Forza Horizon 4

Forza Horizon 4

Daniel røsket seg løs fra PlayStation-kontrolleren og inn i Forza-verdenen for første gang. Kjørte han seg vill eller funket GPS'en?

TwitterReddit

Jeg har i alle år vært notorisk bruker av PlayStation fremfor Xbox, men denne sommeren tok jeg steget inn i Microsoft sin verden i hovedsak på grunn av Forza-serien. Mitt første møte ble nå Forza Horizon 4, og jeg må innrømme allerede at jeg ikke angrer på investeringen som ble gjort da jeg kjøpte konsollen.

Grafikken i Forza har alltid vært det jeg har hørt mest om i diskusjoner om bilspill med andre entusiaster, og da spesielt i Horizon-serien. Scenene jeg blir møtt med ved oppstart av spillet bekrefter det jeg har fått høre fra andre om at alt ser helt strålende ut.

Forza Horizon 4 starter slik jeg forventer det skal starte. Jeg blir introdusert til spillet ved at jeg blir kastet ut i bilen for å gjøre meg kjent med nye funksjoner. Det passer meg utmerket i og med at jeg ikke har prøvd serien før, og jeg lærer meg tidlig hvordan bilen oppfører seg med kontrolleren min. I tillegg blir jeg presentert for de fire årstidene som mye av spillet handler om, og jeg må innrømme at det er høsten i det vakre britiske landskapet som får det meste av oppmerksomheten min.

Forza Horizon 4Forza Horizon 4

Selv om det visuelle imponerer i Forza Horizon 4 blir jeg litt forvirret i menyene. De er stilige, men det er veldig mye å velge mellom, og jeg sliter litt med å finne frem i starten, da jeg ikke kjenner til alle begrepene som Forza-spillere har gjort seg kjent med opp gjennom årene. Dette ble bedre etter hvert, og jeg tror nok at det går rimelig fort for de fleste å komme seg inn i Forza-språket.

Spillinnholdet i Forza Horizon 4 er som jeg forventet, og ikke helt ulikt The Crew 2 som jeg kjenner godt fra PlayStation. Med et kjapt søk på interwebben fant jeg også ut at det er slik det har vært gjort i tidligere Horizon-spill. Strukturen starter med en historie som bunner i en festival (Horizon Festival) som deler seg inn i flere underkategorier som gateløp, offroad-løp og rallyløp. Her er det enorme mengder innhold både i form av aktiviteter, og ikke minst det viktigste, biler. Bestiller du Ultimate-versjonen av spillet får du også en del ekstra biler fra starten av som kan være kjekke å ha, i tillegg til et par andre «godsaker».

Forza Horizon 4Forza Horizon 4

Flerspillfunksjonen fungerer helt greit i Forza Horizon 4. Her har jeg mulighet til å velge å kjøre mot andre for å ha det morsomt, eller jeg kan velge en mer konkurransepreget tilnærming. Nytt i år er at Microsoft Studios har integrert Xbox sin gruppefunksjon for å gjøre det lettere å samle fem venner i en spilløkt. Denne delen av spillet fikk jeg ikke prøvd dessverre, men resten av flerspillerdelen fungerte helt fint gjennom prøveperioden.

Lydmessig har Forza Horizon mye å gå på for meg personlig. Etter hvert som jeg låser opp nye radiokanaler (jepp, du leste riktig, disse låses opp over tid) merker jeg at det finnes utrolig mye musikk som faktisk er rimelig dårlig. Det er selvsagt viktig å påpeke at dette er individuelt fra spiller til spiller, men for min del så savnet jeg for eksempel en kanal med bare rock som i mine ører passer godt til bilspill. Det er riktignok en del kanaler å velge mellom slik at de fleste skal nok klare å finne en kanal som er verdt å høre på. I verste fall kan hele radioen slås av, og jeg kan nyte min egen Spotify-spilleliste eller motorlyden. Her kommer nemlig spillet frem i et bedre lys med et godt lydbilde fra bilens motor, ved kollisjoner og lyder i naturen.

Forza Horizon 4Forza Horizon 4
Forza Horizon 4Forza Horizon 4