Battlefield V

Battlefield V

DICE vender tilbake til Andre Verdenskrig etter å ha gått både frem og tilbake i tid siden forrige gang. Er det godt å komme hjem igjen eller var ikke dette endringene serien trengte?

• Tekst: Kim Orremark (Oversatt av Peter Alexander Holthe)

TwitterReddit

Du kjenner sikkert til debatten som har haglet på internett siden Battlefield V ble annonsert. Virkelighetstro og politisk korrekt. Om det finnes to saker (bortsett fra krig da) som har definert spillet i år så er det disse to. Virkelighetstro og politisk korrekt. Battlefield V inneholder kvinner, til og med ganske mange kvinner, både i kampanjen og flerspillerdelen. Påvirker dette spillbarheten på noen som helst måte? Nei. Historisk korrekt? Absolutt. Spiller det egentlig noen rolle? Nei, ikke for meg. Om disse sakene er viktige eller ei kan du få avgjøre selv. Denne anmeldelsen handler om Battlefield V som spill, ikke om kjønn eller kjønnspolitikk, og herregud for et spill det er.

Battlefield V er i bunn og grunn den direkte oppfølgeren Til Battlefield 1, tross den merkelig nummereringen, men det har samtidig skjedd mye med spillmekanikkene. Den første åpenbare forandringen er at vi nok en gang befinner oss i Andre Verdenskrig. Dette er en tidsera vi har sett mye av gjennom årene, men det er fortsatt en hendelse i vår nærliggende historie med mange historier som ikke har blitt fortalt eller utforsket nærmere. Forskjellen mellom første og andre verdenskrig sitt utseende, altså Battlefield 1 kontra Battlefield V er ikke så veldig stor. Men det er åpenbare ting som stridsvogner, fly og våpen som har utviklet seg, samtidig er det fortsatt like rått og skittent, bare på en annen måte.

Selv om det er lett å se på Battlefield V og umiddelbart gjenkjenne det så har det faktisk skjedd mye mer med selve spillmekanikkene. Selve grunnlaget har blitt revet ned og fornyet, og selv om det ikke er åpenbart med en gang føles det helt annerledes. Den beste måten å beskrive det på er at det føles mer tilgivende. Våpen håndteres på en måte som føles mer logisk enn før. Feedback, rekyl og hvor kulene lander er lettere å beregne og følelsen av tilfeldigheter som preget Battlefield 1 er borte. Det er raskere å sikte og å bytte våpen. Hele spillet føles smidigere, og det er på en måte mer likt Call of Duty enn noensinne. Dette gjør at Battlefield V er lettere å komme inn i og lære seg, men gir samtidig de beste spillerne flere verktøy de kan mestre. Det er en god ting, spør du meg, men en bivirkning blir at det blir et enda større gap mellom gode og mindre gode spillere. Forhåpentligvis løser dette seg selv gjennom god matchmaking som separerer spillere basert på ferdigheter.

Battlefield V

To store nyheter i Battlefield V er «Fortification»-mekanikken og at du stadig har begrenset med ressurser i form av ammunisjon og et livmeter som ikke helbreder seg selv. «Fortification»-mekanikken er en smart funksjon som brukes til å styrke strategiske punkter for å gjøre det vanskelig for fienden å trenge gjennom. Sandsekker, piggtråd, rustninger og forsyningsstasjoner kan bli bygd på bestemte steder for å gi deg fordeler i kampene. Om denne nye mekanikken blir så mye brukt som DICE håper på gjenstår å se, men den virker foreløpig effektivt, spesielt i kontrollbaserte moduser.

For å helbrede helse i Battlefield V er det ikke lenger mulig å kaste seg inn i nærmeste busk og vente. Som i årets Call of Duty er man utstyrt med en helsepakke man kan helbrede seg selv med. Det er dermed opptil lagets medic-klasse å sørge for at laget hele tiden har nok helsepakker liggende rundt omkring. Det samme gjelder ammunisjon. Man starter ikke med tusenvis av kuler, noe som gjør at man blir avhengig av de mange ammunisjonsstasjonene på kartet eller support-klassene som kan kaste ut ammunisjonspakker. Dette gjør at du hele tiden føler at du kan gå tom for ammunisjon midt i kampens hete, og det fungerer godt. Det er enda en stressfaktor og en mekanikk som gir ekstra taktisk dybde.

Battlefield V

I tillegg til endringer av våpenmekanikker og ressurser har også spillets klasser fått en overhaling både med tanke på hvordan de fungerer og hvordan de samhandler med hverandre. Battlefield V bruker fortsatt den samme strukturen - assault, medic, support og recon - og premisset er det samme. Det føles viktigere enn noen gang å ha en god variasjon av klasser for å få utnyttet de mange fordelene de forskjellige klassene gir, som for eksempel å markere fiender, sprenge stridsvogner, eller plassere gjenstander som gir laget mulighet til å respawne på viktige punkter slik at man ikke mister områder til fienden. Assault-klassen er for de som liker å være i bevegelse og tett på fiender. De er også utstyrt med eksplosiver som kan gjøre stor skade på kjøretøy. Medic passer på at alle på laget har helsepakker. Support kan enkelt ødelegge beskyttelse, og Recon kan markere og enkelt drepe fiender som er langt unna. Det er mulig å spesialisere de ulike evnene på de ulike klassene for å kunne gjøre de mange oppgavene mer effektivt, noe som gir ekstra dybde og man kan finne noe for enhver spillestil.

De store kartene i spillet føles alle godt designet, store og varierte. Alle kartene er ødeleggbare i den grad at noe som var et perfekt skarpskytertårn i starten av kampen kun er en grushaug på slutten. Battlefield V er i sånn måte like dynamisk som serien alltid har vært i nyere tid.

Battlefield V
Battlefield V
Battlefield V