Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider

Silje har begitt seg ut i de søramerikanske junglene for å lete etter skjulte skatter, jakte på slemme fiender og forhindre en apokalypse. Hvordan har det vært å gå noen mil i Lara sine sko?

TwitterRedditGoogle-Plus

Tomb Raider-spillene har vært blant oss siden 1996, og Lara er ei dame med skikkelig bein i nesa! Siden det første spillet ble lansert, har Lara gjennomgått mange forandringer, men den største endringen fant sted i 2013 da hun la fra seg sine ikoniske pistoler, og plukket opp buen og klatreutstyret i stedet. Shadow of the Tomb Raider er det tredje spillet etter denne forandringen, og jeg skal røpe med en gang - dette var en innmari kul opplevelse!

Handlingen foregår et år etter Rise of the Tomb Raider. Denne gangen skal vi til Latin-Amerika, hvor den onde organisasjonen Trinity lager kvalme. Lederen, Dr. Dominiquez - som tilfeldigvis hadde en finger med i spillet da Laras far ble drept - er på jakt etter en fantastisk skatt, men det er også Lara. Det de er ute etter er en skatt som sies å være nøkkelen til å påkalle mayaguden, Kukulkan - guden av skapelse og ødeleggelse. Nøkkelen består av en sølvboks og en dolk. Like etter at Lara finner dolken, kommer Trinity og gjør alt for å få fatt i den før henne. I full panikk, tar Lara dolken fra sin plass uten å tenke seg om, og setter dermed i gang en rekke apokalyptiske hendelser. Jordskjelv og oversvømmelser tar livet av mange uskyldige mennesker, og Lara er nå ansvarlig for å ha startet disse masseødeleggelsene. Nå må hun gjøre alt hun kan for å stoppe apokalypsen før hun kan ta hevn på Dominiquez, og turen går fra Mexico til Peru. Sølvboksen sies å befinne seg i den skjulte byen, Paititi, som er en eldgammel mayansk by som ligger skjult dypt inne i jungelen.

Shadow of the Tomb Raider

Paititi er spillets hub-level og er over dobbelt så stor som huben i Rise of the Tomb Raider. Her vil du finne blant annet et marked hvor det er mulig å kjøpe nye våpen eller bedre utstyr. Du kan også kjøpe diverse materialer som kan brukes til å lage forskjellige ting som kan gjøre jungeloverlevelsen litt mindre komplisert. Dette er første gang vi får muligheten til å selge ting vi finner mot penger som kan brukes på markedet, og da blir det mer meningsfullt å dra ut på tokt for å samle de mer verdifulle tingene som kan selges.

I Paititi er det mange innbyggere og ikke minst alpakkaer (som du kan klappe! Ehem...). Men det jeg skulle frem til er at innbyggerne kan gi deg sideoppdrag. Disse oppdragene er varierte og givende, og jeg vil anbefale å bruke mye tid på disse. Du vil bli bedt om å gjøre alt fra å jakte på truende dyr utenfor byen, til å redde en ung gutt fra en veldig urettferdig dødsdom.
Som de fleste vet, så er ikke jungeloverlevelse akkurat en dans på roser. Her er det mange farlige dyrearter med utrolige jaktinstinkter. Du må virkelig passe på hvor du går og du bør være godt forberedt før du bestemmer deg for å jakte på dem. Og ja, det vil være nødvendig å jakte om du vil ha materialer til å lage nye klær og våpenoppgraderinger.

Shadow of the Tomb Raider

Det er ikke bare dyrene som truer i jungelen. Trinity er ute etter å hindre Lara i å finne sølvboksen, og de gjør alt de kan for å drepe henne. Spillet har, i mye større grad enn forløperne, fokus på å snike seg rundt uten å bli oppdaget. Vi får servert noen heftige nye snikdrap-muligheter og Lara har aldri vært så brutal som hun er nå - En kvinnelig versjon av Rambo. Lara kan forgifte fiendene med fryktpiler laget av giften fra edderkopper og biller som hun finner i jungelen. Disse gjør at de angriper hverandre. Hun kan også blant annet klatre opp i et tre, skyte en fiende med en taupil for så å henge ham opp i treet. For å holde seg skjult, må hun bli ett med jungelen. Hun kan nå smøre seg inn med gjørme for å bli vanskeligere å oppdage, og hun kan skjule seg blant planter og røtter på fjellveggene.

Lara kan også bruke planter til å midlertidig forbedre noen av evnene sine. Hun kan forbedre observasjonsevnene sine i en kort periode eller forbedre fokusevnen slik at tiden går saktere når hun sikter. Når du bruker fokus, vil du se at fiendene lyser enten rødt eller gult. Når de lyser gult, kan du fint drepe dem uten å bli oppdaget av andre fiender. Lyser de rødt, blir du garantert sett av andre fiender om du utfører et drap.

Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider