent Systems har klart å dra veldig godt nytte av dialogen. Jeg synes bruken av stemmeskuespill gir en bedre oversikt over hva som foregår, gjør det lettere å følge med på historien og ikke minst så er det mye morsommere å oppleve humoren i spillet gjennom samtalene som foregår. For eksempel er det en video der 18-Volt og 13-Amp havner i en rap-duell. Hadde det ikke vært stemmer i den scenene der så hadde jeg nok syntes den ville vært ganske så kjedelig og rar å se på. Dog vil jeg tro utviklerne ville ha funnet på noe annet og gjort ting annerledes, men det som de har klart å få til i deres nyeste WarioWare-spill er ganske bra utført.

WarioWare Gold
Glem Godzilla, her er det Marzilla og Bowzilla som gjelder!

Historien er delt inn i tre hoveddeler; Mash League der man må fullføre minispillene kun ved bruk av bevegelsesknappene (eller circle pad) og A-knappen, Twist League hvor du må benytte deg av den gyroskopiske bevegelseskontrollen. Den siste ligaen heter Touch League, og her skal du bruke 3DS-pennen til å fullføre minispillene. I hver av disse tre ligaene må du gjennom totalt fem ulike baner, og hver bane starter opp med en liten videosekvens av de ulike figurene i spillet. Etter et viss antall minispill kommer du til bosskampen, som kan være alt fra en boksekamp til en diger nese som skyter ut "baby neser" fra det digre neseboret sitt. Om du tror dette er alt må du tro om igjen, for etter å ha fullført alle tre ligaene låser du opp Ultra League - en modus som inneholder en god blanding av alle de tidligere minispillene fra de forskjellige ligaene.

WarioWare Gold
Kast pizzaen til meg! Jeg tar den imot med den digre munnen min.

Det som er kjekt, spesielt for barn, er at før du starter opp en ny liga så må du først gjennom en introduksjonsvideo der Wario forteller deg hva ligaen går ut på, og hvilke 3DS-knapper/funksjoner du skal bruke. Det jeg likevel savner er å få hint i minispill hvor man sliter med å fullføre eller ikke helt forstår hva som skal gjøres. Selv gikk jeg på en smell et par ganger, hvor det var uklart hvilke knapper som skulle trykkes på, eller hvilke bevegelser som skulle gjøres. Heldigvis er det få av disse minispillene som er vriene å forstå.

WarioWare Gold
Må... Få... Mer.... MUSKLER!!!

Antall baner i WarioWare Gold er slettes ikke dårlig, da spillet tross alt inneholder 300 minispill. Minispillene varierer fra gode gamle klassikere hvor Donkey Kong, Super Mario, Link, og Samus Aran dukker opp, til nye og morsomme minispill hvor du må hamre løs på A-knappen for å låse døren slik at en bjørn ikke greier å komme seg inn. Om du generelt liker Nintendo-spillene opp gjennom tiden så vil du også like utvalget av minispill i WarioWare Gold.

Utenom selve historien, inneholder WarioWare Gold haugevis av ekstrainnhold der noe låses opp etter at man har fullført visse oppdrag i hver enkelte liga. Oppdragene varierer mellom å være svært enkle til å bli ganske så hektiske. I tillegg får du muligheten til å spille gjennom hvert enkelte bane på nytt, og sette nye rekorder basert på antall minispill du klarer før du har mistet alle livene dine. Ikke nok med det, hastigheten og vanskelighetsgraden øker gradvis etter et visst antall fullførte minispill. Personlig syntes jeg det var ganske kult en stund, før jeg følte det ble ganske så repeterende. Ja, det ble vanskeligere og ganske så intenst, men repetisjonene av de samme banene gjorde meg lei.

Det finnes veldig mange andre typer ekstrainnhold, som for eksempel muligheten til å ta lydopptak av din egen stemme, og sette den inn i videosekvensene. Eller å se på gamle Nintendo gjenstander som er laget gjennom årene (hvem visste at Nintendo laget en gjenstand mot slutten av 60-tallet som het "Love Tester"?), spille gjennom 14 unike minispill og utfordrende moduser. Om dette ikke er nok har du også muligheten til å spille sammen med en annen via en lokal flerspillerdel. Om du har Amiibo-figurer liggende hjemme kan de brukes i en egen modus kalt "Wario's amiibo sketch" der du setter hvilken som helst Amiibo-figur oppå New 3DS-/2DS-konsollen for så la Wario tegne figuren.

WarioWare Gold
Nei, slutt nå da! Døren blir ødelagt om du fortsetter slik!

WarioWare Gold oser av humor, glede og ikke minst intensitet. Den gode gamle WarioWare-formen er på plass, og Intelligent Systems har klart å lage et unikt spill som benytter seg av alle mulighetene Nintendo 3DS-konsollen tilbyr. Selv om det er litt trist at hovedhistorien varer ganske kort, er det i grunn ekstrainnholdet som gjør spillet interessant. Ikke minst er rekordtavlen i hver bane med på å skape en god og solid gjenspillingsverdi, og et par av bonusminispillene er så kule at man av og til glemmer bort resten av spillet.

8 / 10
+
God holdbarhet takket være ekstrainnhold, fengende musikk, miks mellom nye og gamle baner, god bruk av 3DS-konsollens ulike funksjoner, flerspillerdel, stemmebruken er god.