Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

Rockstar er tilbake etter årevis med problematisk utvikling, og leverer deres beste spill hittil.

• Tekst: Magnus Groth-Andersen (Oversatt av Ingar Takanobu Hauge)

TwitterRedditGoogle-Plus

Iblant hender det at vår oppfatning av historiefortelling og kunst blir forvandlet og aldri blir det samme igjen. Vi har alle gode minner fra slike opplevelser hvor vi på et eller annet vis blir endret, enten det er ved å lytte seg gjennom Pink Floyds The Wall i sin helhet, se byen folde seg i Inception, eller ankomme neon-opplyste Vice City for første gang. Disse øyeblikkene er kjære for oss, og det krever sanne mestre for å skape dem. Det er derfor Rockstar innehar en såpass spesiell posisjon innenfor denne industrien, fordi nesten hver enkelt av oss har minst ett slikt øyeblikk fra et av deres prosjekter. Det kan være et bankran i Grand Theft Auto V, skuddveksling i Saint Mark's Bistro i San Andreas eller den gangen man redder bandet Love Fist i Vice City.

For mange spillere er det derimot øyeblikket hvor man slipper unna den sikre død på grensen mellom USA og Mexico, med en million stjerner på himmelen og José Gonzalez' Far Away på øret som holder John Marston med selskap, som er en av de sterkeste opplevelsene mediet har å tilby. Det er definitivt en av de få opplevelsene som forandrer hele måten du ser på historiefortelling, om figurbygging og hvilken kraft disse digitale historiene kan ha.

Red Dead Redemption 2

Det er på grunnlag av øyeblikk som dette at Rockstar ønsket å vende tilbake til westernuniverset med en oppfølger, og på dette fundamentet ble Red Dead Redemtion 2 født. Et oppdrag om å gjøre det bedre, å gjøre mer for å senke deg ned i universet og trollbinde deg. Nå kan jeg endelig fortelle deg hvorvidt Rockstar har lykkes med den ambisiøse oppgaven de ga seg selv for flere år siden, og hvorvidt de nok en gang har lykkes med å skape en opplevelse og et øyeblikk som vil huskes og omforme vår forståelse av mediets kapasitet.

Red Dead Redemption 2

Selv om Red Dead Redemption 2 deler likhetstrekk med Grand Theft Auto, og det originale Red Dead Redempion fra 2010, er det klart og tydelig fra første stund at mange av de mekaniske fundamentene fra tidligere titler har blitt forkastet til fordel for noe nyere og tyngre. Dette er starten på noe helt nytt for studioet, samtidig som det er smidd i flammene av noe veldig kjent.

Det gamle og ville vesten er i ferd med å dø sakte men sikkert hen. Gjennom industriens flammer blir landskapet omformet for å tjene behovet for en mer moderne befolkning som nå er entreprenører i stedet for ofre, gjørere i stedet for tenkere. Hånd i hånd med det moderniserte tankesettet følger også det statlige nærværet, onkel Sam og de samfunnsstrukturelle rammene som skaper lov og orden, men alt dette kommer på bekostning av den friheten europeiske bosettere dro for å finne i utgangspunktet. Dette tankesettet passer ikke for Dutch Van der Linde. Han vil unnslippe myndighetenes stramme grep, regler og etablissementet. Dette unnflyr han rent fysisk, noe som skaper en vei for likesinnede å følge etter gjennom det ville og utemmede landskapet hvor de kan beskytte hverandre mot det mer moderne tankesettet. Det er her vi finner oss selv i rollen som Arthur Morgan, Dutchs nestkommanderende, en pålitelig livvakt og et lojalt medlem av banden. Morgan ble funnet av Dutch som gutt og ble oppdratt til å følge de samme idealene. Hans lojalitet kjenner derfor ingen grenser, hans viljestyrke er urokkelig, og selv om gjengen som regel lever av å ta fra andre uheldige sjeler ser han liten grunn til å stille spørsmålstegn ved Dutchs motiver. Han har tross alt ofret ekteskap, barn og eiendom for disse idealene, idealer han selv tror på.

Red Dead Redemption 2

Men som du kanskje allerede har gjettet er ikke dette et eventyr hvor folk finner lykke og en varig pensjonisttilværelse. Dette er en tragedie, som det burde være. Dette er en fortelling om å være så nær det du vil ha men likevel ute av stand til å nå det, som ofte er tilfelle med de tragiske livene som går tapt, vågale brekkene og brutte forbindelsene i Rockstar-spill. Først og fremst må det nevnes at spillet gjør en formidabel jobb med å introdusere oss for nye og gamle rollefigurer, som ikke bare har interessante ting å si, men som faktisk samhandler med Arthur og skaper egne narrative tråder. I midten av det hele finner vi Arthur: En staut, lojal håndhever som ikke tuller rundt og setter pris på når folk ikke går rundt grøten. I likhet med Dutch kjenner han på en faderlig omsorg for gruppen. Enten det er drukkenbolten Bill Williamson, den rappkjeftede Sadie Adler, den vise Hosea Matthews eller den rolige Charlie Smith, ser han til disse menneskene, og de ser til ham. Gjennom historien ser vi dem banne til hverandre, dele intime øyeblikk rundt leirbålet eller gjennomføre ubeskrivelig grufulle og barbariske handlinger mot andre, før de deler en øl med hverandre etterpå. De er langt ifra noen helter, men gruppen blir sakte men sikkert en samlet rollefigur som du passer på, og de forskjellige individene blir ansiktene til denne rollefiguren.

Red Dead Redemption 2

Sjelden har et spill maktet å få en spiller til å bry seg om et samfunn av distinkte personligheter, hvor det er så lett å peke på den enkeltes styrker og svakheter, samtidig som du føler på et umiddelbart ansvar for hver enkelt av dem. Dette er takket være et konstant bombardement av kløktig manusforfatterskap, som rutinemessig minner deg på tidligere hendelser samtidig som man følger opp viktige deler av historien. Det er et narrativt blikk for detaljer man sjelden finner andre steder, og definitivt ikke på dette nivået i andre Rockstar-spill.

Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2

Etter hvert som historien i spillet utfolder seg vil leiren migrere gjennom spillets verden. Dette fører historien fra akt til akt, og skaper en følelse av fremgang og momentum fra start til slutt. Så snart leiren slår seg ned står du fritt til å ta i bruk alle de forskjellige systemene den kan tilby. Der mange Rockstar-spill har gitt deg en base, et husrom eller i det minste et hjem rollefiguren kan kalle sitt eget, har ingenting vært i nærheten av baseleiren i Red Dead Redemption 2. Herifra kan du samhandle med hver enkelt rollefigur, og de vil ha unike og interessante historier å fortelle deg hver gang du kommer tilbake. Du kan endre Arthurs klær og sko, som du kan kjøpe mer av i spillets verden, eller du kan barbere deg. Arthurs hår og skjegg vokser i sanntid, noe som betyr at du vil se skjeggstubber vokse frem etter en dag og to uten bruk av barberhøvel. I tillegg har du minispill som du kan delta i og mestre, som kortspill eller domino. Leiren vil trives og vokse jo mer arbeid du legger ned i å støtte den. Dersom du jakter ned et par dyr og spytter i noen dollar her eller der vil kokken være i stand til å lage bedre måltid, noe som gir bedre utholdenhet takket være et bedre kosthold, og leirens innbyggere vil dermed tilby bedre ammunisjonstyper til salgs. Ikke bare det, men leirens hovedbok tilbyr deg også oppgraderinger til den enkelte rollefigurens telt, samt en oversikt over all tilgjengelig medisin, ammunisjon og mat. Du kan til og med bruke dyreskinn for å tilpasse utseendet på leiren.

Leiren er en spillmekanikk. Den tjener en funksjon for spilleren og knytter Arthur til spillets verden gjennom barbering, spising, soving, tømmerhogging og et sted hvor man kan ta på seg nye oppdrag. Men den er noe viktigere enn det. Den knytter deg direkte til denne gruppen med lovløse og utstøtte. Leiren blir kjær for deg, og ikke minst blir den et hjem på en måte Rockstar aldri har klart å presentere tidligere.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2