GR STREAMING
Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

NHL 19

NHL 19

Daniel har tatt på seg skøytene og tatt turen på den virtuelle isen igjen.

TwitterReddit

EA Sports har lenge hatt de beste sportsspillene, og med NHL-serien som den aller beste av de for noen år siden. Etter overgangen til denne generasjonens konsoller har de derimot dabbet av noe voldsomt, og blitt møtt av krass kritikk fra hockeyfansen. Med NHL 19 håper de å ta tilbake tronen, og det hadde ikke overrasket meg om de gjør akkurat det. Helt siden parodien av et spill NHL 15 ble utgitt i 2014 har EA slitt med å blidgjøre sine fans på området. NHL 16 ble en opptur ene og alene fordi forgjengeren var elendig, og utviklingen siden den gang har ikke vært all verden. I NHL 19 er de tilbake til gode gamle takter.

NHL 19
Spill utendørs i World of Chel

Jeg vil begynne med det viktigste først. Skøytemekanismen i årets utgave er totalt overhalet og tilpasset tilbakemeldinger fra både offisielle «gamechangers» (spillere som i hovedsak lager innhold for streaming og YouTube som kommer med tilbakemeldinger til utgivere), og også fra resten av fanskaren sin. Serien har lenge slitt med at det virker seigt, og har ikke gjenspeilet det faktum at ishockey er verdens raskeste lagidrett. Nå har EA slipt skøytene skikkelig, og da flyter alt så meget bedre. I stedet for å bruke to sekunder på å snu seg på isen kan jeg nå gjøre retningsforandinger på et blunk, akkurat som i virkeligheten. Dette gjør at spillet går hurtigere, og hele flyten i spillet er langt bedre enn det har vært på mange år.

NHL 19NHL 19NHL 19

De fleste sportsspill er mest populære å spille på nett mot andre, men det finnes noen fanatikere der ute (meg selv inkludert) som virkelig liker en god enspillerdel. Her har EA også gjort store forbedringer fra tidligere versjoner. Franchisemodusen, hvor jeg styrer alt som er i en ishockeyorganisasjon fra pris på pølser i kiosken til spillersigneringer, har blitt mer populær med årene med god grunn. Denne har fått en ekstra overhaling som gjør at modusen nok vil bli enda mer populær. Et nytt scoutingsystem gjør at man får mer kontroll på hvilke talenter man kan finne rundt om i verden foran neste års talentdraft, men det stopper ikke der. Også spillere i ligaen må speides på for å få et riktig bilde på hvor gode de er. Uten at jeg sender speiderne mine til San Jose for å sjekke ut Erik Karlsson får jeg ikke korrekt informasjon om spilleren og hans verdi dersom jeg skulle prøve å bytte han til meg. Dette gir hele spillet en ekstra dimensjon som er savnet i samtlige sportsspill som inneholder amerikansk idrett. At NHL er første spill ute med denne funksjonen er smått utrolig, men veldig gledelig for meg som hockeyfan.

Apropos spillmoduser har EA i år innført «World of Chel», og for den som lurer: Chel er slengordet for NHL. Her har de samlet flere moduser inn under én fane, inkludert gode gamle EASHL, NHL Threes og Drop-in kamper. I tillegg er Ones og Pro-Am tilført som nyheter. Jeg kommer nærmere inn på de to nyhetene om litt. Først må jeg nemlig ta for meg hvordan jeg kan tilpasse utseendet på spilleren min. Dette går på tvers av alt innen World of Chel, og jeg har muligheten til å velge ett utseende for hverdagslig bekledning og ett utseende for profesjonell bekledning. Den hverdagslige bekledningen er den som blir brukt i modusene Ones, Pro-Am og drop-in kamper, og her kan jeg velge blant vanlige jakker, spillerdrakter, parkasjakker, hettegensere, luer og mer. Lydklipp for hva spilleren min roper ut om vedkommende setter inn en takling, scorer et mål eller redder et skudd er også ting som kan personaliseres.

NHL 19NHL 19

Alt i alt er det veldig mange justeringer jeg kan gjøre på spilleren min kontra hva som har vært tilgjengelig i tidligere versjoner, men dessverre så har de ikke gjort noen forandringer på måten jeg endrer selve utseendet på spilleren. Her må jeg fortsatt velge blant de 211 mannlige eller 18 kvinnelige forhåndsbestemte utseendene. Mange av disse er i tillegg meget like, slik at valgene er i praksis langt mindre.

Ones er en modus som kommer til å bli populær i NHL 19. I alle fall en liten periode. Her møter tre spillere hverandre hvor det er alle mot alle som skal score på en nøytral keeper. Det er like sannsynlig at man lykkes som en liten fintesterk spiller som et stort beist som takler hardt for å tilrive seg pucken, så her finnes det mange muligheter for å komme til det ultimate målet. At kampene spilles på små utendørs isflater ute på landsbygda gjør det hele ekstra sjarmerende. Jeg sitter likevel med følelsen av at dette blir litt som NHL Threes ble i NHL 18 hvor det var populært i et par uker før de fleste gikk litt lei.

NHL 19
Fog of War gir deg muligheten til å kjenne følelsen de ekte daglige lederne har.

Pro-Am er enspillerversjonen av "3 vs. 3"-hockey. Kampene spilles i likhet med Ones på utendørsbaner hvor jeg er på lag med to NHL-spillere (og en keeper) i kamp mot NHL-spillere på det andre laget også. Dette fungerer som en karrierestige hvor kampene blir vanskeligere jo lengre ut i spillet jeg kommer. Kampene er ofte av høy intensitet da det ikke er noen regler som offside og icing å forholde seg til. Det er også her jeg får mitt første møte med den nye forbedrede utgaven av de datastyrte spillerne. Her har EA virkelig tatt for seg legendariske Wayne Gretzkys utsagn «Jeg beveger meg der pucken kommer til å være», i form av at pasninger fra de datastyrte spillerne er langt smartere ved at de ser an både spillsituasjonen og bevegelsene mine før de legger pasningen mot meg.

NHL 19NHL 19
NHL 19NHL 19