Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Little Dragons Café

Little Dragons Café

David har prøvd seg som café-eier og drageoppdretter i det nye spillet til Yasuhiro Wada. Men hvem var vanskeligst å håndtere - dragen eller gjestene?

• Tekst: David Selnes
TwitterReddit

Skaperen av Harvest Moon, Rune Factory og Little King's Story har satt på grytene og kokt opp et helt nytt spill! Denne gangen er det ikke en bondegård eller et kongerike som skal gjenoppbygges. Nå er det en café som skal driftes og en drage som skal oppdras!

Historien i Little Dragons Café dreier seg rundt en familiedrevet café langt ute i gokk en plass. Den drives av en mor og hennes to barn. En bror og søster som plutselig befinner seg i en litt uheldig situasjon når deres mor på mystisk vis har falt inn i en dyp dyp søvn som hun ikke våkner fra. Der står de altså, uten å vite hva de skal gjøre, eller hvordan de skal klare å drive caféen alene. Frykt dog ikke, for plutselig dukker en trollmann opp fra ingensteds. Med seg har han et drageegg og forteller søskene at moren deres har drageblod i seg, og den eneste måten å vekke henne fra den dype søvnen på er ved å oppdra en drage. Ganske merkelig scenario, men historien her er ment til å være enkel og, ja, litt humoristisk.

Little Dragons Café

Little Dragons Café kombinerer forskjellige sjangere, uten å helt gi sin fulle dedikasjon til noen av dem. Det er litt café-simulator, det er en liten dose rollespill, et snev action og samtidig et rytmespill. Dette hørtes kanskje ganske forvirrende og kaotisk ut, men det er ikke så stressende som det virker, nettopp fordi spillet har inkludert alle disse elementene i sin aller simpleste form.

Dagene starter med at man løper ut fra caféen for å hamstre inn ingredienser og oppskrifter som man kan bruke til å lage mat og utvide café-menyen. Etter hvert som man utforsker mer så åpner man opp nye områder å utforske. Deretter hjelper man litt inne i caféen ved å servere og betjene gjestene, og det er egentlig essensen i spillet. Etter hvert vil spesielle gjester dukke opp som driver historien fremover, men dette skjer i et ganske så rolig tempo.

Dette er et spill man kan slappe av med, ikke noe man spiller når man søker action og spenning. Faktisk er det det aller mest «chille» spillet Yasuhiro Wada har laget. Her er det ikke snakk om noen tidsfrist på å bli ferdig med et mål. Man kan ta akkurat den tiden man trenger, og det er heller ingen straff for å sluntre unna arbeidsdagen, fremgangen i historien går bare littebitt tregere. Her trenger du ikke tenke på at noe må plantes, vannes eller stelles med. Det man trenger finner man når man går ut døra hver dag.

Little Dragons Café

Historien drives fremover ved at man forbedrer ryktet til caféen. Dette gjøres selvsagt ved å servere god mat og ha en oppdatert meny. Når ryktet er godt nok vil spesielle gjester dukke opp som av diverse grunner har et dilemma i livet som kun kan løses ved et kortere opphold hos Little Dragons Café. Etter hvert som man spiller får man også flere medhjelpere som kommer og hjelper til i caféen. En glamorøs ork som vil være kokk, og en lat alv som drømmer om å bli en stor musikker, er to eksempler på figurer du introduseres for tidlig i spillet.

Matlagingen i spillet gjøres via et enkelt rytmespill som ikke er så altfor krevende, og selv om du ikke skulle klare å få inn rytmen og treffe alle notene, så vil retten fortsatt bli laget. Så igjen, det er ikke noe særlig man blir «straffet» for i spillet.

Spillet er nok kanksje litt for chill, og mangelen på særlig utfordring og mestring gjør at man kanskje blir litt fort lei den rolige og idylliske tilværelsen. Spillet prøver egentlig mest bare å fortelle en historie eller et eventyr, noe den visuelle stilen gjenspeiler ganske godt. Det nærmeste man kommer spenning i spillet er ved å utforske områdene utenfor caféen for å jakte på ingredienser og oppskrifter.

Little Dragons Café
Little Dragons Café