Persona 5: Dancing in Starlight

Persona 5: Dancing in Starlight

Persona 5 tok oss med storm i fjor, og nå er gjengen fra Shujin High School klare til å danse oss i senk. It's showtime!

TwitterReddit

Persona 5 tok den japanske rollespillverden med storm i fjor, og ble også det mest solgte spillet i Shin Megami Tensei-seriens historie. Med tanke på spillets utsøkte historie, blandingen mellom skolehverdag på dagen og monsterjakt på kveldstid, stilart, rollefigurene og ikke minst musikken kan man ikke si annet enn at det var velfortjent. Derfor er det også hyggelig at vi nå får et gjensyn med gjengen ved Shujin High School i Tokyo, hvor nettopp musikken er det som får stå i fokus.

Persona 5: Dancing in Starlight
Det sjarmerende persongalleriet fra Persona 5 er tilbake.

Persona 5: Dancing in Starlight følger i fotsporene til 2015-spillet Persona 4: Dancing All Night. Her tar man utgangspunkt i et Persona-spill med rollefigurene og musikken man ble kjent med derifra, plasserer spillets ungdommer på en scene og ber dem danse i takt med musikken. I Persona 5: Dancing in Starlight skjer dette i form av at våre venner blir dratt inn i metaverset av Justine og Caroline, de to vokterne i Velvet Room som hadde et ansvar for å holde deg i tøylene i fjorårets rollespill. Det fengselsaktige Velvet Room har imidlertid blitt gjort om til en nattklubb, og de to fangevokterne har tilkalt dere gjennom drømmeland for å fullføre et oppdrag: Å vinne en dansekonkurranse mot fangevokternes eldre søsken. Siden man befinner seg i metaverset behøver våre venner bare visualisere hvordan de vil danse, så ender de opp med å utføre dansen også. Dermed er det bare én ting å si: It's showtime!

Den største forskjellen i Persona 5: Dancing in Starlight sammenlignet med forgjengeren, sånn rent bortsett fra de åpenbare tingene som plattform, setting og rollefigurene, er at dette spillet ikke inneholder en egen historiemodus med animerte filmsekvenser og en helhetlig historie. I stedet har spillet en Social-modus hvor man følger samtaler mellom to eller tre av rollefigurene. Det skaper en lett og fin stemning, og ikke minst bringer det oss tettere på den herlige flokken man ble kjent med i rollespillet, men fans av Persona 4-dansespillet vil nok savne en ordentlig historiemodus med et nytt mysterium, nye rollefigurer og ikke minst animerte filmsekvenser.

Persona 5: Dancing in Starlight
Tre knapper til venstre, tre knapper til høyre. Det høres enkelt ut, men spillet blir ganske raskt utfordrende.

Med tanke på at sistnevnte krever litt mer arbeid kan man forstå at P-Studio og Atlus har valgt å gå for en litt lettere variant, men det er unektelig litt synd at vi ikke får et nytt eventyr med Ann, Ryuji, Morgana og resten av Phantom Thieves-gjengen. Til gjengjeld får vi noen fine, morsomme og koselige dialoger om hvordan livet til gjengen er etter begivenhetene i rollespillet og hvilke fremtidsplaner de har. Spesielt dypt er det ikke nødvendigvis, men har man først et forhold til gjengen er det et koselig bidrag. Har man ikke spilt Persona 5 vil det nok være vanskelig å henge med på noen av samtalene, og terskelen for spillet blir nok dermed noe høyere enn for eksempel med Tetris Effect, men heldigvis er hele Social-delen av spillet frivillig.

Spiller man Social-delen vil man etter hvert få muligheten til å utforske rommene til de enkelte rollefigurene i førstepersonsperspektiv. Funksjonen benyttes først og fremst til å lete etter noen samlekort som åpner nye kostymer og lignende. Dessverre føles ikke denne funksjonen verken nødvendig eller finjustert, og førstepersonsperspektivet blir man fort uvel av. Det hele er nok ment som en bonus for alle dem som spiller med PSVR, som spillet støtter, men i det store og det hele er det ikke en funksjon som bidrar til så mye.

Den største delen av spillet er likevel dedikert til musikken, og her skuffer spillet slettes ikke, enten det er første eller n-te gang man hører de heftige beatsene spillet har å by på. For å si det enkelt og greit: Er god musikk og/eller rytmespill din greie, vil dette være et unikt og heftig spill du definitivt bør sjekke ut i en ellers så travel adventstid.

Persona 5: Dancing in Starlight
Persona 5: Dancing in Starlight