Pokémon: Let's Go Pikachu!/Let's Go Eevee!

Gamefreak har laget et supertilgjengelig spill som er et flott startsted for nye spillere, men hva har det å tilby den hardbarka fansen?

TwitterReddit

For mange av oss utgjør Pokémon en bestemt del av vårt kulturelle DNA. Det lyder som en platthet, men det er så sant som det er sagt, hvorvidt det er å stå tidlig opp lørdags morgen for å se Ash Ketchums nyste eventyr i TV-serien, å bytte Pokémon-kort på skolen eller å sitte klistret til Gameboy-skjermen og se Dragonair langt om lenge utvikle seg, så har Pokémon erobret populærkulturen, og er blant de få fenomener som virkelig kan kalle seg selv "verdensomspennende". Til tross for dette dabbet interessen for lommemonstrene sakte men sikkert av... helt frem til sommeren 2016.

Pokémon Go tok verden med storm, og dermed var Pokémon overalt - igjen. For mange var det snakk om et allestedsnærværende déja vú, og plutselig fikk kortene nye ben å gå på, plutselig dukket TV-serien opp som fast inventar i helgene. Som den mystiske kjempen i Twin Peaks sier; "It's happening again". Og det er kun naturlig at Nintendo ønsker å sko seg på denne nyfunnede populariteten, og trekke til seg de nye spillerne som har dukket opp takket være Go. Sånn ble Pokémon Let's Go født, det første relativt tradisjonelle Pokémon-spillet til en hjemmekonsoll, men viktigst av alt er det et ekteskap mellom Pokémon Go sin tilgjengelighet og seriens tradisjonelle formel.

Og la oss egentlig bare starte der - fordi er Pokémon Let's Go (som fås i både Pikachu- og Eevee-form) egentlig et tradisjonelt Pokémon-spill? Se, det er nemlig et uhyre komplekst spørsmål, og det umiddelbare svaret er både ja og nei. Som du sikkert vet er spillet basert på Pokemon Yellow, og følger den gjenkjennelige formelen hvor du starter hjemme, og gradvis beveger deg på tvers av spillets verden samtidig med at du fanger Pokémon, kjemper mot trenere, løser enkle puslespill og gåter og ender til slutt opp i Pokémon-ligaen. Så langt så godt, men det er snarere mellom disse kjente strukturene at forskjellene gjør seg gjeldende.

Som Pokémon-trener er det naturligvis din jobb å stå klar med en ambisiøs og veltrent rekke med Pokémon, som kan kjempe mot og beseire andre trenere. Disse er plassert rundt omkring i spillets verden, og akkurat som før er visse elementer effektive mot andre, men samtlige andre statistikker som Strength, Agility, Special Defence osv har blitt samlet i Pokémon Go-statistikken "CP", som utgjør et vesens samlede kampstyrke. Du kjemper, du vinner, alt er ved det gamle, men det er måten du anskaffer deg dine Pokémon på som er markant annerledes, og som sannsynligvis blir det mest splittende aspektet i Let's Go. Pokémon dukker ikke opp tilfeldig i gresset, men manifesterer seg fysisk rundt omkring i verdenen, akkurat som i Go. Du kan dermed velge og vrake mellom de du har, og ser du en du vil ha, så er det bare å løpe bort til den for starte en kamp. Eller "kamp" er kanskje å overdrive, for selv det å møte en vill Pokémon er akkurat som i Pokémon Go snarere enn som i de tradisjonelle kapitler. Du kan kaste Poké Balls, gjøre de mer seiglivede og rebelske vesnene mer mottagelige for menneskelig dominans via en rekke bær og... ja, ikke mye annet enn det.

Pokémon: Let's Go Pikachu!/Let's Go Eevee!Pokémon: Let's Go Pikachu!/Let's Go Eevee!

Det er viktig å forstå at Nintendo har designet dette spillet spesifikt som en slags introduksjon til Pokémon-seriens kjernestrukturer, og de segmenter og elementer de har følt har vært for vanskelige å forstå, ja de har blitt strømlinjeformet for å gjøre hele opplevelsen lettere. Er det noe som appellerer til oss i Gamereactor? Nei, men rent strategisk er det et ganske genialt trekk, for nettopp ved å introdusere Let's Go bygger Nintendo og The Pokémon Company bro mellom mobilen og konsollen. Lider spillet under det? Nei, egentlig ikke. Nettopp det å bevege sin Joy-Con og kaste en Poké Ball på en Pokémon er uhyre tilfredsstillende, og det at de fysisk dukker opp i verdenen gjør at mye av den kunstige forlengelsen av spillet forsvinner. Det som trekker ned derimot er at den XPen man vanligvis får for å beseire ville Pokémon naturligvis forsvinner, og i stedet får samtlige av de Pókemon man har i sitt Party masse av XP hver gang du fanger en ny. Det setter et merkelig press på spilleren om å fange stort sett alt i syne, og det roter til balansen i spillet. Der finnes trenere som ønsker å "catch 'em all", og de som metodisk velger seg ut et lag med all-stars, men trenere som har 76 Caterpie liggende som utelukkende har blitt fanget for at laget ens kan stige i nivå? Eeeh...