Fallout 76

Fallout 76

Tre av Gamereactors skribenter forteller sine overlevelseshistorier.

• Tekst: Odd Karsten Svartaas, Kristian Greiner Ådnesen og Ayub Dizaei
TwitterReddit
Fallout 76

Fallout er om ikke annet en serie hvor de individuelle opplevelsene varierer sterkt basert på hvem som spiller. Noen liker å snakke seg inn og ut av situasjoner, mens en annen er såpass subtil og snikete at hen har rundstjålet en supermutant-leir før mutantene vet ordet av det. Du kan spille en slagferdig ødemark-vandrer som også liker å samle på sære leketøy, eller en "Calmex"-avhengig skarpskytter. Valget er ditt!

Derfor syntes vi at for å gi dere et rettferdig inntrykk av Fallout 76 så burde vi oppleve så mye av spillet som mulig - derfor kjørte vi liksågodt på med en trifecta hvor Ayub testet spillet på Xbox One, Kristian på PlayStation 4, og Odd Karsten på PC for å se hva de til sammen klarte å erfare i Vest-Virginias ødemark.

Ayub

Jeg er en fri mann og tilbringer mesteparten av tiden min i Appalachia med å utforske det store universet som venter og de ulike muterte vesenene som er å finne, samt gjenstandene man kan plukke opp på veien som blomster, ved, radio, kule, og heftigere saker som balltre, skytevåpen, og kniv. Bethesda sparer ikke på kruttet, men spørsmålet er om dette er noe for meg.

Den første irriterende tingen jeg må bli vant til er den fordømte kontrollen. Gjett hvor mange ganger jeg har trodd at B-knappen betyr 'tilbake' eller 'avslutt', mens den egentlig trekker frem mega-skjerm-armbåndet Pip-Boy. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har, midt under en kamp mot enten en horde av ghouls eller Mutants, ved en feiltagelse trykket på den fordømte knappen. Det er mye mer enn kun B-knappen å snakke om, men generelt tok det mer enn fem timer å bli vant til selve kontrollen, og selv nå føler jeg ikke at jeg behersker den helt.

I løpet av hele testperioden min spilte jeg alene. Alle jeg prøvde å kommunisere med, ved å enten selge, bytte eller samarbeide med, var rett å slett ikke interessert i meg. Jeg fikk heller ikke muligheten til å delta i andre grupper, utenom i event som jeg, mot min egen vilje, deltok i. Det føltes ut som at uansett hvor jeg befant meg hen så dukket det opp et varsel om at jeg nå deltar i en event. Til tider ganske irriterende, spesielt den ene gangen da jeg møtte på en horde av ghouls i hele fem runder. Den andre gangen var da et stort level 30 beist kom brasende helt ut av det blå og nesten drepte meg med ett slag.

Fallout 76

Utenom det må jeg si selve utforskingen er spennende. Følelsen av å finne noe nytt, spennende og ikke minst sjeldent er alltid til stede. De fleste gangene jeg ser for meg at en hylle eller et skap inneholder en supersjelden gjenstand, ender de opp med å inneholde enten stål, olje eller klær i meget dårlig stand. Det som da er greit er muligheten til å kunne bytte med andre spillere, men igjen, det er ikke noe poeng i det når ingen ønsker å samhandle med meg. Kan også være at jeg har hatt utrolig uflaks med de jeg har møtt på hittil.

Å snakke med NPCs er bare å glemme, for jeg fant absolutt ingen andre spillfigurer jeg kunne prate med, utenom roboter som kun hadde noen få fastsatte replikker. Tragisk spør du meg. Spesielt når man kunne komme opp i meget interessante dialogscener i Fallout 4 som kunne gi ordentlige konsekvenser, på både godt og vondt.

Fallout 76

Heldigvis er musikken helt nydelig å lytte til og får meg til å ville spille videre. Spesielt mens du utforsker er det avslappende og rolig musikk i bakgrunnen, som får deg til å glemme alt det andre. Om du derimot ikke er typen som liker slik musikk er det alltid mulig å skru på et par andre radiostasjoner og lytte til noen klassiske sanger. Jeg vil derfor si en ting - tusen takk, Inon Zur!

Kort og greit er Fallout 76 et 'ok' spill som er nesten midt på skalaen. Samtidig føler jeg at det er mye innhold Bethesda vil komme med, men hva for noe spill er det da jeg sitter med? En uferdig produkt som ikke virker som det skal? Ja, for jeg har møtt på en del tekniske problemer som svevende kister, ghouls som løper noe sinnsykt overdrevent raskt og som noen ganger (av en eller annen merkelig grunn) klarer å sveve opp i luften. Jeg har også blitt sparket to-til-tre ganger fra serveren. Den ene gangen ble jeg strippet av alle klærne mine, mens den andre gangen bevegde monstrene seg så rart at jeg skjønte at nå skjer det, og det gjorde det også.

Fallout 76
Fallout 76
Fallout 76