Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Hitman 2

Hitman 2

Agent 47 er tilbake etter en kort ferie, og han har ikke lært mange nye triks siden sist. Spørsmålet er bare om han trengte det eller ikke.

TwitterReddit

IO Interactive var tidlig ute med å si at de jobbet med en ny sesong for 2016s episodebaserte Hitman, men mange fryktet at serien i seg selv ville elimineres på samme måte som Agent 47 kvitter seg med ofrene sine da Square Enix bestemte seg for å avslutte forholdet til det danske studioet. Heldigvis overlevde våre venner det hele, og bestemte seg da samtidig for å kalle det neste prosjektet for Hitman 2 fremfor sesong to. Dette fikk det til å høres ut som om forbedringene var store nok til å rettferdiggjøre et nytt spill. Hadde de grunn til dette eller er dette rett og slett bare mer Hitman? Etter noen titalls timer med spillet klarer jeg fortsatt ikke å bestemme meg helt for svaret.

Hitman 2

For det er ikke tvil om at Hitman 2 er en fortsettelse av Hitman. Historien starter rett fra der vi stoppet sist, men nykommere trenger uansett ikke frykte. Sammendraget man får i begynnelsen her viser akkurat hvor overfladisk og simpel historien var forrige gang. Konspetet er fortsatt det samme. Dra til ulike deler av verden for å drepe personer som vil gi et stadig bedre innblikk i Agent 47s opphav. Alt fremstilt med en blanding av stillbilder og noen atmosfærisk filmsekvenser som gir en rask begrunnelse for hvorfor du har orket å ta disse lange flyturene. En helt ålreit ordning, men overfloden av stillbilder får det hele til å føles som hastverksarbeid. Gamle fans vil nok uansett kose seg med noen interessante sekvenser som virkelig bygger opp om Hitman-universet, selv om det fortsatt er gameplay som er spillets største drivkraft.

Hitman 2
Hitman 2Hitman 2

De mest nevneverdige nyvinningene denne gangen er selvsagt de nye områdene. IOI har helt klart tatt til seg tilbakemeldingene fra Hitman-fansen. Områdene er generelt mye større og mer åpne, samtidig som at variasjonen mellom dem er enorm. Etter å ha startet på en liten strand i New Zealand går turen til en stor racingarena, en colombiansk jungel med både en villa og liten landsby, et tettpakket Mumbai, og en rekke andre steder som hver byr på ulike måter å tilnærme seg situasjoner på. Noen av de nye funksjonene og forbedringene hjelper helt klart også på dette. Nå kan man blant annet gjemme seg i busker, i tillegg til at det er tydeligere om man er skjult i en folkemengde eller ikke. Hvor vi vanligvis er vant til å gjemme oss i det åpne gjør førstnevnte sitt for å tilføre noe som til en viss grad er nytt for serien. Å snike seg gjennom buskene i Colombia mens to vakter går noen små meter unna føles mer som et tradisjonelt snikespill fremfor Hitman-seriens vanligvis mer moderne tolkning av sjangeren, noe som slettes ikke er et minus for min del. Enda flere muligheter til å løse situasjoner på er jo bare et pluss, særlig når det fungerer såpass godt.

Et annet område som har blitt forbedret er Opportunities, nå kalt Mission Stories. Folk likte å prøve seg på disse mer omfattende drapsmetodene i Hitman, og Hitman 2 tar det hele til nye høyder. Både humoren, oppfinnsomheten og universbyggingen har fallt enda bedre i smak hos undertegnede enn forrige gang. Akkurat hvorfor er det vanskelig å beskrive uten å røpe noen av måtene, men kort sagt dreier det seg bare om at utviklerne helt og holdent har omfavnet seriens sprøhet og tilfeldigheter. Forkledningene er latterlige, situasjonene 47 plutselig befinner seg i enda mer overraskende og samtalene man får klarer vanligvis å balansere hårfint mellom klisjeaktige og innlevelsesbrytende overdrevet. Alt dette pakket inn i grunnleggende forbedringer som forbedrer en allerede meget stødig grunnmur.

Å se en liten informativ videosnutt øverst til venstre når noe viktig skjer, evnen til å se synsfeltet til kameraer, realistiske speil og et mer oversiktelig minikart høres kanskje ikke ut som massive endringer, men sett under ett gjør de en vesentlig forskjell. Ved å blande alt dette har nemlig innlevelsen blitt enda bedre og usikkerhetene rundt hva man gjorde feil færre. Det sier seg selv at vi her snakker om småtteri når alle som eier Hitman får disse endringene implementert i de gamle områdene også, men for å vise alderen min: "Mange bekker små, gjør en stor å" i dette tilfellet.

Hitman 2
Hitman 2Hitman 2
Hitman 2