Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Broken Sword 5: The Serpent's Curse

Broken Sword 5: The Serpent's Curse på Switch

David har prøvd seg på kreativ tekning og gåteløsning i Broken Sword 5: The Serpent's Curse på Nintendo Switch. Men hvordan gikk det egentlig?

• Tekst: David Selnes
TwitterRedditGoogle-Plus

Hvor skal jeg begynne med Broken Sword? Det er en spillserie jeg ikke har spilt særlig mye, eller dedikert veldig mye tid til, med unntak av Broken Sword: The Sleeping Dragon på PS2. Men det nyeste spillet i serien kunne friste med en herlig tegneserieaktig grafikk og omgivelser som tatt ut av en illustrasjonsbok, samt gåter og mysterier, så tenkte jeg at det var på tide å gi serien en ny sjanse.

Broken Sword 5: The Serpent's Curse er satt til Frankrike, og følger seriens to hovedpersoner, George Stobbart og Nico Collard. George jobber for et forsikringsselskap som nettopp har forsikret et kunstgalleri. En jobb som hørtes ganske trygg og kjedelig ut, skulle en tro. Introduksjonen har knapt rukket å bli ferdig før galleriet blir ranet av en maskert mann, som i samme uheldige øyeblikk skyter og myrder galleriets eier, før han stikker av med et maleri.

Broken Sword 5: The Serpent's Curse

Og slik starter altså spillet. Du setter straks i gang med å løse oppgavene og gåtene bit for bit. Som den profesjonelle forsikringsagent George er blir det altså å samle så mange spor og bevis som mulig for å oppklare mordet, og samtidig finne ut hvorfor et tilsynslatende verdiløst maleri var så ettertraktet. Det er i løpet av disse første oppgavene at du blir kjent med spillets kontroller, og til et pek-og-klikk-spill så fungerer det helt greit å bevege pekeren over skjermen med tommespakene, bruke knappene til å utføre handlinger og undersøke objektene og omgivelsene dine. På Swicth er det også touch-muligheter som lar deg styre spillet ved å bare trykke der du vil gjøre noe, men jeg følte ikke at dette fungerte like kjapt og effektivt som med kontroller. Spillet er nok ikke helt klart til å gå fra pek-og-klikk til pek-og-press enda.

Broken Sword 5: The Serpent's Curse

Det hele er ganske rett frem. Undersøk og snok rundt og finn diverse gjenstander som du plukker med deg, disse gjenstandene vil garantert brukes i en eller annen form for å komme seg videre, og kombinasjonen av disse kan til tider være ganske genial, men samtidig kan det også virket meget åpentlyst hva som må gjøres. Av og til, innimellom, kommer det noen gåter som kan være litt vel vanskelige, og man føler ikke at man helt får noen ordentlige gode hint om hva man skal gjøre, da er det vel og bra at spillet faktisk har en hint-funksjon.

Broken Sword 5: The Serpent's Curse