FIFA 19

FIFA 19

Champions League er merkevaren for nok et fantastisk fotballspill fra EA Sports.

FIFA-spillere ikler seg alle former og fasonger med spillere som liker hver sin spillmodus. Hoveddelen av FIFA-samfunnet er derimot delt inn i to forskjellige grupper: de som spiller Football Ultimate Team (FUT) og de som spiller karrieremodus. Derfor ble jeg skuffet da jeg fant ut at de ikke hadde gjort de store forandringene med karrieremodusen i år. Selv om den var ganske bra i FIFA 18, og den er fortsatt bra i FIFA 19, er det rom for forbedringer, men dette er totalt oversett av EA for denne versjonen.

FIFA 19

Heldigvis består FIFA 19 av mer enn bare karrieremodusen, og det er mange andre nye tilskudd på andre deler av spillet. Den største av de alle er introduksjonen av de europeiske konkurransene, og i hovedsak Champions League, Europa League og den Europeiske Supercupen. Etter å ha blitt tvunget til å bruke oppdiktede versjoner av disse turneringene i tidligere år har EA Sports endelig klart å frarøve Konami lisensen, og i tillegg utvide lisensen til en rekke andre spillmoduser.

Fra avspark til karrieremodus, fra Journey til FUT. Hver eneste modus inkluderer Champions League på en eller annen måte, og det er i tillegg en egen modus for turneringen alene slik at jeg kan gjenskape det hele selv. Både presentasjon, logoer og den ikoniske Champions hymnen er tilstede. Før kampene kan jeg se egne Champions League-spesifikke animasjoner Derek Rae og Lee Dixon er hentet inn som et eget kommentatorteam til å kommentere Champions League-kamper for de som bruker engelsk kommentator.

En annen ny funksjon er Avspark 2.0. Her finner jeg en rekke nye måter å spille på som blant annet å simulere Champions League-kamper, diverse cupfinaler, og også alternative måter å nyte FIFA 19 på. Overlevelse er den mest omtalte nye modusen hvor lag mister en spiller dersom de scorer mål, men det er også flere andre tilgjengelig. Én modus lar meg spille slik at det er kun skudd fra utenfor sekstenmeteren som teller, en annen hvor kun avslutninger i luften telles som mål og det finnes også en modus hvor regelboken er kasta på havet, og man står fritt til å gjøre som man vil. Avspark 2.0 er et morsomt tilskudd spesielt de gangene jeg har venner på besøk, men det blir mest sannsynlig ikke brukt så mye i det lange løp.

FIFA 19

Dersom du, som meg, har likt The Journey vil du også like det seneste og siste kapittelet i historien om Alex Hunter. Denne gangen er fokuset flyttet mer over på søsteren Kim og bestekompisen Danny Williams. Det er fortsatt Alex Hunter som er hovedfokuset i historien, men jeg kan også følge episoder som handler om Kim og Danny, og skulle jeg bare ønske å spille historien til én av de er også dette en mulighet. EA har allerede annonsert at fokuset på det tredje kapitelet i historien har fokus på Champions League, og dette medfører en påtvungen overgang til Real Madrid. Alex må nå balansere det å være spiller, en stjerne og være et varemerke. Dette byr på utfordringer hvor jeg må ta flere avgjørelser for han underveis. Det er mange overraskelser i denne delen, og vi må bare bøye oss i støvet for EA Sports som har klart å finne nye metoder for å gjøre historien morsom og overraskende.

Til slutt må jeg ta en titt på den mest populære modusen i FIFA, Ultimate Team, og her finner jeg også noen nye funksjoner. Den største av disse er divisjoner hvor jeg alltid vil møte motstandere rundt mitt eget nivå. De første kampene brukes til å klargjøre hvilket nivå man ligger på hvor man så blir plassert i en divisjon. Etter dette spiller du kamper for å vinne ukentlige premier, og kan også kvalifisere deg til Champions Weekend League, en turnering som foregår kun i helger. Det er også noen nye Champions League-elementer, samt at de har inkludert noen flere ikoner som Eusébio, Johan Cruyff og Rivaldo.

FIFA 19

Andre gode gamle moduser er fortsatt tilgjengelig som online sesonger, proffklubber, egendefinerte turneringer og prestasjonsspill. FIFA 19 er ekstrem robust og inkluderer valgmuligheter for så og si alle typer spillere, og det er få spill som kan konkurrere med EA Sports sin fotballsimulator på dette området. Dette toppes jo av med alle de lisensierte ligaene, dusinvis av stadioner og oversettelser til flere språk.

Ser jeg på selve presentasjonen av spillet er det ikke stort som har endret seg siden FIFA 18. Menyene ser helt like ut, men de er moderne, fungerer og er lett tilgjengelige. Det er med andre ord ingen grunn til å endre på dem. Musikken i spillet gir fortsatt en positiv og energisk atmosfære, og det er også et tema i spillet som er laget av Hollywood-favoritten Hans Zimmer. Grafisk har det blitt en del forbedringer fra fjorårets versjon med en rekke nye animasjoner i kampene, flere spesifikke videosekvenser og også nye feiringer på tribunene. Presentasjonsmessig er FIFA 19 en massiv produksjon, og det vises godt.

En av de mest funksjonelle nye mulighetene i FIFA 19 er det nye taktikksystemet som lar meg justere hvordan laget oppfører seg på en enklere måte. Jeg kan velge om laget mitt skal presse motstanderen, hvor høyt opp forsvarslinja skal stå, om spillere skal stå og vente på ballen eller om de skal gå på løp og lignende valg. Viktigst av alt er at jeg nå kan endre taktikk for hver unike kampsituasjon. Som før kan jeg bruke piltastene på kontrolleren til å velge mitt lags mentalitet (veldig defensiv, defensiv, nøytral, offensiv eller veldig offensiv), men nå kan jeg også definere hva hver av disse valgene gjør. Hver av de kan ha sin egen formasjon, presstype eller oppførsel som åpner opp for en helt ny taktisk tilnærming til FIFA.

FIFA 19

Til slutt må jeg se litt på spillbarheten.

FIFA 18 var allerede fantastisk i form av spillbarhet, og FIFA 19 bygger videre på denne grunnpilaren. Hovedpunktet er introduksjonen av et helt nytt nivå i form av baller i luften. Det er lettere å løfte ballen, levere pasninger med hodet, kontrollere ballen med brystkassa og en rekke andre løsninger for å utvikle FIFA 19 til et spill med ballkontroll som vi aldri før har sett i et fotballspill. Det er veldig realistisk, og det kommer garantert til å gagne kreative spillere som nå kan vise frem noen imponerende mål.

Den kunstige intelligensen har blitt forbedret på tvers av hele spillet. Både motstanderne og mine egne spillere har blitt langt mer effektive i forsvarsspillet, og det er også et valg for om de datastyrte spillerne skal blokkere pasnings- og skuddforsøk automatisk. Dette gjør angrepsspillet noe mer utfordrende, spesielt på midtbanen, ettersom spillere presser mer og er langt mer effektive i posisjoneringen. For å skape sjanser må man nå være langt mer kreativ enn i FIFA 18.

FIFA 19

Beregnede avslutninger er et mindre imponerende tilskudd til serien. For å starte en skuddanimasjon må jeg trykke ned knappen en gang, og så trykke en gang til før spilleren treffer ballen. Om jeg treffer riktig blir skuddet presist, men om jeg bommer er det større sjanse for at skuddet går utenfor. Helt ærlig så er jeg ikke fan av dette. Det virker som en unødvendig komplisering av spillet, og EA Sports er mest sannsynlig klar over dette ettersom de har lagt til et valg om å slå av denne funksjonen. Noen kommer helt sikkert til å like denne funksjonen, men jeg er ikke blant disse.

FIFA 18 var et fenomenalt fotballspill og FIFA 19 følger i samme fotspor, men med noen betenkeligheter. Er FIFA 19 bedre enn FIFA 18? Helt klart, men jeg er litt skuffet over mangelen på nye funksjoner i karriermodusen, og jeg synes beregnede avslutninger er mer en gimmick enn noe som tilfører spillet noe særlig. Jeg har også oppdaget noen bugs i både menyer og i kamper, men ikke noe som forverrer opplevesen nevneverdig (og jeg håper også disse rettes i neste oppdatering). FIFA 19 forbedrer seg ikke like mye som FIFA 18 gjorde, men det er det beste fotballspillet jeg noen gang har spilt, og det er fylt med masse godt innhold. Tilskuddet av Champions League bør også være mer enn nok for å få flere spillere tilbake til serien.

FIFA 19
9 / 10
+